همشهری آنلاین: وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت اگر گزینه تحریم و دمکراسی برای حل موضوع هسته‌ای شکست بخورد احتمال دارد اسرائیل در سال 2013 به ایران حمله کند

باراک ایهود

به گزارش مهر، "ایهود باراک" در مصاحبه با روزنامه دیلی تلگراف، گفت: ایران از تصمیم خود برای ساخت سلاح هسته‌ای عقب نشینی کرده؛ اما این موضوع موقت است و احتمال دارد در تابستان آینده مجبور به مقابله با تهران شویم.

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در ادامه گفت: در تابستان سال جاری و زمانیکه ایران یک سوم از اورانیوم غنی شده خود در سطح متوسط را برای اهداف صلح آمیز به مصرف رساند، برنامه خود برای ساخت بمب را به تعویق انداخت. اگر ایران این کار را انجام نمی‌داد آنگاه ممکن بود وضعیت به گونه‌ای شود که موضوع حمله پیش از برگزاری انتخابات آمریکا رخ بدهد.

باراک در ادامه گزینه "تحریم و دموکراسی" در کنار هم را برای حل موضوع هسته‌ای ایران ناکارآمد خواند و مدعی شد که درصورت شکست این راهکار، در سال 2013 تاسیسات هسته‌ای ایران مورد حمله قرار می‌گیرد.

وی درادامه ادعاهای خود عنوان داشت که رژیم صهیونیستی این حق را دارد که به تنهایی دست به اقدام علیه ایران بزند و حمله به ایران در شرایط فعلی بسیار کم خطرتر از زمانی است که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کرده باشد.

باراک در ادامه با اشاره به افزایش سطح اورانیوم غنی شده در ایران از 850 کیلوگرم به 6.8 تن مدعی شده که ایران به سمت هدف خود در حال حرکت است.

به نوشته دیلی تلگراف، ترس اصلی باراک آن است که ایران در این مدت دست به مستحکم کردن تاسیسات هسته‌ای خود بویژه تاسیسات غنی سازی بزند تا آنها را در برابر حمله نیروی هوایی اسرائیل در امان نگه دارد.

باراک با اشاره به این نکته گفت: اگر ایران به این نقطه از امنیت برسد، اسرائیل توانائی خود برای آنکه به تنهایی بتوانند تاسیسات این کشور را از بین ببرد از دست می‌دهد و در نتیجه تل آویو ناچار می‌شود که به سراغ کشورهای دیگر برود و بدین ترتیب موضوع خوداتکا بودن اسرائیل در این رابطه از بین می‌رود.

ایهود باراک درادامه در بیان دلایل اینکه چرا ایران برنامه نظامی خود را به تعویق انداخته اشاره کرد: ممکن است این کار به دلیل ترس از حمله اسرائیل و آمریکا انجام شده باشد. ممکن است این تصمیم ایران یک بازی دیپلماتیک بوده باشد تا از انجام حمله پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا جلوگیری کنند و همچنین ممکن است ایران برای آنکه به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان دهد که به تعهدات خود عمل می کند، دست به این کار زده باشد.

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اضافه کرد: و حتی ممکن است این اقدام ایران بنا بر هر سه دلیلی که اشاره کردم انجام گرفته باشد و من بطور دقیق نمی توانم درباره آن حرف بزنم.

ایهود باراک در ادامه مدعی شد که ممکن است ایران اورانیومی را که برای مصارف صلح آمیز استفاده کرده را مجددا برای مقاصد نظامی استفاه کند.

وی با اشاره به تبادل اطلاعات میان آمریکا و تل آویو گفت: ما همه معتقدیم که ایرانی‌ها به برنامه نظامی خود باز خواهند گشت و برهمین اساس باید از آن جلوگیری کنیم.

باراک در پایان باردیگر تاکید کرد: اسرائیل می‌تواند به تنهایی در مورد حمله به ایران تصمیم گیری کند. زمانی که این ماجرا به موضوع اصلی امنیت ما یعنی آینده اسرائیل تبدیل شود دیگر نمی‌توانیم درباره مسئولیت تصمیم‌گیری آن تردید کنیم و این موضوع را به دست متحدان خود بسپاریم. این به آن معنی نیست که اگر ایرانی‌ها درباره سرنوشت خود تصمیم گیری کنند ما متاسف خواهیم شد بلکه موضوع کاملا بر عکس است.

کد خبر 189807
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز