همشهری آنلاین: در جلسه معاون علمی و فناوری ریاست جمهور با استانداران شهرهای درگیر با پدیده ریزگردها مقرر شد که دستگاه جذب ریزگردها در محیط‌های بسته به شهرهای درگیر این مشکل ارائه شود

دستگاه جذب ریزگردها در محیط‌های بسته به شهرهای درگیر داده می‌شود

به گزارش مهر، دکتر نسرین سلطانخواه در نشستی با استانداران شهرهای درگیر با پدیده ریزگردها و گرد و غبار با تاکید بر اینکه باید ریزگردها را از منشاء آنها متوقف کرد، گفت: با توجه به اینکه اولویت اصلی کشوری مانند عراق که یکی از مبداهای بروز ریزگردها محسوب می‌شود، امنیت است، بنابراین بهتر است برای حفظ سلامتی هموطنان‌مان هزینه جلوگیری از ورود ریزگردها به کشور را بپذیریم.

وی نابودی نخل‌ها در جنگ تحمیلی را یکی از عوامل افزایش پدیده ریزگردها و گرد و غبار عنوان کرد و گفت: در جنگ بین ایران و عراق بسیاری از نخل‌ها که مانع بیابان زایی می‌شود از بین رفتند که در عراق هنوز هم بسیاری از آنها احیا نشدند بنابراین پیشنهاد می‌شود که ایران با سرمایه گذاری نخلستان‌های عراق را احیا کند تا در جهت جلوگیری از بیابان زایی و عدم گسترش ریزگردها گام موثری برداشته شود.

دکتر سلطانخواه در خصوص نقش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جلوگیری از پدیده ریزگردها گفت: سهم معاونت دراین مسئله این است که از توان دانشی و فناوری کشور استفاده کند تا بخشی از مشکلات در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت حل شود.

وی تصریح کرد: البته پاسخ به مشکلات، سفارش انجام یک طرح مطالعاتی و پژوهشی نیست چرا که زمانی هم برای پژوهش وجود ندارد بلکه وظیفه ما این است که دانش و فناوری تولید شده در کشور را وارد عمل کرده تا در کوتاه ترین زمان باعت تغییرات شود.

در این جلسه دو شرکت دانش‌بنیان طرح‌های فناورانه خود در ساخت ماسک نسوجی و دستگاه جذب ریزگردها در محیط‌های بسته را ارائه دادند که قرار شد برای استفاده مردم در شهرهای درگیر حمایت‌های از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برای تولید انبوه آنها صورت گیرد.

در این نشست دکتر سالار آملی معاون امور بین الملل و انتقال فناوری‌های معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، استانداران خوزستان، کرمان، کرمانشاه و معاونان استانداران یزد و ایلام و قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست و معاون هماهنگی امور عمرانی وزیر کشور و معاون سازمان مدیریت بحران کشور حضور داشتند.

کد خبر 181127
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز