گروه ادب و هنر: دال نفس‌گیر مسئولان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران و مخالفان سرسخت دوپاره‌سازی نمایشگاه، پنجشنبه 16 فروردین وارد مرحله تازه‌ای شد

خبرنگاران حوزه کتاب که به‌ندرت سوژه‌ای تا به این پایه، داغ و دنباله‌دار می‌یابند، از بخش‌های مختلف مصلای تهران بازدید کرده و عموما پذیرفتند که این‌جا، همان‌جایی است که باید باشد.

 این یعنی همان چیزی که مسئولان وزارت  ارشاد برای اثباتش یکی دو ماه با شهرداری، شورای شهر، مجلس و اتحادیه ناشران زورآزمایی کرده‌اند.مسئولان وزارت ارشاد، در این دیدار معنادار، برگ برنده معنادارتری نیز با خود آورده بودند: رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران، مازیار حسینی. 

 او که آمده بود تا خبرنگاران را از خطرات محل دائمی نمایشگاه‌های تهران مطلع کرده و اطمینان دهد که مصلا محل ایمن‌تری است، گفت: «موقعیت مصلای تهران برای میزبانی نمایشگاه بین‌المللی کتاب، از لحاظ سوق‌الجیشی و وجود مترو و پارکینگ‌های اطراف، بهتر از محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی است و این مکان، از نظر امدادرسانی نیز موقعیت بهتری دارد.»

به این ترتیب، حالا مچ مخالفان جابه‌جایی نمایشگاه کتاب اندکی پایین آمده است. چراکه می‌توان با اطمینان گفت دیگر سخنی از «جابه‌جایی» نیست، بلکه آن‌چه باقی‌مانده، «دوپارگی» است.

محسن پرویز، معاون فرهنگی وزارت  ارشاد  با حوصله محمدحسین صفار هرندی که تنها یک روز پیش از پنج‌شنبه به سمت ریاست نمایشگاه کتاب امسال نیز منصوب شده است، قطعا به‌خوبی می‌داند که نمی‌توان به‌طور ناگهانی و چکشی، همه را قانع کرد.

 بنابراین در پاسخ به این پرسش خبرنگاران که چرا حالا که مصلا این‌قدر خوب است، بخش خارجی را هم همین‌جا برگزار نمی‌کنید گفت: «شرایط ایده‌آل برای ما نیز برگزاری یکپارچه است، امااین مسأله هنوز قطعی نیست و مسئولان مصلا و دیگر مسئولان شهری باید اجازه این کار را صادر کنند.»

این درحالی است که مسئولان شورای شهر و شهرداری تهران، پیش از این ابتدا با جابه‌جایی نمایشگاه و سپس با دوپارگی آن صراحتا مخالفت کرده و نهایتا اعلام کردند که در شرایط حاضر بهترین گزینه، برگزاری نمایشگاه به‌صورت یکپارچه در مصلای تهران است.

پرویز که حجم قابل‌توجهی از سخنانش به تشریح معماری مصلای تهران، برشمردن مزایای آن و اصلاح اطلاعات غلط مربوط به آن اختصاص داشت، گفت: «ما چهار نفر از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس را برای بازدید از مصلا دعوت کردیم و پس از بازدید، تقریبا قانع شدند که مصلا مکان مناسبی برای برگزاری نمایشگاه است. همچنین شورای شهر تهران و نهادهای متولی دیگر، مصلا را گزینه اول تشخیص داده‌اند.»

اما سعید ابوطالب، یکی از چهار نماینده مورد نظر محسن پرویز، پس از بازدید از مصلا به خبرنگار ایسنا گفته بود: «دلایل آقای پرویز برای چنین اقدامی قانع‌کننده نبود... اعضای کمیسیون فرهنگی دلایل را نپذیرفتند و توجیه نشدند.»

گذشته از ابوطالب، 35 نماینده مجلس نیز در اسفند سال 85 به صفار هرندی درباره «جابه‌جایی» و «تفکیک» نمایشگاه کتاب تذکر دادند. با این همه، حالا دیگر حرف زدن از جابه‌جایی نمایشگاه، امری بیهوده به‌نظر می‌رسد و وزارت  ارشاد  به هر علتی که باشد، مصلا را برای برگزاری بخش داخلی قطعی کرده است.

  این خط قرمز که پیش از این، برای همه طرف‌های مخالف این دعوای فرهنگی، انتقال نمایشگاه بود، حالا تا پشت دیوارهای مصلای تهران عقب‌نشینی کرده است. محسن پرویز که خود را در آستانه خواباندن مچ حریف می‌بیند، درباره ثبت‌نام از این گروه از ناشران می‌گوید: «میزان فضای غرفه‌های ناشران ثبت‌نام شده مشخص است و نمی‌توان آنها را تقلیل داد، اما سعی می‌کنیم در صورت امکان، به درخواست‌ها پاسخ دهیم.»

و شاید این درست لحظه‌ای است که باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مچ حریف را رها کند.

کد خبر 18930

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز