گروه ادب و هنر: کمتر از یک ماه دیگر تا برپایی بیستمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران باقی است، اما موضوع دوپارگی این نمایشگاه و مسائل حاشیه‌ای پیرامون آن، همچنان حل نشده باقی مانده است.

این مساله که در یکی دو ماه پایانی سال 85، تمام فضای فرهنگی کشور را تحت‌الشعاع قرار داده بود، حالا در نخستین روزهای کاری سال جدید نیز، نخستین موضوع بحث‌برانگیز وزارت محمد حسین صفارهرندی، چگونگی برگزاری پرحاشیه‌ترین نمایشگاه بین‌المللی سالهای اخیر است.

با این همه، به نظر می‌رسد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بی توجه به تمام انتقادات و انتظارات مطرح شده از سوی شهرداری، شورای شهر،مجلس و اتحادیه ناشران، راه خود را می‌رود و تمام پیشنهادها و انتقادهای هدف‌گیری‌شده به سمت دوپارگی نمایشگاه، تاثیری بر تصمیم این وزارتخانه نداشته است.

محمدحسین صفار هرندی که صبح روز گذشته در حاشیه دیدار نوروزی با کارکنان وزارت فرهنگ سخن می‌گفت، خیال همه را راحت کرد: اکثریت ناشران برای شرکت در این نمایشگاه ثبت نام کرده‌اند. البته ما به انتخاب سایرین هم احترام می‌گذاریم و اگر به دلایلی نخواستند تشریف بیاورند، دلایل‌شان محترم است، ولی نمایشگاه این گونه برگزار می‌شود.

وزیر فرهنگ با تکرار موضع این وزارتخانه و بیان دوباره دلایل مطرح شده برای دوپارگی نمایشگاه، تاکید کرد: اجرای نمایشگاه کتاب با ماست و کسان دیگری اگر تدبیر یا پیشنهادی داشته باشند باز به ما رجوع می‌دهند و نمایندگان هم هیچگاه نگفتند که ما چنین نظری داریم و دولت باید چنین کند. اصلا ورود این گونه در کار اجرایی در شان مجلس نیست و مجلس هیچگاه چنین کاری نمی‌کند.

صفار هرندی  از پیشنهاد مطرح شده برای برگزاری هر دو بخش نمایشگاه در مصلای تهران، این طور نتیجه گرفت: الان همه قبول کرده‌اند که محل سابق نمایشگاه‌ها مناسب برگزاری نمایشگاه کتاب نیست.

اما مذاکره مورد نظر وزیر فرهنگ اکنون در حال انجام است، اما نه با مجلس، بلکه با شورای شهر. هر چند که با صحبت‌های دیروز وزیر، به نظر نمی‌رسد تغییری در تصمیم وزارت ارشاد ایجاد شود و هدف این وزارتخانه، از انجام مذاکرات مذکور، بیشتر قانع‌کردن مخالفان خود است تا دستیابی به راه حل‌های دیگر.

با این حال، رسول خادم عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران در گفت و گو با خبرگزاری میراث خبر از مثبت‌بودن مذاکرات با نمایندگان وزارت ارشاد خبر داد و در عین حال، تاکید کرد که شورای شهر تهران با دوپاره‌شدن فضای نمایشگاه مخالف است.

به گفته خادم، مذاکرات شورای شهر و وزارت ارشاد که در آخرین روزهای سال 85 آغاز شد، از 14 فروردین ادامه یافته است و روند کلی مذاکرات مطلوب است، اما با توجه به این که به جز نماینده وزارت ارشاد، سایر نهادهای متولی نیز باید در مورد نظرات مختلف از جمله عدم تفکیک نمایشگاه به نتیجه برسند، اعلام نظر نهایی تا ابتدای هفته آینده امکان‌پذیر نیست.

هر چند این اظهارات با موضع صفار هرندی سنخیت چندانی ندارد، اما خادم همچنان امیدوار است که نمایندگان وزارت ارشاد در این جلسات مشترک متقاعد شوند که تفکیک نمایشگاه به دو بخش داخلی و خارجی به صلاح نیست. به گفته میراث خبر در این مذاکرات چند جانبه، علاوه بر شورای شهر و وزارت فرهنگ، نمایندگان 22 نهاد متولی دیگر هم حضور دارند.

با این اوصاف به نظر می‌رسد با نزدیک‌ترشدن به زمان برپایی نمایشگاه بیستم، زورآزمایی وزارت فرهنگ و دو نهاد اصلی مخالف یعنی شورای شهر و مجلس شورای اسلامی، جدی‌تر و صریح‌تر می‌شود.

عماد افروغ، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز اعلام کرده است با آغاز کار مجلس، کمیسیون فرهنگی در این مورد تصمیم‌گیری خواهد کرد. اما باید دید تمام این تصمیمات می‌توانند تصمیم وزارت فرهنگ را تحت تاثیر قرار دهند یا صفار هرندی تمام فشارها را همچنان خونسردانه تحمل خواهد کرد.

کد خبر 18732

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز