همشهری آنلاین: سینما فلسطین جمعه 5 آبان پذیرای مراسم گشایش چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد بود تا با حضور مسئولان آموزش و پروش و بخش سینمایی کشور شاهد آغاز به کار دوره‌ای دیگر از بزرگترین رویداد علمی و هنری در حوزه فیلم های آموزشی و تربیتی باشد.

جشنواره سینمایی

به گزارش همشهری آنلاین، جواد شمقدری معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم، با اشاره به آنکه جشنواره فیلم رشد پنجمین جشنواره ای است که طی 50 سال اخیر برگزار می‌شود، گفت: این نشان دهنده عقبه فرهنگی ایران اسلامی و توانمندی فیلمسازان ایرانی است.

وی با اشاره به قدمت 50 ساله جشنواره فیلم رشد یادآور شد: فیلم زبان تاریخی ماست و هر کشوری که می‌خواهد تاریخ ماندگاری داشته باشد از ابزار فیلم استفاده می‌کند و جشنواره ای که 42 دوره یا نیم قرن را پشت سر گذشته باشد به عنوان عقبه تاریخی ایران اسلامی قابل احترام است.

معاون سینمایی با اشاره به سرانه پایین کتابخوانی در کشور افزود: دوستداران فرهنگ باید جهاد کتابخوانی را در کشور راه بیاندازند و با ایجاد خوراک مناسب برای فیلم ها به موفق بودن آثار تولید شده توسط کارگردان ها و تهیه کننده ها بپردازند.

وی آموزش و پررش را یکی از ارگان‌هایی دانست که می‌تواند حلقه مفقوده پژوهش را احیاء کند و تأکید کرد: آثار موفق از ذهن‌های خلاق تولید می‌شود، اما این ذهن خلاق به تنهایی کافی نیست و اگر به لایه های پنهان آن نفوذ کنیم شاهد خواهیم بود که پژوهش وسیعی در آن حوزه شده است.

این مقام مسئول در حوزه سینمایی افزود: هنگامی که می‌خواهیم برای اولین بار در هر حوزه گام برداریم احتمال خطا و لغزش وجود دارد و عده ای آماده هستند که با بزرگنمایی، از این لغزش ابزاری برای بازی هدفمند استفاده کنند اما نباید از این لغزش ها ترسید و باید به هدف فکر کرد.

معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تولید فیلم های منتقدانه با حمایت این معاونت گفت: در هر مسیر تولید فیلم های انتقادی موافق و مخالفانی وجود دارد و فیلمساز می‌تواند در کنار نقد و چالش راه نجات و سعادت را بیابد.

وی با یادآوری به این موضوع که فیلم های آموزشی فیلم هایی هستند که مهارتی را به فرد می‌آموزند تصریح کرد یکی از مهمترین مهارت هایی که کشور ما به آن نیاز دارد مهارت زندگی است، مسئله ای که فیلمسازان داخلی از آن غافل شده اند و گوی و میدان را به دیگران داده اند.

شمقدری با اشاره به منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در مورد آموزش و تهیه و تدوین کتب آموزش مهارت های زندگی گفت: در حال حاضر بیشتر کتابهایی که در حوزه آموزش مهارت های زندگی، موفقیت، شادمانی و.... است توسط کشورهای دیگر تولید می‌شوند و با فرهنگ اسلامی ما همخوانی ندارند پس یکی از وظایف شما تولید آثاری است که سبک زندگی اسلامی را به نمایش می‌کشد.

معاون سینمای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: رزمندگان ما در 8 سال دفاع مقدس به واسته صبر، شکیبایی و مقاومت پیروز شدند و این یکی از ابزارهایی است که به واسطه آن می‌توان زندگی موفقی داشت.

وی تدبیر، مدیریت و قناعت را از دیگر ویژگی هایی دانست که فیلمساز ایرانی باید به تصویر بکشد و افزود: امروز روز عید قربان است.

روز ایثار و گذشت. واژگانی آشنا در دوران دفاع مقدس که جانبازان وسایل مورد نیاز خود را به مستحق تر از خود می‌دادند.

جواد شمقدی گفت: تلاش، سخت کوشی،نشاط و امید از دیگر ویژگی های زندگی اسلامی است که وظیفه مسلمان فیلمساز است به آن توجه کند.

وی خطاب به مسئولان جشنواره گفت: صرفاً در حوزه کسب مهارت ها بسنده نکنید و با تولید آثار موفق در حوزه کودک و نوجوان برای اصلاح سبک زندگی تلاش کنید.

با آغاز فعالیت چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، دو سینمای فلسطین و صحرا به طور همزمان فیلمهای این جشنواره را تا 12 آبان ماه به نمایش خواهند گذاشت.

در کنار دو سینمای فوق، 120 مدرسه و مرکز آموزشی در تهران نیز پذیرای اکران فیلم های جشنواره رشد خواهند بود.

 

 

کد خبر 189157

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز