گروه سیاسی: قرار است 23آذر‌ماه سال‌جاری دور جدید مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار شود.

هسته

این در حالی است که تجربه مذاکرات گذشته نشان‌داده که همواره قبل از آغاز مذاکرات برای تأثیرگذاری بر روند آن مسائل حاشیه‌ای از سوی رسانه‌های غربی و بعضا از زبان مسئولان مذاکره‌کننده طرح شده است، حال در آستانه دور جدید مذاکرات شاهدیم که آمانو مدیرکل آژانس در روزهای گذشته تردیدهایی را طرح کرده است.

در سوی دیگر هشت آذرماه جاری نمایندگان شش کشور گروه 1+5 در بروکسل گردهم آمدند تا درخصوص ادامه گفت‌وگو با ایران درخصوص برنامه هسته‌ای این کشور مشورت کنند. در پایان این نشست هر شش کشور بر از سرگیری هرچه سریع‌تر مذاکرات تأکید کردند.

در این راستا خبرگزاری فرانسه عنوان کرد که «کشورهای 1+5 در حال فراهم کردن پیشنهاد برگزاری نشست دیگری با تهران در نیمه نخست دسامبر (قبل از پایان آذر ماه) در استانبول هستند.»یکی از دیپلمات‌های ارشد غربی در همین زمینه گفته بود که پس از نشست روز چهارشنبه هشت آذرماه نمایندگان کشورهای 1+5در بروکسل برای بررسی آخرین تحولات، آمریکا خواستار اقدام سریعی شده است. وی همچنین عنوان کرد: «ما قصد داریم تا در دو هفته نخست دسامبر با ایران بر سر یک میز بنشینیم و درصورتی که ایرانی‌ها بپذیرند، این نشست در استانبول برگزار خواهد شد.»

به گزارش فارس هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا نیز در آخرین اظهارنظر خود درخصوص موضوع هسته‌ای ایران گفته است: «اگر آنها حاضر به تعامل هستند، ما هم آمادگی خود را برای گفت‌وگوهای دوجانبه اعلام می‌کنیم.»کلینتون همچنین تأکید کرده که «در مذاکرات آتی ایران و 1+5 پیشنهادهایی به ایران ارائه می‌شود که روشن شود زمان کوتاه است و باید مسئله را جدی گرفت. مسائل مورد مناقشه اینهاست و ما حاضریم بر سرشان با شما گفت‌وگو کنیم، ولی در مقابل از شما هم انتظار رویکرد مشابهی داریم.»

اظهارات مقامات کشورهای غربی به‌خصوص وزیر خارجه آمریکا که صراحتاً اعلام کرده است ایالات متحده آمریکا حاضر است، «هر وقت ایران حاضر باشد» به گفت‌وگوی دوجانبه و مستقیم با تهران بپردازد در حالی بیان می‌شود که آمریکا تهدید کرده اگر ایران تا ‌ماه مارس سیاست جاری خود در برنامه هسته‌ای را تغییر ندهد تحریم‌های جدیدی در شورای امنیت وضع خواهد شد.
اینگونه اظهارات این شائبه را به‌وجود می‌آورد که این تضادهای آشکار و دوگانگی در گفتار و عمل کشورهای مقابل ایران در موضوع هسته‌ای به‌خصوص آمریکا نشان از عدم‌صداقت آنها دارد.

واکنش به بیانیه‌های آژانس

جمعه گذشته و در پایان نشست دوروزه شورای حکام، علی‌اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم بیانیه‌ای را صادر کرد که در آن به نکات جالب توجهی اشاره شده است.سلطانیه تهدید خروج از پیمان منع اشاعه هسته‌ای را مطرح کرد. هرچند نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده که درصورت اقدام نظامی علیه ایران، جمهوری اسلامی بازرسی‌ها را متوقف کرده و از «ان‌پی‌تی» خارج می‌شود. براساس اعلام سازمان بین‌المللی انرژی اتمی قرار است مقامات آژانس به ایران بیایند تا پس از وقفه‌ای چندماهه مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی را ازسر بگیرند. نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عنوان کرد که ایران به 50پرسش مطرح از سوی آژانس 50پاسخ داده و پرونده باید بسته شود، اما خبرگزاری فرانسه به نقل از یک دیپلمات مدعی شد؛ «بدبینی‌های عمیقی در مورد آینده مذاکرات وجود دارد.»

ادامه تحریم‌ها علیه ایران و تهدید به حمله نظامی از سوی اسرائیل که دارنده کلاهک‌های هسته‌ای بوده و به هیچ عنوان نیز حاضر به امضای معاهده «ان‌پی‌تی» نیست خود یادآور سیاست چماق و هویج است که از یک سوی وعده و از سوی دیگر تهدید را به ملت ایران نشان می‌دهد.زمانی که ارسال مواد مورد نیاز نیروگاه تهران از سوی غربی‌ها قطع شد، ایران اعلام کرد که توسط دانشمندان هسته‌ای این مشکل را مرتفع می‌کند در آن برهه کارشناسان غربی به این توانایی باور نداشتند، اما زمانی که جمهوری اسلامی میله‌های سوخت هسته‌ای را در رآکتور تهران قرار داد غربی‌ها به جمع بندی‌های دیگری رسیدند و آنطور که در رسانه‌های آنها انعکاس یافته بود غرب حق داشتن انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای از سوی ایران را پذیرفته ولی با این حال هنوز در پی کارشکنی و ایجاد مانع برای حل مسئله هسته‌ای ایران است.

اما درخصوص روند توسعه انرژی اتمی از سوی ایران هم آنها باید مابازای آن را مشخص کنند زیرا غربی‌ها در طول این سال‌ها تنها در پی کسب امتیاز بوده‌اند. این درصورتی است که هر نوع توافق زمانی باید صورت گیرد که دو طرف متعهد باشند، زیرا تعهدات یکطرفه اساسا دارای اعتبار نیست.

کد خبر 193722
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز