شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۷:۵۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر: 16 ناشر از 3 کشور لبنان، مصر و اردن از حضور در نمایشگاه بین‌المللی تهران محروم شدند.

محمدرضا وصفی، مدیر بخش بین‌الملل بیستمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، به‌هیچ‌وجه حاضر به اعلام نام این ناشران نشد، اما گفت: «شاخه رسمی و اصلی فعالیت این 16 ناشر، دامن زدن به اختلافات مذهبی در جهان اسلام است.»

وصفی برای ندادن نام ناشران یاد شده، این‌طور توضیح داد: «نمی‌توانیم اسم بدهیم، زیرا از لحاظ اخلاق حرفه‌ای درست نیست. این به هر حال کسب و کار مردم است.» و درباره شیوه دامن زدن به اختلافات مذهبی اضافه کرد: «کتاب‌های این 16 ناشر یا علیه برادران اهل سنت بوده یا علیه شیعیانی که در هر حال به وحدت جهان اسلام خدشه وارد می‌کنند.»

به اعتقاد مدیر بخش بین‌الملل نمایشگاه امسال، این آثار، زیرمجموعه کتاب‌های زرد قرار می‌گیرند و این با سیاست کلی نمایشگاه در بخش کتب خارجی نیز همخوانی ندارد. او می‌گوید: «سیاست ما این است که بخش بین‌الملل در زیرگروه علمی قرار گیرد. بنابراین از حضور کتاب‌های زرد جلوگیری می‌کنیم. این‌گونه کتاب‌ها که به اختلافات مذهبی می‌پردازند یا خرافه‌پرستی را رواج می‌دهند، در واقع نوعی از کتاب‌های زرد محسوب می‌شوند.»
علاوه بر این کتاب‌های صرفا بازاری نیز در بخش بین‌الملل جایی ندارند، چراکه اصولا همه کتاب‌ها در این بخش به‌صورت «گزینش شده می‌آیند.»

اما این تمام ماجرای بخش بین‌الملل نمایشگاه بیستم در فاصله دو ماه تا آغاز کار آن نیست. درست همین امروز  قرار است که کتاب‌های خارجی از گمرک ترخیص شوند و مقصدشان هم کاملا معلوم است؛ محل دائمی نمایشگاه‌های تهران.

بنابراین، تردید درباره دوپاره بودن یا نبودن نمایشگاه چندان معلوم نیست، چراکه وصفی می‌گوید: «در حوزه بین‌الملل با توجه به نیازمندی‌های گمرک و مقصد نهایی آنها، همین‌جایی که تعیین شده، محل بهتری است.»

اما حتما شما همه می‌دانید که از نظر ترافیک و هزار نکته ریز و درشت دیگری که مسئولان در این مدت گفته‌اند، برای بخش داخلی، مصلای تهران، محل بهتری است. حتی اگر برخی ناشران داخلی مثل مدیر نشر فرهنگ معاصر، معتقد باشد: «مسأله ترافیک بیشتر یک بهانه است و دوپاره کردن نمایشگاه، به‌مراتب مشکلات ترافیکی تهران را افزایش می‌دهد.»

گذشته از این‌ها، وصفی از یک معجزه در نمایشگاه امسال نیز خبر می‌دهد: «یکی از کارهای ویژه‌ای که فکر می‌کنم در حد یک معجزه است این است که امسال نزدیک به 30 هزار کتاب چاپ اول از سال 2003 به بعد در بخش بین‌الملل حضور دارند که بخش قابل‌توجهی از آنها چاپ 2007 هستند.»

او امیدوار است که این تعداد کتاب که در 5/2 سالن به‌صورت عرضه مستقیم به فروش خواهند رسید، از کشورهای اطراف هم خریداران زیادی جذب کنیم و همه اینها در کنار بازار جهانی کتاب که در کنار بخش بین‌الملل فعال خواهد بود به‌علاوه حذف یارانه کاغذ از سال بعد، صادرات کتاب را نیز در سال‌های آینده، جدی‌تر کند، آرزویی که بیشتر به یک رؤیا می‌ماند.

کد خبر 17037

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز