گروه شهرستان‌ها: با وجود اینکه روز شنبه اغلب ادارات کل هواشناسی استان‌ها اعلام کرده بودند که گردوغبار، استان آنها را در روزهای آتی فرا نمی‌گیرد، روز گذشته آسمان چند استان غربی و مرکزی خاکستری شد.

 بازگشت  دوباره  ریزگردها و غافلگیری مردم در5  استان

 خوزستان جزو این استان‌ها بود که اداره‌کل هواشناسی این استان روز شنبه هفته جاری عنوان کرده بود که گردوغبار موجود در این استان کم‌کم در همین روز (شنبه) برطرف می‌شود و یکشنبه شاهد بروز پدیده ریزگرد نخواهیم بود.

بهرام جنتی، رئیس اداره پیش‌بینی خوزستان روز شنبه به فارس گفته بود: این وضعیت تا اواخر وقت امروز در شهرهای استان ماندگار است. دیروز اما رفته رفته ذرات گردوغبار شهرهای خوزستان ازجمله اهواز و آبادان را فرا گرفت و طبق گزارش‌های محلی ذرات کنونی درشت‌تر از قبل هم به‌نظر می‌رسد. رئیس اداره پیش‌بینی هم در اظهارنظری جدید بیان کرد: بررسی نقشه‌های پیش‌یابی و خروجی مدل‌های هواشناسی نشان‌دهنده شکل‌گیری یک توده گردوغبار در کشور عراق است. به گزارش باشگاه خبرنگاران بهرام جنتی اضافه کرد: این وضعیت با شدت و ضعف در بخش‌های مختلف استان تا فردا باقی است.

وضعیت خطرناک هوای کردستان

در استان کردستان هم میزان گردوغبار به حدی بالا رفت که اداره‌ کل حفاظت محیط‌زیست کردستان در اطلاعیه‌ای هوای کردستان را خطرناک اعلام کرد. در این اطلاعیه آمده بود که افراد باید به‌طور کامل از فعالیت در هوای آزاد خودداری کنند. این در حالی بود که پیش از آن هیچ هشداری داده نشده بود و بسیاری از مردم به‌خاطر فعالیت و کار روزانه از خانه خارج شده بودند.

استان کرمانشاه هم دیروز از نظر میزان ذرات گردوغبار دست‌کمی از کردستان نداشت و اداره محیط‌زیست این استان وضعیت هوای شهر کرمانشاه را در شرایط بحران عنوان کرد. به گفته سعید دزفولی‌نژاد، مسئول ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای محیط‌زیست استان کرمانشاه غلظت ذرات معلق در هوا حدود 724میکروگرم بر مترمکعب بود، درحالی‌که غلظت استاندارد ذرات آلاینده هوا باید 150میکروگرم بر مترمکعب هوا باشد. گزارش‌ها حاکی از آن بود که در مناطق مرزی این استان گستره دید افقی به زیر 500متر رسید. مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه اما با بیان اینکه امشب توده غبار جدیدی وارد استان می‌شود به ایسنا گفت: روز سه‌شنبه نیز شرایطی مشابه شرایط روز یکشنبه را تجربه می‌کنیم. مجتبی میلادی افزود: منشأ تشکیل این توده میدان‌های وزش باد بر صحاری عراق است.

ریزگردهای همدان 9برابر حد مجاز

میزان ریزگردها در استان همدان نیز 9برابر حد مجاز اعلام شد و این میزان آلایندگی هوا برای ریه‌های حساس و در معرض خطر مشکل‌آفرین است. در همین خصوص مهدی خدابخشی، کارشناس کنترل آلودگی مرکز بهداشت استان همدان با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت آلودگی در استان همدان خطرناک است، اظهار داشت: گروه‌های حساس ازجمله سالخوردگان، کودکان و بیماران قلبی و عروقی باید درصورت عدم‌ضرورت، از فعالیت در محیط‌های باز خودداری کنند.

وضعیت هشدار در اراک

روز گذشته آلودگی شهر اراک هم در وضعیت هشدار قرار گرفت. غلظت ذرات معلق و ریزگردها در هوای اراک 324میکروگرم بر مترمکعب اعلام شد. البته پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد آلودگی هوا در این شهر رو به افزایش است. در همین رابطه کارشناس اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی اعلام کرد: شاخص آلودگی هوای شهر اراک در صبح روز شنبه به 4 برابر حد مجاز رسید. علیرضا محرابیان در گفت‌وگو با ایرنا افزود: سامانه پایش آلودگی هوای استان مرکزی، غلظت آلاینده‌هایی با قُطر ۱۰میکرون در هوای اراک را ۳۴۴میکروگرم بر مترمکعب ثبت کرده است. وی عنوان کرد: اراک یکی از 8شهر آلوده کشور است که امسال ۲۴روز با شرایط هشدار را پشت سر گذاشته است.

کولر گازی به جای کولر آبی ‌

‌‌ از آنجا که کولرهای آبی ریزگردها را وارد اتاق می‌کنند، توصیه می‌شود درصورت امکان از کولرهای گازی با سیستم تهویه مطبوع، استفاده شود. با وجود این، درصورت استفاده از کولر آبی باید قسمت‌های هواگیر کولر کاملا به وسیله پوشال گرفته شده و مقدار کافی آب داشته باشد. با وجود این به‌نظر می‌رسد مسئولان باید بیش از پیش به آن توجه کنند وضعیت زلزله‌زدگان جنوب کشور به‌ویژه بوشهر و هوای داغ این مناطق است که این روزها گاهی با پدیده ریزگرد نیز روبه‌رو می‌شوند؛ زلزله‌زدگان توان خرید کولر گازی گران را ندارند.

به‌هر حال آنچه مشخص است این است که هنوز قضیه ریزگردها و مشکلات ناشی از آن باقی است و راه حل مناسبی برای درمان این پدیده پیدا نشده است زیرا با تغییر وضعیت آب‌وهوایی و افزوده‌شدن میزان خشکی تالاب‌ها و هورها و رودهای کشورهای عراق و عربستان کشور ما همچنان با پدیده ریزگرد روبه‌رو می‌شود.

کد خبر 217217

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز