گروه سیاسی: نشانه‌های پراکنده‌ای که از اواخر‌ماه قبل درخصوص ازسرگیری مذاکرات 5+1با ایران دیده شده، روز گذشته با خبری که درباره تماس تلفنی معاونان دبیرشورای‌عالی امنیت ملی کشورمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا منتشر شد رو به تقویت گذاشت.

سیاست خارجی

یکی از سخنگویان کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پنجشنبه به خبرگزاری فرانسه اطلاع داد که هلگا اشمیت معاون اشتون با علی باقری معاون سعید جلیلی به‌منظور به روز رسانی اطلاعات و آگاهی ایران از جدیدترین مباحثات صورت گرفته با محور برنامه هسته‌ای تهران گفت‌وگوی تلفنی داشته است.

طی یک هفته اخیر طرفین غربی عضو گروه 5+1با رفتاری دوپهلو از یک سو از ادامه مذاکرات با ایران سخن می‌گویند و از سوی دیگر با تشدید تحریم‌ها علیه ایران موافقت می‌کنند. پنجشنبه نیز سخنگوی کاترین اشتون بدون اشاره به دور بعدی مذاکرات به این توضیح کلی بسنده کرد که این تماس تلفنی در چارچوب تلاش‌های دیپلماتیک جاری با هدف رسیدن به یک راه‌حل دیپلماتیک در قبال موضوع هسته‌ای ایران که توسط اشتون مدیریت می‌شود، صورت گرفت.

با این همه درحالی‌که اطلاعات پراکنده از احتمال بازگشت گروه 5+1به میز مذاکرات پس از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا حکایت دارند اما همچنان تاریخی برای مذاکرات آتی به‌صورت رسمی درنظر گرفته نشده است. تنها سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه هفته گذشته اعلام کرد که دور جدید مذاکرات نمایندگان ایران و گروه 5+1با حضور کاترین اشتون و سعید جلیلی احتمالا در‌ماه نوامبر برگزار خواهد شد که البته محل این دیدار هنوز مشخص نیست. سخنگوی کاترین اشتون در سخنانی در اواخر مهرماه این خبر را داده بود و علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان نیز پس از آن برگزاری احتمالی مذاکرات در این مقطع را تأیید کرد.

با وجود این براساس اظهارات جدید سخنگوی اشتون تماس تلفنی روز چهارشنبه با ایران با یک تماس تلفنی دیگر بین اشتون و سعید جلیلی به‌منظور بحث درباره گام‌های بعدی در مذاکرات پیگیری خواهد شد؛ تماسی که احتمالاً در آن سخنی از زمان و مکان مذاکرات به میان خواهد آمد.

براساس اعلام سخنگوی اشتون، اتحادیه اروپا از تماس تلفنی چهارشنبه گذشته، برای مطلع کردن ایران از مباحثات صورت‌گرفته در نشست مورخ 27سپتامبر سال‌جاری بین پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان در نیویورک با محور برنامه هسته‌ای تهران استفاده کرد. سخنگوی اشتون می‌گوید که در این تماس تلفنی به عزم آنها (گروه5+1) برای پیدا کردن راه‌حلی دیپلماتیک درباره ضرورت مشارکت فوری ایران در یک فرایند اعتماد‌سازی‌ با هدف حل و فصل نگرانی‌های بین‌الملل درباره ماهیت برنامه هسته‌ای تهران تأکید شده است.

این بیش از هرچیز تداعی‌کننده سیاست یک گام به جلو، دو قدم به عقبی است که آمریکا و اتحادیه اروپا از مذاکرات مسکو در رابطه با ایران پیش گرفته‌اند؛ همچنان که به بهانه همین نگرانی‌ها وزرای امور خارجه 27کشور عضو اتحادیه اروپا هفته گذشته برای تحمیل دور جدید تحریم‌ها علیه ایران به جهت برنامه هسته‌ای تهران به توافق رسیدند.

پنج عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان در نشست 27سپتامبر بر تصمیم خود برای همکاری به‌منظور حل دیپلماتیک برنامه هسته‌ای ایران و لزوم مشارکت فوری تهران در یک فرایند اعتمادسازی با هدف رفع نگرانی‌های جامعه بین‌الملل درباره ماهیت برنامه هسته‌ای تهران تأکید کردند. با این حال برخی کارشناسان معتقدند تا پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در 16آبان مذاکره‌ای میان ایران و 5+1 انجام نخواهد شد اما احتمال اینکه پس از آن تاریخ گروه 5+1 برای آغاز مذاکرات پیشقدم شود وجود دارد.

کد خبر 189119
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز