گروه شهرستان‌ها: درحالی‌که اغلب کلانشهرهای کشور در آلودگی غرق شده‌اند و این روزها همه نگاه‌ها به سمت افزایش آلاینده‌ها در این شهرهاست، روز گذشته گرد و خاک به سوی برخی از استان‌های غربی، جنوب‌غرب و جنوبی هجوم آورده و هوای آنها را به‌شدت خاکستری کرد.

این آلودگی بسیاری از دستگاه‌های اجرایی، خدماتی و آموزشی را غافلگیر کرد و خساراتی نیز به بار آورد. در ایلام که روز دوشنبه بارش باران آغاز شده بود، صبح روز گذشته گرد و خاک‌ یکباره وارد استان‌ شد و شدت آن به‌حدی بود که کوه‌ها ‌دیده نمی‌شدند. البته پیش از این هواشناسی استان بارش باران را برای چند روز آینده استان پیش‌بینی کرده بود، با این حال مدیرکل هواشناسی استان ایلام اعلام کرد: امروز بارندگی‌ها در ایلام از سر گرفته می‌شود اما متأسفانه همراه آن موج‌تازه‌ای از ریزگردها با مبدأ عراق و عربستان ظاهر خواهد شد. اما روز گذشته اوج شدت گرد و خاک در استان خوزستان رخ داد به‌طوری که فرمانداری اهواز تصمیم به تعطیلی تمام مدارس مقطع دبستان این شهرستان را در نوبت بعدازظهر گرفت.

این تصمیم در حالی اتفاق افتاد که پیش از این هیچ اخطاری به مردم برای آمادگی مقابله با خطرات این پدیده اعلام نشده بود و سایر مقاطع تحصیلی، دانشگاه‌ها و ادارات در وضعیت دشواری به‌کار ادامه دادند. مسئول روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط‌زیست خوزستان در توضیحاتی تکمیلی به ایرنا گفت: میزان آلایندگی هوای شهر اهواز در صبح روز سه‌شنبه به هشت برابر حد مجاز رسید. شهریار عسکری افزود: با نفوذ یک سیستم ناپایدار از اواسط وقت امروز انتظار بارش پراکنده تا پنجشنبه در خوزستان وجود دارد که بیشتر مناطق شمال خوزستان و دامنه‌های زاگرس در شرق استان را فرا می‌گیرد. شایان ذکر است که دو پرواز فرودگاه آبادان نیز دیروز به‌دلیل وجود گردوغبار لغو شد. اداره هواشناسی آبادان شعاع دید افقی کاهش‌یافته در این شهرستان را در پی بروز پدیده گردو غبار 100متر اعلام کرد. در شهرستان خرمشهر نیز وضعیت آلودگی ناشی از ذرات گردوغبار همانند سایر مناطق همجوار بحرانی بود و به تعطیلی مدارس و حتی دانشگاه‌ها منجر شد. روز گذشته وزش باد شدید و گردوغبار هوای شهرستان زاهدان را هم در شرایط ناسالم قرار داد. حسینعلی حسین‌آبادی، کارشناس هواشناسی استان سیستان و بلوچستان در این‌باره گفت: با ادامه وزش باد شدید همراه با گرد و خاک، میزان ذرات معلق در هوای شهرستان زاهدان به‌طور قطع افزایش قابل توجه خواهد یافت. وی اضافه کرد: با توجه به ناپایداری هوا پیش بینی می‌شود که سرعت وزش باد همراه با گرد و خاک تا پایان هفته در شهرستان زاهدان به 100کیلومتر در ساعت برسد.

موج جدید گرد و خاک در راه است

همانطور که برخی از ادارات کل هواشناسی استان‌ها اعلام کرده‌اند موج‌ جدیدی از گرد و خاک از سمت کشور عراق در راه است و به‌تدریج از امروز استان‌های مختلف را در بر می‌گیرد. بر این اساس طی امروز و فردا در استان‌های ایلام و خوزستان و با شدت کمتر در جنوب استان‌های کرمانشاه و بوشهر گرد و خاک سبب کاهش دید افقی و کیفیت هوا می‌شود. همچنین طی این مدت در استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان‌جنوبی ‌ باد و گرد و خاک دور از انتظار نیست.

 

کد خبر 197340

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز