یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۶:۲۲
۰ نفر

گروه شهرستان‌ها: در گرماگرم تب انتخابات هرچند سایر اخبار کشور تحت‌الشعاع تبلیغات انتخاباتی کاندیداها قرار گرفته، ‌ سفرهای استانی آنان به نقاط مختلف کشور باعث‌شده تا حدودی مشکل اساسی و دیرینه ساکنان استان‌های هم‌مرز با همسایه غربی هم سوژه این تبلیغات شده و حتی به مناظره متقاضیان منصب ریاست‌جمهوری کشیده شود؛ مشکلی که این روزها بار دیگر اهالی استان‌های غربی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند؛ مشکل گرد و غبار که باید راه نجات اساسی برای آن پیدا شود.

آلودگی - ریزگرد

از صبح روز گذشته شدت میزان گرد و غبار در برخی استان‌ها به حدی بالا رفت که گستره دید افقی به زیر 500متر کاهش یافت. این درصورتی است که پیش‌بینی می‌شود ریزگردها تا اواسط هفته دست‌کم 24 استان را در بر بگیرند. اگرچه کارشناسان اعلام می‌کنند که منشأ اصلی شکل‌گیری ریزگردها خارج از کشور است، عده‌ای نیز معتقدند که با احیا و حفظ بسیاری از منابع طبیعی بهتر می‌توان‌ گرد و غبار را کنترل کرد. علاوه بر این، برخی کارشناسان معتقدند که تراکم ساختمان‌های برخی مناطق به‌گونه‌ای است که ریه‌های تنفسی شهر را دچار مشکل کرده است. به‌طور نمونه در برخی مناطق همدان با ساخت مسکن مهر نه‌تنها تأمین فضای سبز شهری نادیده گرفته شده بلکه در برخی مناطق فضای سبز شهری تغییر کاربری مسکونی داده و مشکل‌آفرین شده است. مهر در این زمینه گزارش داد که در چند سال اخیر در برخی مناطق شهر همدان ساخت مسکن مانند مسکن مهر افزایش یافته که مشکل مسکن و خانه‌دار شدن برخی همشهریان را برطرف کرده اما برای فضای سبز این مناطق مسکونی و سلامت افراد ساکن در آنجا فکری نشده است. این در حالی است که بدون وجود درختان، هوای شهر خشک و گرم‌تر شده و باعث تشدید آلودگی هوا، شدت یافتن بادها و افزایش صدمات گرد و غبار می‌شود.

روز گذشته هم در این استان میزان ریزگردها یکباره به 7برابر مجاز رسید اما عامل‌های کاهش گرد و غبار بسیار کمتر از حد تصور بودند و هستند. دیروز مهدی خدابخشی، کارشناس کنترل آلودگی مرکز بهداشت استان همدان اعلام کرد: وضعیت سلامت در حال حاضر در استان همدان بسیار خطرناک است.

لغو پروازهای فرودگاه سنندج

بار دیگر و همانند اکثر روزهای هفته گذشته آسمان استان کردستان نیز دیروز تحت‌تأثیر ریزگردهای عربی قرار گرفت و براساس اعلام اداره کل حفاظت محیط‌زیست این استان، وضعیت آلودگی در این استان از مرز خطرناک عبور کرد. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کردستان در این رابطه اظهار داشت: تحت این شرایط افراد باید به‌طور کامل از فعالیت در هوای آزاد خودداری کنند و هشدارهای بهداشتی در این شرایط وضعیت اضطراری و حاد آلودگی هوا را نشان می‌دهد. سهراب کلوند، مدیرکل فرودگاه‌های استان کردستان هم عنوان کرد: شدت گرد و غبار، تمام پروازهای فرودگاه‌های استان کردستان را لغو کرد. گفتنی است که ورود ریزگردها در هوای استان کردستان از 4روز پیش آغاز شده است و دیروز به 8برابر حد معمولی رسید. به همین‌خاطر میزان دید در برخی نقاط به زیر 200متر کاهش یافت؛ در حالی که میزان دید در شرایط عادی 10هزار متر است.

دید قصرشیرین زیر 500متر

همانطور که پیش‌بینی می‌شد توده گرد و غبار به استان کرمانشاه هم رسید. کارشناس پیش‌بینی اداره هواشناسی کرمانشاه در این‌باره گفت: به‌دنبال ورود یک‌سامانه هوای غبارآلود از کشور عراق به کشورمان، دید افقی در شهرستان مرزی قصرشیرین به ۵۰۰متر رسید. محمد خسروی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: دید افقی در سرپل ذهاب ۳۰۰متر و در بخش سومار۵۰۰متر گزارش شده است.

مهمانی ریزگردها در ایلام

استان ایلام نیز به‌دلیل موقعیت خاص و توپوگرافی جغرافیایی آن یکی از مناطقی است که خشکسالی در سال‌های اخیر گریبانگیر آن شده و باعث خشکی آب‌های سطحی، از بین رفتن مراتع، بیابانزایی، هجوم گاه و بی‌گاه آفت به مزارع کشاورزی و درختان بلوط، تغییرات اقلیم هواشناسی و همچنین وقوع پدیده گرد و غبار و افزایش مهاجرت روستائیان به شهر به‌دلیل کمبود منابع آب آشامیدنی شده است. مدیرکل هواشناسی ایلام اما از تداوم وجود گرد و غبار در هوای استان تا پایان هفته جاری خبر داد. غلامرضا حسنی غربا اضافه کرد: نفوذ گرد و غبار از اواخر یکشنبه تا اواخر هفته جاری مورد انتظار است. مردم کرمانشاه سال گذشته 200روز را با آسمان خاکستری به شب رساندند.

کد خبر 217903

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز