همشهری آنلاین: آمریکا و پنج کشور دیگر برای گفت‌وگوهای احتمالی جدید با ایران در بحبوحه علایمی که نشان می‌دهد مقامات ایران ممکن است تمایل به برگزاری نشست در هفته آینده داشته باشند با عجله آماده می‌شوند.

به گزارش ایسنا، روزنامه واشنگتن‌پست با اشاره به این خبر به نقل از مقامات اروپایی و آمریکایی نوشت: شش کشور آمریکا، روسیه،‌ چین،‌ انگلیس، فرانسه، آلمان درباره بسته جدید مشوق‌هایی برای پیشنهاد به ایران در صورتی که با وقفه در بخش‌های کلیدی برنامه هسته‌ای‌اش موافقت کند،‌ توافق کردند.

این گزارش حاکی است: ایران اوایل سال جاری پیشنهادی مشابه را نپذیرفت اما مقامات آمریکایی گفتند که امیدوارند موضع تهران در پی تحریم‌های بین‌المللی ملایم‌تر شده باشد.

یک مقام عالی‌رتبه دولتی آمریکا روز جمعه گفت: ارزیابی ما این است که امکان دارد آن‌ها برای یک معامله آماده باشند.

بنابراین گزارش، این گفت‌وگوها اولین مذاکرات در سطح عالی‌رتبه درباره برنامه هسته‌ای ایران از ماه ژوئن تا کنون خواهد بود.

واشنگتن‌پست ادامه داد: این حرکت در جبهه دیپلماتیک در بحبوحه گزارشاتی صورت می‌گیرد که گفته‌اند ایران با مصالحه‌هایی در مباحثه‌ای جداگانه با مقامات هسته‌ای سازمان ملل درباره دسترسی به یک پایگاه ایرانی موافقت کرده است.

هیچ تاییدی از طرف ایرانی درباره گفت‌وگوهایی قریب الوقع با قدرت‌های جهانی صورت نگرفته است. روز گذشته یک عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در خصوص توافق احتمالی با بلوک شش کشور معروف به 1+5 ابراز تردید کرد.

مصطفی دولت‌یار، در سفری به هند به خبرنگاران گفت: من شخصا خوشبین نیستم. با این حال وی افزود: همه چیز می‌تواند موضوع مذاکره باشد.

سه مقام آمریکایی و اروپایی که درباره مقدمات مذاکرات صحبت می‌کردند گفتند که مذاکره‌کنندگان ایرانی در حال مذاکره درباره یک جدول زمانی برای گفت‌وگوهای جدید هستند که ممکن است در استانبول برگزار شود.

این مقامات که به شرط فاش نشدن نام خود حاضر به مذاکره درباره این مذاکرات حساس دیپلماتیک شدند، گفتند: نشست‌های مقدماتی ممکن است هفته آینده آغاز شود با این حال احتمال بیش‌تری وجود دارد که پس از تعطیلات سال نو میلادی آغاز شود.

مقامات آمریکایی گفتند که هدف آزمودن اراده ایران برای وقفه برخی فعالیت‌های هسته‌یی به عنوان یک گام موقت یا یک اقدام "اعتمادساز" برای رفع نگرانی بین‌المللی مبنی بر این است که تهران به طور مخفیانه سلاح هسته‌یی را دنبال می‌کند. در عوض به ایران کمک فنی در برنامه هسته‌یی غیرنظامی و لغو ممنوعیت خرید قطعات هواپیما پیشنهاد خواهد شد.

این مقامات افزودند که اگر تدابیر موقت پذیرفته شود می‌تواند نقطه آغازی برای یک "معامله بزرگ" باشد که محدودیت‌هایی دایمی بر فعالیت‌های هسته‌یی ایران در ازای برچیدن تحریم‌های اقتصادی را تعیین می‌کند.

بنابر ادعای این گزارش، 1+5 در سه دور گفت‌وگوهای بی‌ثمر با ایران در بهار درخواست‌هایی مشابه را مطرح کردند. مقامات ایران در آن زمان شکایت کردن که پیشنهاد این گروه شامل لغو کافی تحریم‌ها نیست و گفتند که منتظر نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیش از احیای دوباره این تلاش‌ها می‌مانند. از زمان آن مذاکرات تا کنون تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران تشدید شده است.

مقام عالی‌رتبه آمریکایی که پیش‌تر به او اشاره شد گفت که پیشنهاد ارایه شده به ایران از دور پیشین تا کنون به روزرسانی شده است و افزود که در آن برخی ایده‌ها برای شیرین کردن مشوق‌ها در صورتی که ایران به جست‌وجوی یک راه‌حل تمایل نشان دهد وجود دارد.

وی ادامه داد: این بسته همان استخوان‌بندی را دارد اما برخی خالکوبی‌های اندکی متفاوت را نیز دارد.

این مقام آمریکایی افزود: ما می‌خواهیم ببینیم که آیا آن‌ها در موقعیتی هستند که یک معامله انجام دهند یا این که آیا قادر به انجام یک معامله هستند یا خیر.

بنابراین گزارش، مقامات یاد شده گفتند که یک درخواست کلیدی در هر دو پیشنهاد قدیمی و جدید مستلزم آن است که ایران تولید اورانیوم با غنای متوسط را تعلیق کند. ایران هم‌چنین برای وقفه در عملیات‌ها در یک کارخانه تکمیل شده غنی‌سازی اورانیوم در کوهستانی در نزدیکی قم تحت فشار قرار خواهد گرفت.

ایران از آخرین دور مذاکرات در ماه ژوئن تا کنون پیشرفت‌های مهمی در برنامه هسته‌ای خود حاصل کرده است. اما هم‌چنین تحت فشار مالی زیادی قرار گرفته است.

دنیس راس که تا سال قبل مشاور ارشد کاخ سفید درباره ایران بود گفت:‌ تحریم‌ها تمایل آن‌ها برای یافتن یک راه را به شدت افزایش داده است.

او گفت که علائم جدید از طرف ایران نشان می‌دهد که زمینه را برای مذاکرات آماده می‌کند اما نه ضرورتا برای تصمیم‌گیری به نفع یک معامله هسته‌یی.

بنابراین گزارش، مقامات آمریکایی از گزارشات پیشرفت در مذاکرات میان مقامات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دلگرم شدند.

کد خبر 194433
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز