گروه سیاسی: کلید واژه «خیلی نزدیک» برای اشاره به زمان دور جدید مذاکرات به همان نسبتی از سوی غربی‌ها تکرار می‌شود که درخواست‌شان برای تعلیق غنی‌سازی‌ از ایران و اعمال تحریم‌هایشان علیه ایران.

ashton amano

بعد از آنکه کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از برگزاری مذاکرات در آینده «خیلی نزدیک» خبر داد، یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز ابراز امیدواری کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «خیلی زود» نشستی با ایران داشته باشد. اگرچه مقامات درگیر در مذاکرات هسته‌ای از احتمال برگزاری دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5در‌ماه نوامبر - تقریبا یک‌ماه دیگر- خبر داده‌اند اما بعید به‌نظر می‌رسد این مذاکرات تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، که 16آبان- سه روز بعد از سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در ایران- برگزار می‌شود، جانی تازه به‌خود بگیرد؛ چه این وقفه در مذاکرات ژنو یک و دوقبل و بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2008هم خودی نشان داده بود.

بعد از اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه ایران توسط اتحادیه اروپا سخنگوی کاترین اشتون از مذاکره سخن به میان آورده و ابراز امیدواری کرده که ایران به مذاکرات برای حل مسئله‌ هسته‌ا‌ی ادامه دهد. همزمان روسیه از ادامه مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 به نمایندگی کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در‌ماه نوامبر (آبان ماه) خبر داده است. این خبر را ظاهرا سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه داده است و گفته که مذاکراتی که برای‌ماه نوامبر برنامه‌ریزی شده واقع‌بینانه است. با تمام احوالی که گفته می‌شد احتمالا مسکو میزبان دور بعدی نشست ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان است اما ریابکوف میزبانی دوباره مسکو برای مذاکرات هسته‌ای را منتفی دانسته است.

آژانس نگفته که ایران سلاح هسته‌ای دارد

در کنار آن مذاکرات سیاسی، مذاکرات حقوقی ایران و آژانس نیز باید ادامه پیدا کند. یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابراز امیدواری کرده که این مذاکرات به‌زودی از سرگرفته شود. او در عین حال گفته که آژانس هرگز سخنی مبنی بر اینکه ایران سلاح هسته‌ای دارد بیان نکرده است.

واکنش به سفر یک هیأت پارلمانی

چندی پیش حسین شیخ الاسلام مشاور بین‌الملل علی لاریجانی از سفر یک هیأت پارلمانی به ایران سخن گفته بود که دیروز این خبر را خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام پارلمان اروپا تأیید کرد و نوشت 9عضو پارلمان در این سفر که درباره آن در‌ماه ژوئیه تصمیم‌گیری شده است، حضور خواهند داشت.نکته جالب آنکه دو سناتور آمریکایی با ارسال نامه‌ای به پارلمان اروپا لغو برنامه سفر چند عضو پارلمان به ایران در اواخر‌ماه جاری را خواستار شدند.

کد خبر 188327
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز