همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید بر کاهش جنگ افروزی در منطقه، گفت: شرط"اسد باشد یا نباشد"ارتباطی به کشورهای بیرونی ندارد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران درباره اهدای جایزه صلح نوبل به اتحادیه اروپا گفت: معیارهایی که برای اهدای جوایز نوبل در نظر گرفته شده کاملا با تردید مواجه است و قضاوت در این باره که اتحادیه اروپا چه مزیتی باید داشته باشد که بخاطر آن اقدامات جایزه بگیرد بخصوص در کشورهایی که با بحران های جدی اقتصادی و اجتماعی روبرو هستند، بهتر صورت خواهد گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که شیمون پرز رئیس رژیم صهیونیستی در دیدار با مقامات برزیل از این کشور خواسته که روابط با ایران و دیدار با مقامات ایران را تحریم کند، افزود: بحث اینکه مقامات رژیم صهیونیستی تلاش می کنند بر علیه جمهوری اسلامی ایران و کشورهای منطقه اقدامات خصمانه ای را دنبال کنند دور از انتظار نیست.

مهمانپرست تصریح کرد: آنها همواره به دنبال ایجاد ناامنی و بی ثباتی بین کشورهای منطقه بوده اند و فکر می کنند با این اقدامات می توانند فرصتی برای احیای مجدد خود ایجاد کنند. رژیم صهیونیستی بی ارزش تر از این حرف ها است که نظراتش تاثیری بگذارد.

 

موضوع

سخنگوی وزارت امورخارجه چه گفت؟

سفر بومیان و مخالفان کانادا به ایران

  • همان طور که در خبرها آماده است، آنها هم اکنون در ایران هستند و مذاکرات خود را انجام می دهند.

اظهارات اشتون در مورد آینده مذاکرات هسته‎ای ایران و تحریم‎های جدید اروپا

  • در رابطه با مذاکرات نمایندگان کشورمان و کشورهای 1+5 بارها آمادگی خود را برای مذاکرات سازنده اعلام کردیم و آخرین بار در مسکو پیشنهادات خود را به صورت شفاف به 1+5 ارائه کردیم که به اعتراف نمایندگان کشورهای 1+5 این پیشنهادات از جامعیت برخوردار بود.

 

احضار کاردار ایران در بحرین

  • موضع کشور ما کاملا روشن است و همواره اعلام کرده ایم که توجه به خواست مردمی می تواند ثبات و اقتدار را در این کشور ایجاد کند و سرکوب مطالبات تنها مشکلات آنها را پیچیده تر می کند.
  • اتهام به سایر کشورها هیچ دستاوردی برای آنان ندارد.ما موضع خود را قبلا اعلام کردیم و فکر می کنیم بهترین راه این است که به لحاظ سیاسی فرصت و مشارکت مردم در اداره کشورشان داده شود و بجای برخورد امنیتی به مطالبات آنها توجه کنند که این امر از اتهام زدن به سایر کشورها برای آنها بهتر است.

پیشنهاد مکتوب ایران به اخضر ابراهیمی درمورد سوریه

  • در رابطه با سفر اخضر ابراهیمی موضع کشور ما از ابتدا حمایت از نماینده دبیرکل سازمان ملل، کوفی عنان و در ادامه اخضر ابراهیمی است.
  • ما معتقدیم بهترین راهکار برای مسئله سوریه کمک همه کشورها برای توقف درگیری ها عدم ارسال سلاح برای گروه ها، ایجاد زمینه گفتگو بین مخالفین، نمایندگان دولت، آماده کردن بستری برای انجام اقدامات لازم توسط دولت و شرایطی که مردم بتوانند مشارکت خود را در امور کشور تثبیت کنند و نهادهای مختلف با آراء مردم به نتیجه برسند. این چارچوب کلی است و موارد جزئی تر نیز به اطلاع اخضر ابراهیمی رسید که استقبال کرد.

سفر رئیس جمهور به آذربایجان برای شرکت در اجلاس اکو

  • این مجموعه اهمیت زیادی برای کشورهای منطقه دارد و با 10 عضو ظرفیت های خوبی همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی بوجود آمد.
  • اینکه در آذربایجان اجلاس برگزار می شود و دبیرکل جدید اکو از کشور آذربایجان است، می تواند فرصتی برای ایجاد همکاری ها فراهم کند. روابط بین جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان نیز بسیار خوب است و در همه زمینه ها قابلیت گسترش جدی ای دارد. ما مشارکت فراوانی داریم و اینکه برخی از جریانات تلاش می کنند در ایجاد تنش و اختلاف دامن بزنند، قطعا ریشه اینگونه اقدامات در فتنه انگیزی ها است که برخی از کشورها از جمله رژیم صهیونیستی تلاش می کنند که در عرصه منطقه با ایجاد اختلاف بین همسایگان بوجود آورند.

تحریف سخنان مسئولان ایرانی در موضوع هسته‎ای از سوی غربی‎ها

  • بحث هسته ای ما کاملا روشن است و ما مواضع خود را مکررا شفاف اعلام کرده ایم. آنچه برخی از رسانه های غربی تلاش می کنند در صحبت های مسئولین مان تحریف کنند یا تیترهایی را از ذهنشان از متن این صحبت ها بوجود آورند، یک سازمان دهی برای ایجاد جنگ روانی بر علیه کشور ما است.

جایگاه اسد در طرح پیشنهادی ایران

  • در بحث سوریه در مرحله اول باید اقدامات اساسی برای توقف درگیری ها صورت گیرد اینکه هر تحولی بخواهد در سوریه انجام شود باید با خواست و اراده ملت باشد بهترین کمکی که ما می توانیم بکنیم این است که زمینه مناسبی را فراهم کنیم اینکه مردم در سوریه بتوانند یک انتخاب آزاد و مستقل برای آینده کشورها داشته باشند.
  • اگر بخواهیم از بیرون شرایطی را برای شروع اصلاحات به سوریه تحمیل کنیم به معنی دخالت امور این کشور است بنابراین مشترکاتی که مورد توافق است به این موضوع که نباید انسان های بی گناه کشته شوند و سلاح برای کشتار آنها به سوریه ارسال شود باز می گردد. باید زمینه گفتگوی ملی بین مخالفان و دولت سوریه فراهم شود و در مذاکراتی که بین اینها صورت خواهد گرفت، شرایط برای ایجاد اصلاحات بوجود خواهد آمد و این اتفاق می‌تواند در یک زمانبندی مشخص دنبال شود.

انحلال پارلمان اسرائیل

  • رژیم صهیونیستی تا این اندازه که وقت خود را صرف آنها کنید و تحلیل ارائه دهید، ارزش ندارد. در مورد این رژیم چون مشروعیت و ریشه ندارد بیشتر از این نمی توان انتظار داشت. افرادی که ماهیت جنگ طلبی دارند و دائما کشورها را تهدید می کنند و تنها برای حامیان خود هزینه ایجاد می کنند باعث ایجاد مشکل جدی برای سردمداران کشورهای غربی شده اند و خود آنها نیز به این فکر هستند که یک فکر اساسی در مورد این رژیم نامشروع بکنند.

پهباد

  • آنچه مشخص است توانایی های دفاعی ما بسیار بالا است و پیشرفت‌هایمان این امکان را به ما داده که با قدرت تمام از حاکمیت و ثبات کشورهای منطقه دفاع کنیم و جلوی جنگ افروزان بایستیم و بتوانیم جبهه مقاومت را تقویت کنیم.
  • با همه توان خود در خدمت ثبات و امنیت منطقه هستیم و با توجه به پیشرفت‌هایی که داشته ایم تحلیل مان این است که جنگ افروزی در منطقه کاهش پیدا کرده است؛ چراکه زمانی احتمال جنگ افروزی افزایش می یابد که کشورها قدرت دفاع از خود را نداشته باشند وقتی که کشورها در زمینه دفاعی به قدرت می رسند احتمال و تصور تعرض به کشورها کاهش پیدا می کند

تحریم

  • بحث تحریم های یک جانبه آمریکا و اروپا یک اقدامی غیرقانونی بر علیه ملت ما است که به بهانه فعالیت های هسته ای صلح آمیز کشور ما صورت می گیرد و همانطور که مقام معظم رهبری فرموده اند اینها برای فشار آوردن به ملت مان بهانه می کنند.
  • مطمئن باشید اگر روزی بحث هسته ای ما به نتیجه برسد همین کشورها بهانه دیگری را برای کشور به کشور ما پیدا می کنند چراکه اگر واقعا این اقدامات بخاطر برنامه هسته ای کشور ما بود آنها باید به افکار عمومی ملت ها جواب بدهند چرا از 32 سال پیش به هیچ فعالیت هسته ای در کشورمان صورت نمی گرفت تحریم هواپیماهای مسافربری و قطعات آنها جنبه نظامی داشت؟
  • به نظر می آید مقامات غربی با این اقدامات خود را جلوی ملت ها روسیاه می‌کنند و کاملا مشخص است که مشکل اصلی آنها این است که یک کشور قدرتمندی مانند جمهوری اسلامی ایران برای استقلال خود تلاش می کند و اقتدارش را به کشورهای منطقه نمی دهد آنها عادت داشتند که در مسائل کشورهای مختلف و منطقه دخالت کنند و اکنون وجود قدرت ها و کشورهای مستقل در منطقه جلوی دخالت آنها را گرفته است و آنها این امر را مانع اصلی می دانند و فکر می کنند با فشار بر ملت ما آنها را وادار به اطاعت می کنند و ملت ما دست از استقلال بردارند. آنها ملت ما را نمی شناسند، این گونه اقدامات غیرمنطقی ملت ما را مستحکم تر می کند و اگر کشوری برای اقدامات خود رویه منطقی داشته باشد، با منطق با دیگران صحبت می کند. اقدامات آنها نشان می دهد که توانایی رودررویی منطقی ندارند.

سفر احمدی‌نژاد به کویت

  • سفر احمدی نژاد به کویت برای شرکت در اجلاس مجمع گفتگوی همکاری های آسیایی است کشورهای آسیایی در مجموعه های مختلف همکاری های خود را دنبال می کنند که یکی از این مجموعه ها مجمع گفتگوی همکاری های آسیایی است که اولین نشست آن در کویت برگزار می‌شود. کشور ما یک کشور قدرتمند و موثر است که حضورش در این گونه اجلاس ها می‌تواند کمک شایسته ای داشته باشد.

حملات گروه‌های صهیونیستی به اماکن مذهبی مسلمانان

  • موضع ما در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی همواره با اقتدار اعلام شده است و در رابطه با جنایت اخیر هم این موضع را مطرح کردیم. اینکه سران کشورهای اسلامی تصمیماتی را برای مقابله با رژیم صهیونیستی صورت بدهند جزء موضوعاتی بوده که ما همواره دنبال کرده ایم جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی دفاع فلسطین و سایر سرزمین های منطقه خاورمیانه چهره آنها را معلوم می کند.

نظر گروه 1+5 درمورد بسته پیشنهادی ایران

  • ما پیشنهادات خود را در اجلاس مسکو مطرح کردیم و این پیشنهادات از نظر کشورهای 1+5 جامع و سازنده بود. آنها فرصت خواستند که پاسخ پیشنهادات را ارائه کنند و هنوز پاسخی ارائه نشده است.
  • بهتر است آنها بجای اینکه با یک رویکرد منطقی به گفتگوها برگردند متاسفانه اصرار بر گذشته دارند و این اشتباه که فکر می کنند با فشار و تهدید در کنار مذاکره می توانند به نتیجه برسند، ادامه دارد. ما پیشنهاد می کنیم آنها با رویکرد منطقی به مذاکرات بازگردند.

سفر وزیر کشور عربستان به ایران

  • دو کشور برای اینکه اختلافاتی که ممکن است در زمینه های سیاسی، کنسولی و... وجود داشته باشد و همچنین در رابطه با منافع مشترک را از راه گفتگو و بررسی صادقانه مشکلات می توانند به نتیجه برسند.
  • ما فکر می کنیم عربستان می تواند از ظرفیت های خود برای ثبات و پیشرفت منطقه استفاده کند و نباید در مسیری افتاد که پروژه های ایران هراسی باعث ایجاد اختلاف بین کشورهای منطقه شود. ما از تلاشی برای اینکه یک تفاهم همه جانبه با منطقه دست پیدا کنیم و مشکلاتی که وجود دارد از بین برود و بتوانیم از اتباع خود دفاع کنیم، دریغ نخواهیم کرد فکر می کنیم ظرفیت خوبی وجود دارد که باید با بررسی راه های تفاهم زمینه تنش هایی را که در برخی از موضوعات بوجود آمده، برطرف کنیم باید متوجه باشیم که خطر اصلی رژیم صهیونیستی است و هر موضوعی که کشورهای منطقه را از هم دور کنند می توانند به نفع رژیم صهیونیست ها باشند.

نظر ایران در مورد سوریه بدون بشار اسد

  • مساله سوریه همانطور که در پیش نیز اشاره کردیم باید با انتخاب مردم به پایان برسد این که شرط بگذاریم بشار اسد باشد یا نباشد، ارتباطی به کشورهای بیرونی ندارد زمانی که یک شرایط خوب برای انتخابات فراهم شود مردم می توانند تصمیم بگیرند و ما باید فضا را برای انتخابات دموکراتیک ایجاد کنیم.
  • باید کمک کنیم زمینه گفتگوهای ملی فراهم شود و با حضور نمایندگان ملت مراحل مختلف اصلاحات صورت گیرد. مردم در انتخابات خود تصمیم می گیرند که چه جریانی می تواند قدرت را در دست داشته باشد.

پیشنهاد قطر مبنی بر ارسال نیروی نظامی برای آتش بس به سوریه

  • پیشنهادی که کشورهای مختلف مطرح می کنند برای نحوه توقف در بحران در سوریه موضوعاتی است که در حال بررسی است و فکر می کنیم باید با کمک کشورها و فضایی که دیدگاه ها به هم نزدیک شود شرایطی را برای ایجاد ثبات در سوریه فراهم کنیم.

 

48 زائر ایرانی ربوده شده در سوریه

  • اقدامی که در ربودن زائران ایرانی در سوریه انجام شد یک اقدام غیرانسانی بود گروه هایی که مدعی هستند نقطه نظرات مردم را عنوان می کنند نباید دست به اقدامات غیرانسانی بزنند.
  • تلاش زیادی کرده ایم که بتوانیم هم از طریق کشورهایی که با این گروه ها ارتباط دارند و هم از طریق سیستم نظامی و امنیتی سوریه شرایط آزادی هرچه سریعتر زائران را فراهم کنیم امیدواریم با همکاری کشورهای موثر بتوانیم جان زائرین خود را نجات دهیم.

رابطه سوریه و ترکیه

  • : از همان ابتدا که تنش بین سوریه و ترکیه قرار گرفت و تاکنون در تماس با مقامات دو کشور هستیم و در همان زمان صالحی با وزرای خارجه دو کشور صحبت کردند و به خویشتن داری و مراقبت از ایجاد تنش توصیه کردند.
  • باید دو طرف مراقبت کنند که تنش ادامه پیدا نکند و وضعیت ثبات منطقه بخطر نیفتد تماس ها در حال تدوام است و از جمله در باکو که اجلاس وزرای خارجه برگزار شد و همچنین پس از آن اجلاس روسای جمهور شاهد ملاقات صالحی با داود اوغلو بودیم و خویشتن داری کشورهای ترکیه و سوریه در جهت آرامش منطقه در دستور کار بود.

زمان مذاکرات ایران و آژانس

  • تاریخ خاص مذاکره بین ایران و آژانس هنوز مشخص نشده و به محض اینکه تمایل برای رسیدن به یک چارچوب کلی بوجود بیاید، تاریخش معلوم می شود.
کد خبر 188074

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز