گروه سیاسی: علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان گفته که ایران و 1+5 به این نتیجه رسیده‌اند که از بن‌بست فعلی خارج شوند. او در عین حال پاسخی تلویحی به آن بسته‌ای که آسوشیتدپرس از آن صحبت کرده داده و گفته که ایران از حق غنی‌سازی مشروع خود نمی‌گذرد.

پیش از این واشنگتن‌پست در یک گزارش نوشته بود که شش کشور عضو گروه 1+5 به نتیجه رسیده‌اند که یک بسته پیشنهادی را برای مذاکرات آینده آماده کنند. بنابه نوشته این روزنامه در این بسته مباحثی درباره تعلیق غنی‌سازی‌ و در مقابل لغو برخی تحریم‌ها دیده می‌شود. ایران نیز گفته است تعلیق غنی‌سازی‌ خط قرمزش است.

حالا صحبت بیشتر درباره بسته‌های پیشنهادی است که معمولا پیش از هر نشستی گمانه‌زنی درباره آن کم نیست. نیویورک تایمز چندی پیش از بسته پیشنهادی‌ای صحبت کرده بود که در 9گام تنظیم شده و در هر گام تعدادی از تحریم‌های علیه ایران لغو می‌شود. این ادعا در ایران رد شد.وزیر امورخارجه کشورمان دیروز گفته که بسته‌های پیشنهادی که میان دو طرف رد و بدل شده برای هر دو طرف جاافتاده و روشن است آنها به خوبی می‌دانند که ایران از حق مشروع خود نمی‌گذرد.

صالحی درباره بسته پیشنهادی که واشنگتن‌پست به آن پرداخته، گفته که نمی‌تواند فعلا اظهارنظری داشته باشد اما این روزنامه در مقاله‌ای به قلم جابی واریک که کارشناسان ایرانی آن را ناامید‌کننده خوانده‌اند، از قول مقام‌های رسمی دولت آمریکا نوشته است پیشنهاد جدید خطاب به ایران فقط در حد برخی ریزه‌کاری‌ها بهبود پیدا کرده و نکته جدید چندانی در آن وجود ندارد. این روزنامه نوشته است از ایران خواسته خواهد شد فعالیت‌ها در تأسیسات غنی‌سازی‌ زیرزمینی فوردو را که ساخت آن به‌تازگی تکمیل شده است، متوقف کند. از زمان مذاکرات ‌ماه ژوئن برنامه هسته‌ای ایران پیشرفت زیادی داشته است. ایران پاسخ خود را به این پیشنهاد از قبل داده و گفته که غنی‌سازی‌ را ادامه خواهد داد.

از سوی دیگر سایت ایران هسته‌ای به نقل از یک کارشناس مطلع نوشت که این عملیات رسانه‌ای چندان جدی نیست و اطلاعات موجود حکایت از آن دارد که آمریکا قصد ندارد یک پیشنهاد واقعا جدی و جذاب به ایران ارائه کند.وی با اشاره به اخباری که در ماه‌های گذشته درباره تدوین یک پیشنهاد جدید از سوی 1+5خطاب به ایران منتشر شده، گفته که این ارزیابی به‌طور گسترده وجود دارد که آمریکایی‌ها اجازه نخواهند داد گروه 1+5پیشنهادی کاملا متفاوت از پیشنهاد بغداد به ایران ارائه بدهد. اگر چارچوب پیشنهاد بغداد حفظ شود و تغییرات فقط در ریزه‌کاری‌های آن باشد، ایران نمی‌تواند آن را بپذیرد چرا که در مذاکرات مسکو تأکید شده است که چارچوب پیشنهاد برای ایران اهمیت بسیار جدی دارد.

این کارشناس، ارزیابی غلط آمریکایی‌ها از وضعیت داخلی ایران را یکی از اصلی‌ترین عوامل جدی نبودن آنها در مذاکرات عنوان کرد و افزود: آمریکایی‌ها به دو دلیل به سمت تدوین پیشنهادی که واقعا باارزش باشد نخواهند رفت. نخست اینکه تصور می‌کنند تحریم‌ها در داخل ایران تأثیرگذار بوده و دوم منتظر نتایج انتخابات در ایران هستند و نمی‌خواهند در وضعیت فعلی امتیازی به نظام بدهند که در انتخابات قابل خرج کردن باشد».این مسئله‌ای است که روزنامه گاردین هم به آن اشاره کرده و نوشته است بسته جدید پیشنهادی 1+5 به ایران شامل مشوق‌هایی سطحی و تزیینی است.

درباره زمان مذاکرات هم هنوز طرفین به توافقی جامع نرسیده‌اند. علی باقری و هلگا اشمید معاونان سعید جلیلی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان و رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا هفته قبل مذاکره‌ای تلفنی در این‌باره داشته‌اند اما توافقی حاصل نشده است.

علی اکبر صالحی گفته که از زمان مذاکرات بعدی اطلاعی ندارد. روزنامه واشنگتن پست اما به نقل از سه مقام آمریکایی ادعا کرده است که مذاکره‌کنندگان ایرانی در حال بحث در مورد جدول زمانی مذاکرات جدید هستند که احتمالا در استانبول برگزار خواهد شد. به‌گفته این مقامات که خواستند نامشان فاش نشود، هرچند که به‌احتمال قوی مذاکرات پس از تعطیلات سال نو آغاز خواهند شد اما احتمال دارد نشست‌های مقدماتی از هفته آینده شروع شوند.

کد خبر 194735
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز