گروه سیاسی: اتحادیه اروپا که در نشست دوشنبه وزیران امورخارجه خود تشدید فشارها علیه مردم ایران از طریق وضع تحریم‌های تازه را به تصویب رساند، حالا می‌گوید این تحریم‌ها برای این هستند که ایران به «مذاکرات برای حل مسئله هسته‌ای» ادامه دهد.

این سخنان درحالی ایراد می‌شود که ایران تا به حال مذاکرات هسته‌ای را ترک نکرده و اتفاقاً همواره با طرح و پیشنهاد در این جلسات حاضر ‌شده است، اما آنچه نتایج این مذاکرات نشان می‌دهد این است که طرف اروپایی به دنبال اتلاف وقت و مجبور کردن ایران به تسلیم است.

تحریم‌های یکجانبه اعمال شده از سوی اتحادیه اروپا که پیش از این در تیرماه با هدف محروم کردن برنامه هسته‌ای ایران از تأمین منابع مالی و تشدید فشار بر ملت ایران وضع شده بودند اکنون با گذر از حوزه صادرات نفتی به صنعت نفت و گاز و گسترش آن در فعالیت‌های بانکی وارد مرحله جدید خود شده است و با محدود کردن بخش درآمدهای ارزی کشور به‌دنبال فشار وارد کردن به لایه‌های ضعیف جامعه و زمینگیر کردن صنایع نفت و گاز کشور هستند.

جدول

با این همه، تحریم‌های اتحادیه اروپا و تشدید فشار بر ملت ایران موضوع جدیدی به‌خصوص در صنعت نفت و گاز نیستند. این اتحادیه مهرماه دو سال پیش نیز به‌دنبال تشدید تحریم‌های خود علیه ایران بود و به همین جهت ایجاد سرمایه‌گذاری مشترک با ایران در حوزه‌های صنایع نفت و گاز طبیعی و موضوع وابسته به آن را ممنوع کرد.

ادامه برنامه هسته‌ای

دیروز سخنگوی وزارت خارجه در سخنانی که اشاره به همین مضمون داشت با تأکید بر اینکه ملت ایران در طول سه دهه گذشته تجربیات ارزشمندی را در رویارویی با تحریم‌های یکجانبه غرب اندوخته است تأکید کرد که کشورمان این بار نیز از مواضع و منافع مشروع و غیرقابل انکار خود چشم‌پوشی نمی‌کند و ضمن ایستادگی در برابر فشار و زور براساس حقوق مسلم خود برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خویش را ادامه خواهد داد.

رامین مهمانپرست گفت که این رویکرد نه‌تنها کمکی به حل مسائل نمی‌کند، بلکه در شرایط بحران جاری مالی، اقتصاد کشورها و ملت‌های اروپا را نیز تحت‌تأثیر منفی خود قرار می‌دهد و اروپا باید آماده مواجهه با تبعات آن باشد.

دو نفر در برابر180 نفر

در اقدامی عجیب که حکایت از توسل اتحادیه اروپا به انواع روش‌ها برای نشان دادن مواضع ضد‌ایرانی دارد، این اتحادیه درحالی‌که در سال گذشته میلادی فهرست 180 شخصیت حقیقی و حقوقی و شرکت داخلی را در فهرست سیاه تحریم‌های خود آورده بود، در تحریم‌های روز دوشنبه نام دو نفر را از این فهرست خارج کرد؛ دو نفری که متهم به‌دست داشتن در بزرگ‌ترین فساد بزرگ بانکی در ایران هستند و یکی از آنها خاوری است.

همان روز دوشنبه سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری خود خطاب به کشورهای غربی با طرح این سؤال که آیا قائل به برخورد با فساد اقتصادی، پولشویی، جرایم سازمان‌یافته و تروریسم هستند یا خیر؟ گفت: چرا فردی فراری که متهم به فساد مالی است را تحویل نمی‌دهند؟ اینترپل و پلیس کانادا باید جواب دهد ما هر مدارکی که خواسته‌اند نیز به آنها داده‌ایم.

دیروز نیز مهمانپرست با تأکید براینکه تحریم‌های یکجانبه اتحادیه اروپا فاقد مشروعیت و مغایر با موازین و قوانین بین‌المللی ازجمله اصل آزادی تجارت و تبادلات مالی بین ملت‌ها بوده و غیرقانونی شمرده می‌شود، گفت: اصرار اتحادیه اروپا در استفاده از ابزارهای فرسوده و غیرمتمدنانه، به جای استفاده از روش دیپلماسی و مذاکره براساس احترام به منافع متقابل تنها موجب پیچیده‌تر شدن مسائل می‌شود.

موضعگیری‌های مهمانپرست در واکنش به سخنان مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود که گفته بود: ما تحریم‌ها را به‌خاطر برگشت ایران به مذاکرات در پیش گرفته‌ایم به‌طور همزمان برای گفت‌وگو نیز آماده هستیم و امیدواریم ایرانی‌ها قادر باشند در مذاکرات به ما بپیوندند.

کد خبر 188227
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز