گروه سیاسی: نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر برگزاری دور جدید مذاکرات ایران و آژانس در 23 آذر در تهران را تأیید کرد.

آمانو

این خبر را علی اصغر سلطانیه پس از آن به مهر داد که روز جمعه گیل تیودور سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که به‌منظور حل‌و‌فصل اختلاف موجود بر سر فعالیت‌های هسته‌ای ایران، نمایندگان دو طرف در‌ماه آینده دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد. دور قبلی مذاکرات ایران و آژانس در وین برگزار شد که پس از آن نیز آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران سفر و با مقامات ایرانی دیدار کرد.

دیروز نیز او با اشاره به همین رایزنی‌ها از دور جدید مذاکرات اینگونه استقبال کرد که اینجانب 17‌سپتامبر ‌با ‌فریدون ‌عباسی ‌معاون ‌رئیس‌جمهور ‌ایران ‌ملاقات ‌داشتم ‌و ‌ما ‌به ‌او ‌صریحاً ‌اعلام ‌کردیم ‌که ‌می‌خواهیم ‌در ‌آینده ‌نزدیک ‌با تهران ‌مذاکرات ‌انجام ‌دهیم.

آمانو در پاسخ به این سؤال که چه ‌چیزی ‌باعث ‌شد ‌که ‌دور ‌جدید ‌مذاکرات ‌با ‌ایران ‌درباره ‌برنامه ‌هسته‌ای ‌این ‌کشور ‌که ‌قرار ‌بود ‌در‌ماه ‌اکتبر ‌سال‌‌2012‌برگزار ‌شود، ‌به ‌تعویق ‌بیفتد، گفته ‌که ‌ما ‌با ‌ایران ‌از ‌قبل ‌درباره ‌این ‌ملاقات ‌توافق ‌نکرده ‌بودیم؛ ‌شورای ‌حکام ‌آژانس ‌در ‌نوامبر ‌سال ‌2011‌طی ‌قطعنامه‌ای ‌از ‌ایران ‌درخواست کرد ‌گفت‌وگوها ‌را ‌فعال‌تر ‌کند.

‌او با اشاره به حضور هیأت نمایندگی سطح بالای آژانس و خودش در تهران گفته بعد ‌از ‌آن ‌به ‌سفارت ‌ایران ‌در ‌وین ‌مراجعه ‌کرده ‌و انتظارات ‌خود ‌را ‌در ‌رابطه ‌با ‌این ‌ملاقات ‌ابراز ‌نمودیم؛ ‌پیشنهاد ‌کردیم ‌تاریخ ‌مشخص ‌مذاکرات ‌تعیین ‌شود ‌و ‌در ‌حال ‌حاضر ‌منتظر ‌پاسخ ‌طرف ‌ایرانی ‌هستیم.

چرخش مواضع آمانو اعلام رسمی زمان دور بعدی مذاکرات از سوی سلطانیه پاسخی به همین سخنان آمانو بود. او که هفته گذشته در گزارشی به مجمع عمومی سازمان ملل گفته بود ایران از همکاری لازم با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خودداری می‌کند، حالا در گفت‌وگو با روزنامه راسیسکایا گازتا ارگان دولت روسیه اظهار داشته در ‌گزارش ‌آژانس ‌بین‌المللی ‌انرژی ‌اتمی ‌تأکید ‌نمی‌شود ‌که ‌ایران ‌صاحب ‌سلاح‌های ‌هسته‌ای ‌شده و ‌ما ‌هرگز ‌به ‌این ‌مسئله ‌تأکید ‌نکرده‌ایم.

اظهارات دوپهلوی دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ظرف کمتر از یک هفته اکنون در این نقطه قرار دارد که «ما ‌اعلام ‌نکرده‌ایم ‌که ‌ایران ‌درباره ‌ساخت ‌سلاح‌های ‌هسته‌ای ‌تصمیم ‌گرفته است ولی ‌گفتیم ‌که ‌اطلاعاتی ‌مبنی ‌بر ‌دخیل ‌بودن ‌این کشور ‌در ‌فعالیت ‌معطوف ‌به ‌ساخت ‌دستگاه‌های ‌انفجاری ‌هسته‌ای در اختیار ‌داریم.» او درحالی می‌گوید آژانس درباره خطرناک بودن این فعالیت‌ها قضاوت نمی‌کند که دوشنبه پیش گفته بود: عدم‌همکاری ایران باعث شده است تا آژانس بین‌المللی نتواند تأیید کند که فعالیت‌های اتمی جمهوری اسلامی ماهیت نظامی ندارد و ایران به تعهدات خود در چارچوب پیمان منع گسترش جنگ افزارهای اتمی عمل کرده است. آمانو اکنون می‌گوید که می‌خواهیم با ایران همکاری و تعامل بیشتری داشته باشیم؛ سخنانی که با سابقه مواضع متناقض او چندان هم به آن اعتباری نیست. آمانو در گزارش سالانه آژانس بین‌المللی تأکید کرده است ایران ذخایر اورانیوم خودش را برای کاربرد نظامی استفاده نکرده است.

طرح جدید آمریکا
همزمان با این اعلام آمادگی آژانس برای ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران خبرهایی نیز از مذاکرات ایران و گروه 5+1 به گوش می‌رسد. برخی مقامات آمریکایی روز جمعه از بررسی رویکرد جدیدی در دولت اوباما خبر دادند که قرار است در مذاکره با ایران به‌منظور محدود ساختن اهداف هسته‌ای این کشور و کاهش تحریم‌ها به‌کار گرفته شود. رویکردی که به گفته این مقامات تحریم‌های اقتصادی را سریع‌تر از رویکردی که پیش‌تر به تهران پیشنهاد شده بود، رفع می‌کند. این مقامات می‌گویند، این پیشنهاد یکی از چند گزینه‌ای است که پیش از برگزاری دور بعدی مذاکرات هسته‌ای غرب با ایران مورد بررسی قرار می‌گیرد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، هدف آمریکا از این رویکرد جلوگیری از شکست دور بعدی مذاکرات است.

مذاکره‌کنندگان عالی آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان (گروه 5+1) توافق کرده‌اند که در تاریخ 21نوامبر (اول آذر) در بروکسل تشکیل جلسه بدهند اما همین گزارش به نقل از برخی مشاوران در کنگره آمریکا می‌نویسد: مذاکره با ایران احتمالا در اوایل سال آینده میلادی انجام می‌شود و تا آن زمان دولت اوباما فرصت خواهد داشت که تهدید تحریم‌های جدید علیه ایران را بررسی کند.

با وجود این در گزارش آسوشیتدپرس از جزئیات این طرح جدید چیزی بیش از آنچه پیش‌تر درخصوص توقف غنی‌سازی‌ اورانیوم، انتقال ذخایر موجود با غنای بالا و تعطیلی فوردو گفته شده بود نیامده است.

برخی تحلیلگران بر این باورند که احتمالا گروه 5+1تا پس از برگزاری مذاکرات ایران و آژانس گفت‌وگویی را با ایران انجام نخواهد داد. به گفته آنها مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 5+1زمانی در اوایل سال‌جاری پس از وقفه‌ای 15ماهه ازسرگرفته شد که آمانو در جریان سفر زمستان گذشته به تهران از توافق نسبی بین تهران و آژانس خبر داد.

کد خبر 190835
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز