ضرورت مقابله با ریزگردها اکنون که به فصل وارونگی هوا رسیده‌ایم همچنان در خبرها مطرح است.

 در تازه‌ترین اظهارات، یک عضو فراکسیون محیط‌زیست مجلس با بیان اینکه طرح ملی گردوغبار نیاز به قانونگذاری ندارد، به خبرگزاری مهر گفته است: دولت می‌بایست با تخصیص اعتبارات لازم برای مقابله با ریزگردها و علل آن کار کارشناسی انجام دهد و نمایندگان مجلس نیز می‌توانند در این زمینه کمک کنند.

پیش تر مسئولان محیط‌زیست کشور اعلام کرده بودند که طرح مقابله با ریزگردها پس از تصویب مجلس به اجرا درمی‌آید. هجوم ریزگردها به آسمان کشور از بیابان‌های عراق و عربستان تبدیل به یکی از معضلات جدی کشور در تهدید سلامت شهروندان ایرانی شده است. این پدیده نه‌تنها در فصل گرم موجی از مهاجرت ساکنان بومی غرب و جنوب غرب کشور را به همراه دارد بلکه آثار زیانباری بر سلامت ساکنان این مناطق از کشور برجای گذاشته است.

مقابله بدون نیاز به قانونگذاری

مهرداد بائوج لاهوتی، عضو فراکسیون محیط‌زیست مجلس با بیان اینکه هنوز طرحی با عنوان گردوغبار در کمیسیون‌های مجلس مطرح نشده است، گفت: احساس می‌کنیم که طرح مقابله با گردوغبار نیاز به قانونگذاری ندارد و دولت می‌تواند با اختصاص بودجه برای مقابله با این پدیده اقدام کند.

براساس آنچه این عضو فراکسیون محیط‌زیست در مجلس اعلام کرده است، رئیس سازمان محیط‌زیست پیش‌تر گزارشی از عملکرد سازمان محیط‌زیست به‌صورت جامع درخصوص وضعیت ریزگردها به مجلس ارائه داده است که براساس آنچه لاهوتی می‌گوید قرار نیست هر طرحی که در مجلس مطرح می‌شود تبدیل به قانون شود.

به گفته لاهوتی، دولت می‌بایست با تخصیص اعتبارات لازم در مقابله با ریزگردها و علل آن کار کارشناسی انجام دهد و نمایندگان مجلس نیز می‌توانند در این راستا کمک کنند. نایب رئیس دوم فراکسیون محیط‌زیست مجلس می‌گوید: در شهرهایی که در آنها پدیده ریزگرد وجود دارد، با استفاده از تکنولوژی‌های روز اقدامات خوبی انجام داده‌ایم و لازم است برای استفاده از تکنولوژی از بودجه کشوری نیز بخشی به‌عنوان کمک به این سازمان درنظر گرفته شود.

سرانجام اعتبار هزار میلیارد تومانی

درحالی‌که با گذشت چندین سال از ماجرای هجوم ریزگردها به کشور می‌گذرد و در تمام این سال‌ها گام‌هایی جدی در مقابله با این پدیده که بخش زیادی از کشور را تحت‌تأثیر خود قرار می‌دهد برداشته نشده است، مهرداد بائوج لاهوتی نماینده مجلس می‌گوید که بخشی از این مشکل در داخل کشور است و بخشی نیز به کشورهای همسایه مربوط می‌شود که نیاز است رایزنی‌هایی با مسئولان مربوطه این کشورها انجام شود که البته این رایزنی‌ها هم انجام می‌شود.

نماینده مردم لنگرود درخصوص اعتبارات

هزینه شده برای مقابله با پدیده ریزگرد افزود: در سال گذشته مبلغ هزار میلیارد تومان در بودجه برای ریزگردها و تالاب‌ها اختصاص یافت که سازمان محیط‌زیست در گزارشی که ارائه شد میزان 100میلیارد تومان از آن را استفاده کرد و مابقی آن را وزارت نیرو استفاده کرد، البته امیدواریم امسال نیز بودجه خوبی برای مقابله با این پدیده درنظر گرفته شود. وی تأکید کرد: امروزه در نقاط مختلف جهان برای مقابله با آلودگی هوا و گردوغبار از تکنولوژی‌‌های نوین استفاده می‌شود که بهره‌گیری از این تکنولوژی‌ها نیز در کشور ما ضروری است.

طرحی برای با مقابله با ریزگردها

طرح جامع مقابله با ریزگردها توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست و مشارکت دستگاه‌های مختلف ازجمله وزارتخانه‌های نیرو، جهادکشاورزی، وزارت کشور، سازمان هواشناسی وسازمان جنگل‌ها و مراتع در دو برش داخلی وخارجی تهیه شده است که اکنون در نوبت بررسی در مجلس قرار دارد. بر این اساس، این طرح برای مقابله با پدیده گردوغبار در کشور است که طبق آن سالانه باید 500هزار هکتار عملیات بیابان‌زدایی اجرا شود.

جنگل‌کاری، نهال‌کاری، بذرپاشی، پخش سیلاب، ایجاد بادشکن، مالچ‌پاشی، احیای تالاب‌ها، تأمین و نصب تجهیزات هواشناسی، پایش اجرای طرح جامع و پایش و تأمین امکانات بهداشتی و درمانی جهت کمک به گروه‌های سنی حساس و آسیب‌پذیر در شرایط هشدار ازجمله محورهای طرح ملی مقابله با پدیده ریزگردهاست.

کد خبر 189133

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز