یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۹:۳۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: ایران همیشه بر سر راه بوده است،‌ یک روز بر سر راه تاتار و عرب،‌ یک روز بر سر راه گرد و غبار!

اینجا هوا کم است،‌ اینجا البته دیگر تهران و مشهد و اصفهان نیست که دود اگزوزها توی گلوی ملت باشد و کاری هم از کسی بر نیاید،‌ هرچند که گرد و غبار در سالهای اخیر به کلانشهرها هم رسیده‌اند اما ریزگردها در جنوب،‌ غرب و جنوب غربی پررنگ‌تر شده‌اند و هوا را کمرنگ کرده‌اند.

به گزارش ایسنا،، ریزگردها به جلسه یکشنبه 15 مرداد مجلس هم رسید و محمدجواد محمدی‌زاده، رییس سازمان محیط زیست را به مجلس کشاند.

جلسه مجلس در دو بخش علنی و غیر علنی تشکیل شد، لاریجانی در آغاز جلسه علنی گفت که دلیل تشکیل جلسه غیرعلنی درصبح امروز درخواست محمدی زاده بوده است.

عبدالرضا مصری‌،‌ سخنگوی هیات رییسه در مورد جلسه غیر علنی گفت که یک سری راه حل های فنی برای حل مشکل ریزگردها ارائه شده است‌‌، اما نگفت که این راه حل ها شامل چه مواردی است.

سخنگو همچنین اظهار کرد که اطلاعات فنی به درد مردم نمی خورد، مهم این است که ریزگرد ها کنترل شود و چگونگی آن با اهل فن است.

در مجموع 23 استان از 31 استان کشور درگیر گرد و غبار هستند اما استان های آذربایجان غربی، ایلام، چهارمحال بختیاری، خوزستان، فارس، کردستان و کرمانشاه و لرستان از سال 85 تا امروز درگیر مساله شده اند اما سیدشریف حسینی نماینده مردم اهواز معتقد است که تا به حال تنها اقدامی که در مقابله با این آلودگی صورت گرفته است تغیر نام گرد و غبار به ریزگرد بوده است،‌ نه بیشتر.

باد ریزگردها را از صحرا می آورد،‌ جایی میان عراق،‌ عربستان و اردن. قبلا وقتی منطقه در ثبات بیشتری بود عربستان،‌ عراق و ایران،‌ سالانه به صورت مشترک هزینه های مالش‌پاشی را تامین می کردند،‌ تا بخشی از ضایعات نفتی که مالش نامیده می شود روی شن‌های روان پاشیده شود و از بلند شدن آنها به همراه گرد و غبار جلوگیری کند،‌هرچند که عده‌ای تصور می کنند این شیوه منسوخ و زیان بار است و باید راه حل‌های بهتری جایگزین آن شود،‌ اما در حال حاضر سال هاست که مالش‌پاشی متوقف شده یا حداقل کاهش یافته است و هیچ راه حلی جایگزین آن نشده است.

خشک سالی در منطقه و کم‌آب یا بی‌آب شدن تالاب هایی که در مسیر بادهای جنوب غربی قرار داشته‌اند هم البته در تشدید تاثیرات گرد و غبار موثر بوده است.

هزینه‌اش شده است تعطیلی پی در پی مدارس در استان‌های درگیر،‌ لغو پروازها و تعطیلی ادارات،‌ اثرات نامطلوب روی زمین‌ها و محصولات کشاورزی،‌ آسیب به کارخانه های صنعتی، مهاجرت مردم از استان های درگیر به استان های مجاور مانند یزد و اصفحان و کاهش سرمایه اجتماعی.

محمدرضا تابش رییس فراکسیون محیط زیست در جلسه مجلس بر لزوم استفاده از فناوری‌های نوین برای کنترل ریزگردها تاکید کرده و یادآوری کرده است که البته دیپلماسی فعال خارجی هم لازم است.

تابش گفته است که لازم است سازمان محیط زیست برای تشویق کشورهای همسایه به الزامات بین‌المللی‌شان در خصوص اجرای پروتکل‌های مرتبط با زیست محیطی اقدامات لازم را انجام دهد و تاکید کرده است که دولت با داشتن تمامی اختیارات مسئولیت اولیه برخورد با پدیده‌ی گرد و غبار را به عهده دارد.

محمدی زاده اما در جلسه وعده داده است که دولت به زودی لایحه مقابله با ریزگردها را به کمیسیون کشاورزی خواهد آورد.

رییس سازمان محیط زیست از نبود بودجه کافی برای مقابله با ریزگرد ها انتقاد کرده و گفته است که لازم است خطوط اعتباری برای حل این مشکل اختصاص پیدا کند.

وی همچنین با اشاره به رقابت‌های حزبی در عراق گفته است که دو ماه قبل نوری مالکی نخست وزیر عراق رییس کارگروه مبارزه با ریزگردها شده است اما با توجه به رقابت‌های حزبی، وزارت کشاورزی این کشور با وزارت محیط زیست همکاری نمی‌کند.

محمدی زاده بعد از این که برخی اظهاراتش را در جلسه غیر علنی مجلس مطرح کرد، در جلسه علنی دوباره پشت تریبون رفت و گفت که سازمان متبوعش اقدامات مناسبی در جهت بیابان زدایی انجام داده است،‌ یادآوری کرده است که بارندگی در کشور کاهش یافته است و احداث 180 سد بر روی سرچشمه‌های آب در ترکیه موجب به وجود آمدن مشکلات فراوانی در حوزه آب رودخانه‌های فرات و دجله در عراق و سوریه شده است.

رییس سازمان محیط زیست همچنین به رایزنی‌ها با دولت،‌مجلس،‌ سازمان محیط زیست و وزارت کشاورزی عراق اشاره کرده و گفته است که ناامنی در عراق و سایر کشور های منطقه مانع از در اولویت قرار گرفتن برخورد با ریزگرد‌ها است.

حرف‌های محمدی زاده البته قانع کننده نیفتاد و ایرج ندیمی‌ نماینده مردم لاهیجان،‌ در تذکری با اعتراض به او گفت در حالی که زندگی مردم به خاطر تاثیرات ریزگرد ها فلج شده است رییس سازمان محیط زیست تنها به این موضوع اکتفا می‌کند که بودجه نازلی در اختیار دارد و هیچ ادعایی برای تامین برآورد نیازها ندارد. این صحبت‌ها پاسخ ملت نیست.

نماینده مردم لاهیجان با انتقاد از فراکسیون محیط زیست و سازمان محیط زیست پرداخت و گفت:«آقایان می‌آیند و حرف می‌زنند و این هیچ کاری را از پیش نمی‌برد. با حرف زدن هیچ مشکلی حل نمی‌شود، مگر اینکه این حرف‌ها ضمانت عملی و اجرایی داشته باشد.»

حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد‌،‌ نایب رییس مجلس در پاسخ به ندیمی تاکید کرد که «پدیده گرد و غبار موضوعی ملی است» و اظهار امیدواری کرد که مجلس مساله را در دستور کار قرار دهد و با کشورهای همسایه وارد مذاکره شود.

در حالی که رییس سازمان محیط زیست صحن علنی را ترک کرده بود،‌ سعید انصاری نماینده مردم مردم آبادان نسبت به اظهارت وی در مورد بیابان زدایی اعتراض کرد و یادآور شد که در زمین‌های شور میان عراق تا آبادان گیاه رشد نخواهد کرد؛ ‌و سید باقر حسینی نماینده زابل و زهک یادآوری کرد که ریزگردها تنها مشکل استان های غربی نیست،‌ بلکه نفس مردم سیستان و بلوچستان را هم به شماره انداخته است و ادامه بی‌توجهی‌ها برای حل این مشکل در این منطقه مطمئنا خطرات و تهدیدات جدی برای نظام جمهوری اسلامی به وجود خواهد آمد.

این ها البته تنها اظهار نگرانی های ابراز شده در مورد نفس به شماره افتاده مردم از غبار عربی نیست،‌ اما مشخص نیست اگر بعد از گذشت بیش از هفت سال از آغاز بحران ریزگرد ها کار به صحن علنی و غیر علنی مجلس رسیده است،‌ چند سال دیگر زمان لازم است تا منطقه امن شود و دیپلماسی خارجی کارگر بیافتد و برداشت آب ترکیه از سرچشمه‌های دجله و فرات کنترل شود که این مهمان‌های ناخوانده لنگرشان را بکشند و این خانه را ترک کنند.

کد خبر 180056
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز