گروه سیاسی: رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به تمام بسته‌های پیشنهادی ادعایی رسانه‌های آمریکا گفته که ایران غنی‌سازی‌ 20درصد را به‌خاطر خواست دیگران تعلیق نخواهد کرد.

انرژی اتمی

این واکنش تلویحی فریدون عباسی است به خبری که اخیرا واشنگتن‌پست داده و نوشته است که شش کشور غربی به این نتیجه رسیده‌اند که مشوق‌هایی را برای ایران در مذاکرات آینده آماده کنند. این مشوق‌ها ظاهرا در مقابل درخواست غرب برای تعلیق غنی‌سازی‌ درنظر گرفته شده است. یک روز بعد از این گزارش همین روزنامه البته در مقاله‌ای نوشت که بسته پیشنهادی که غرب درنظر گرفته تنها حاوی برخی تغییرات ریز در بسته پیشنهادی بغداد است.

به غیر از علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان که گفته بود ایران از حق مشروع غنی‌سازی‌ خود نمی‌گذرد، حالا فریدون عباسی رئیس سازمان انرژی اتمی هم گفته که تغییری در مواضع 1+5دیده نمی‌شود و ایران غنی‌سازی‌ 20درصد را به‌خاطر خواست دیگران تعلیق نخواهد کرد. این گفته عباسی را دو روز قبل‌تر روزنامه گاردین هم در گزارشی مورد تأکید قرار داده و نوشته بود که پیشنهادهای جدید غرب برای ایران سطحی و تزیینی است.

عباسی که اخیرا نام او بار دیگر در فهرست تحریم‌های جدید خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته است در پاسخ به سؤالی در مورد زیاده‌خواهی غربی‌ها درخصوص تعلیق غنی‌سازی‌ 20درصد، تصریح کرد: غنی‌سازی‌ 20درصد حق ملت ایران برای استفاده در رآکتور تهران است و از این حق با اقتدار دفاع خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: غنی‌سازی‌ 20درصد موضوعی نیست که غربی‌ها موافق آن باشند یا مخالف و در قبال آن قصد موضعگیری داشته باشند؛ این حق مردم ایران است و هرگز به‌خاطر خواست دیگران از این حق عقب نشینی نخواهیم کرد و تا زمانی که نیاز داشته باشیم، تولید می‌کنیم. معاون رئیس‌جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران غنی‌سازی‌ 20درصد را به اندازه نیازش و تا هر زمانی که به آن احتیاج داشته باشد تولید خواهد کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی تأکید کرد: با توجه به بیانیه‌ای که نمایندگان1+5 در شورای حکام قرائت کردند، ظاهرا تغییری در مواضع قبلی‌شان نسبت به جمهوری اسلامی ایران دیده نمی‌شود.پیش‌تر برخی دیپلمات‌های مطلع در تهران در گفت‌وگو با سایت ایران هسته‌ای گفته بودند که آمریکایی‌ها اجازه نخواهند داد گروه1+5 پیشنهادی کاملا متفاوت از پیشنهاد بغداد به ایران ارائه بدهد. اگر چارچوب پیشنهاد بغداد حفظ شود و تغییرات فقط در ریزه‌کاری‌های آن باشد، ایران نمی‌تواند آن را بپذیرد چرا که در مسکو تأکید شده است که چارچوب پیشنهاد برای ایران اهمیت بسیار جدی دارد.

آنها گفته‌اند که آمریکایی‌ها به دو دلیل احتمالا به سمت تدوین پیشنهادی که واقعا با ارزش باشد نخواهند رفت؛ نخست اینکه تصور می‌کنند تحریم‌ها در داخل ایران تأثیر کرده و دوم به این دلیل که منتظر انتخابات در ایران هستند و نمی‌خواهند در وضعیت فعلی امتیازی به نظام بدهند که در انتخابات قابل خرج کردن باشد. دیروز اما رامین مهمانپرست، سخنگوی دستگاه دیپلماسی هم در رابطه با بسته پیشنهادی جدیدی که از آن صحبت می‌شود، گفت که به‌نظر می‌رسد کشورهای 1+5 اگر یک اقدام منطقی در جهت حل مسائل در روند گفت‌وگوها داشته باشند به نتیجه مطلوب خواهیم رسید. کاملا روشن است که بحث ما با 1+5 در چه صورتی می‌تواند به نقطه مشترک برسد. پیشنهاد جامع ایران قبلا اعلام شده و مورد تأیید 1+5 نیز قرار گرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: بسته‌های پیشنهادی بی‌حاصل بوده و فشارها نیز به‌هیچ‌وجه راه‌حلی برای تحقق حقوق کامل ملت ما برای بهره مندی از دانش هسته‌ای را دنبال نمی‌کند و نمی‌تواند تأثیری داشته باشد. راه‌حل منطقی، رویکرد منطقی و محقق شدن حقوق ملت ماست.

مهمانپرست در پاسخ به سؤالی در این‌باره که علاءالدین بروجردی اعلام کرده که باید برای ادامه مذاکرات ایران و 1+5 منتظر نتیجه مذاکرات ایران و آژانس بود گفت: افراد مختلف دیدگاه‌های خود را مطرح می‌کنند اما چیزی که قبلا بنده اعلام کردم این است که مذاکرات باید فنی و حقوقی باشد و در چارچوب مذاکرات فنی و حقوقی می‌توانیم به سرعت به نتیجه برسیم. مذاکرات ایران و آژانس پنجشنبه گذشته در تهران برگزار شد و ادامه مذاکرات به 27دی‌ماه موکول شده است.

روز گذشته آسیاتایمز در گزارشی نوشت که آنچه اهمیت دارد این است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید با پرونده اتمی ایران به دور از تعصب سیاسی و به‌صورت عینی برخورد کند و اینگونه توانایی‌اش را در اصلاح خود به نمایش بگذارد. مهمانپرست افزود: نوع برخورد کشورهای غربی با موضوع هسته‌ای ما فنی و حقوقی نیست بلکه یک هدف سیاسی است. به گفته مهمانپرست تمایل تیم مذاکره‌کننده آژانس برای دستیابی به هدف نشان‌دهنده این است که بحث‌ها روند خوبی داشته است.

او گفته است درصورتی که مذاکرات ما با آژانس به توافق برسد یک‌بار دیگر موید این خواهد بود که بحث کشورهای غربی و 1+5سیاسی است و برای اینکه بخواهند به نتیجه برسند باید حقوق کشور ما را به رسمیت بشناسند و در این صورت اگر نگرانی وجود داشته باشد در مذاکره با آژانس درباره چگونگی رفع آن به نتیجه خواهیم رسید.

کد خبر 194885
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز