همشهری آنلاین: یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حاشیه کنفرانس "سلامت اتمی" در ژاپن مدعی شد: بعد از گذشت یک سال از مذاکرات با ایران هنوز به نتایج ملموسی نرسیدیم.

به گزارش ایسنا وی که با روزنامه الشرق‌الاوسط مصاحبه می‌کرد، افزود که این مساله نگران کننده است و اگر که ایران قوانین بین‌المللی را که درباره منع اشاعه‌ی سلاح‌های هسته‌ای وجود دارد، اجرا نکند، وضعیت متشنج می‌شود.

آمانو افزود: همه‌ کشورهای عضو معاهده ان.پی.تی از جمله ایران باید کاملا قوانین بین‌المللی را اجرا کنند اما متاسفانه این مساله درباره ایران اتفاق نیفتاده است.

وی گفت: نکاتی برای همکاری با ایران تعیین شده است اما بعد از گذشت یک سال از مذاکرات به نتیجه‌ای نرسیدیم. من به طور شفاف (این مساله را) از ایران خواستم و نکاتی را که آژانس مایل است درباره آن تحقیق کند، تعیین کردم.

آمانو با بیان این که اگر راه حل دیپلماتیکی برای مساله هسته‌ای ایران پیدا نشود، وضعیت فرق خواهد کرد، ادامه داد که این به نفع ایران است برای ایجاد یک راه حل دیپلماتیک با ما همکاری کند. آژانس خواهان راه حل دیپلماتیک است و به گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز برای حل مساله هسته‌ای ایران متعهد است.

او درباره تحولات مربوط به برنامه‌ هسته‌ای ایران بیان کرد که آژانس نگفته است که ایران تصمیم دارد سلاح هسته‌ای‌ بسازد و یا این که ایران تصمیم به تولید سلاح هسته‌ای دارد اما اعلام کرده است اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد ایران فعالیت‌هایی دارد که با توسعه "ادوات و تجهیزات هسته‌ای مخرب" در ارتباط است از این رو ایران باید این فعالیت‌ها را روشن کند. آژانس مایل است که درباره این گونه فعالیت‌ها تحقیق کند اما بدون همکاری دولت ایران با آژانس، آژانس نمی‌تواند نسبت به آن اطمینانی حاصل کند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه داد که ایران باید قوانین بین‌المللی مربوط به معاهده ان.پی.تی را اجرا کند اما متاسفانه این مساله از سوی ایران اتفاق نیفتاد.

وی درباره مذاکرات 1+5 با ایران گفت: بگذارید توضیح بدهم که دو روند جداگانه در رابطه با مذاکرات با ایران وجود دارد؛ یکی مذاکرات 1+5 با ایران است که آژانس در این مذاکره که بین هفت کشور و با اهداف متفاوت انجام می‌شود، طرفی نیست؛ و دیگری مذاکرات ما با ایران است که در آن درباره خطر و مسایل امنیتی صحبتی نمی‌شود. روند مذاکراتی که ما در آژانس با ایران داریم تشویق ایران به اجرای قوانین بین‌المللی به ویژه معاهده منع تکثیر سلاح‌های هسته‌ای و سلامت هسته‌ای است.

کد خبر 195645
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز