گروه سیاسی: رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در خصوص ادعای انفجار یک ابزار جاسوسی مخفی شده میان صخره‌ها در منطقه فوردو، تأکید کرد که فوردو منطقه محافظت شده است و امکان جاسازی ابزار جاسوسی در آن وجود ندارد.

انرژی هسته ای

فریدون عباسی این صحبت را در پاسخ به ادعاهای یک روزنامه انگلیسی مطرح کرده که بعد از سخنرانی او در کنفرانس سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشته بود علت قطع برق فوردو انفجار یک ابزار نظارتی جاسوسی مخفی شده میان صخره‌ها بوده که پس از آنکه سربازان ایرانی قصد جابه‌جایی آن را داشتند، منفجر شده است. او در آن سخنرانی با انتقاد از نفوذ خرابکاران و تروریست‌ها به داخل آژانس گفته بود:

روز جمعه 27مرداد 1391هجری شمسی کابل‌های برق در مسیر شهر قم به مجموعه فوردو (مجتمع شهید علی محمدی) با استفاده از مواد منفجره قطع می‌شوند. وی با یادآوری اینکه قطع برق یکی از راه‌های آسیب رساندن به ماشین‌های سانتریفیوژ است از ارتباط این انفجار با بازدید بازرسان از مجتمع فوردو در همان مقطع خبر داده بود. رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه انفجار مورد اشاره در کیلومترها دورتر از سایت فوردو اتفاق افتاده است، تأکید کرد که وجود مواد منفجره جاسوسی در این منطقه صحت ندارد.

به گزارش ایسنا، او در توضیح چگونگی تلاش برای قطع برق سایت فوردو ادامه داد: کابل‌های برق بین دو دکل نزدیک شهر قم با استفاده از مواد منفجره قطع شدند. چون آنها می‌دانند که قطع برق به دستگاه‌های سانتریفیوژ آسیب می‌زند؛ اینها توصیه فنی بوده که به خرابکارها داده شده بود تا این کار را انجام دهند.

عباسی تأکید کرد: ولی از آنجا که در مجتمع‌ها برق اضطراری و سیستم‌های ثابت‌کننده ولتاژ پیش‌بینی شده، در کار آسیب‌رسانی موفق نبوده‌اند. مدت‌هاست که از این سیستم‌ها برای جلوگیری از اختلا‌ل‌ در برنامه غنی‌سازی استفاده می‌کنیم و همچنان در آینده این حفاظت‌های فنی را انجام خواهیم داد.

گمراهی جاسوسان

عباسی همچنین از سخنانش در گفت‌وگو با یک روزنامه عرب زبان دفاع کرده و گفته که صحبت‌هایش در مصاحبه با روزنامه الحیات خلاف منافع ملی نبوده است و بر روند مذاکرات تأثیر‌سوء نخواهد گذاشت. او در مصاحبه با الحیات گفته بود: گاهی اوقات ما به سرویس‌های امنیتی خارجی که قصد جاسوسی داشتند، اطلاعات غلطی منتقل می‌کردیم، چون چاره دیگری برای گمراه کردن جاسوسان خارجی نداشتیم.

گاهی خودمان را ضعیف و گاهی نیز قوی‌تر از آنچه واقعا بودیم جلوه داده‌ایم. این سخنان واکنش مقامات آمریکایی را برانگیخت و در داخل نیز حسین شریعتمداری در یادداشتی به انتقاد از عباسی پرداخت که بهانه دست دشمنان داده و بر محور مصلحت ملی نطق نکرده است.

فریدون عباسی با انتقاد از شریعتمداری و با بیان اینکه مناسب بود که وی اصل صحبت‌ها را مطالعه می‌کرد، درباره چرایی بیان این صحبت‌ها گفته است: هفت سال پیش تهران متوجه شد که مأموران اطلاعاتی سازمان جاسوسی بریتانیا (ام. آی6) اطلاعاتی را در مورد ایرانی‌هایی که در چارچوب برنامه‌های هسته‌ای ایران با آژانس همکاری داشته‌اند، جمع‌آوری کرده‌اند.

دانشمندان هسته‌ای ایران نیز که بعدها از سوی جاسوسان صهیونیست به شهادت رسیدند در میان همین افراد بودند. این صحبت‌ها شاید اشاره‌ای باشد به ادعاهای جان ساورز رئیس سازمان جاسوسی انگلیس که گفته بود برای مقابله با برنامه‌ هسته‌ای ایران و ممانعت از گسترش سلاح‌های اتمی ایرانی‌ها به عملیات‌های مخفی نیاز داریم.
چند روز پس از این سخنان مجید شهریاری و فریدون عباسی مورد حمله تروریستی قرار گرفتند که شهریاری در آن حمله به شهادت رسید.

شفافیت در برابر بازرسان

عباسی گفته است: ایران در برابر بازرسان بسیار شفاف، واقعی و فنی عمل می‌کند ولی نباید هیچ‌گونه مجال یا زمینه‌ای برای بدخواهان ملت ایران فراهم شود تا بتوانند از همکاری فنی وحرفه‌‌ای ما با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سوءاستفاده کنند. عباسی همچنین خطاب به مدیران آژانس گفت: ما انتظار داریم اطلاعات فنی و مشخصات مجموعه‌های صنعتی را در سایت آژانس یا گزارش‌های مربوطه ننویسند تا بهره‌برداری خرابکاران و تروریست‌ها به حداقل ممکن کاهش یابد، زیرا دستیابی به این هدف نیازمند هوشیاری و ذکاوت مسئولان دو طرف است.

او با یادآوری اظهارات علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مبنی بر جاسازی مواد منفجره در تجهیزات هسته‌ای فروخته شده به ایران، ادامه داد: قطعاتی که بروجردی به آن اشاره کرده از شرکت‌های مختلف تأمین شده که یکی از آنها شرکت زیمنس است، این تجهیزات می‌تواند به‌دست واسطه‌ها افتاده باشد و واسطه‌ها که معمولا از طرف سرویس‌های امنیتی بیگانه هدایت می‌شوند، در وسایل ارائه شده به ایران، دستکاری خرابکارانه کرده و با کار گذاشتن مواد منفجره، آنها را در اختیار ایران گذاشته باشند.

دیروز محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور نیز با اشاره به اینکه سرویس‌های جاسوسی آمریکا و اروپا در برنامه هسته‌ای ایران فعال هستند، تأکید کرد: همه به خوبی می‌دانند که ایران نیات غیرصلح‌طلبانه در برنامه هسته‌ای خود ندارد. او در گفت‌وگو با فرید ذکریا گزارشگر شبکه سی‌ان‌ان درباره مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 5+1گفت: ایران پیشنهادهای خود را ارائه داده و امیدوار است گام‌های مثبتی در این پرونده برداشته شود؛ اما طرف اصلی ما در گفت‌وگوهای هسته‌ای آمریکاست که به تجربه ثابت شده در ایام انتخابات در این کشور تصمیمات مهم و بزرگ گرفته نمی‌شود و بعد از انتخابات فضای سیاسی و بسترهای تصمیم‌گیری در این کشور ثبات بیشتری دارد.

کد خبر 186367
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز