همشهری آنلاین: شهردار تهران با اشاره به مخالفتهای صورت گرفته برای پیاده راه سازی کردن میدان شهدا تا امام حسین(ع) گفت:در شرایطی که موضوع کوچکی مانند ترافیک یک میدان برای همه مهم است و نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند چطور می‌شود که ورود روزانه بیش از هزار خودرو که هرکدام حداقل ۲۵ متر فضا اشغال می‌کنند، برای هیچ کس مهم نیست.

محمد باقر قالیباف

به گزارش همشهری آنلاین، محمد باقر قالیباف روز دوشنبه در مراسم افتتاح چهارمین نمایشگاه فصلی گل و گیاه و جشنواره گل‌های پاییزی که با حضور تنی چند از نمایندگان شورای شهر و مجلس شورای اسلامی برگزار شد با اشاره به اینکه در هر فصل به بهانه موضوع فضای سبز و نمایشگاه گل و گیاه کنار هم قرار می‌گیریم و به یکی از دغدغه‌های شهرمان می‌پردازیم گفت: همه اقدامات و بحث‌هایی که در زمینه فضای سبز می‌شود درست و به جا است اما واقعیت این است که ما در شهری زندگی می‌کنیم که بخشی از آن بافت فرسوده است، هیولای بزرگ ترافیک، آلودگی هوا، خانه‌های سیمانی و راهروی تنگ و نمور در آن وجود دارد و در این شرایط همه باید کاری کنیم که شهروندان نسبت به شهرشان، دین، کشور و محله‌شان احساس تعلق و احساس یک زندگی جمعی کنند و به دنبال منافع شخصی نباشند.

وی با بیان اینکه باید عادت‌های غلط در زندگی شهری را اصلاح کنیم افزود: مثلا امروز همه مردم از ما می‌خواهند که در محله‌شان میدان میوه و تره بار ایجاد کنیم اما در هنگام مکان یابی آن هیچ کدام نمی‌خواهند که میدان سر کوچه آن‌ها باشد و علت هم این است که در آنجا جز ترافیک و شلوغی و زباله چیز دیگری به وجود نمی‌آید و این به خاطر سبک رفتار اشتباه ماست، در نصب سطل زباله هم همینطور است و در این شرایط هنگامی که شهرداری در شستن سطل‌ها کوتاهی می‌کند و در درست نصب کردن آن نیز توجه کافی ندارد، شهروندان نیز با نصب آن سر کوچه‌های خود مخالفت می‌کنند که من در این شرایط همیشه به شهروندان گفته‌ام که چقدر حق شارژ برای ساختمان خود می‌دهید؟ یک بیستم آن را به شهرداری نمی‌دهید و این خدمات انجام می‌شود.

قالیباف خاطر نشان کرد: امروز همه ما حرف از تاریخ، گذشته و فرهنگ می‌زنیم اما می‌بینیم در منطقه ۱۲ و بازار تهران که نقطه تاریخی و فرهنگی شهرمان و بزرگ‌ترین آثار تاریخی پایتخت آنجاست، این منطقه برخلاف سایر شهرهای دنیا که مرکز شهرشان قابل خرید و فروش نیز نیست، مرکز تجمع معتادان، وجود بافت فرسوده و.. شده و محل زندگی نیست و در زمانی که روزانه ۲ میلیون نفر آنجا تردد مِِی کنند شب‌ها کمتر از ۱۵۰ هزار نفر در این محدوده می‌خوابند و این به دلیل آن است که راه حل ما برای حل موضوعات اشتباه است.

شهردار تهران با اشاره به مخالفت‌هایی که در زمان بسته شدن خیابان ۱۵ خرداد انجام شد گفت: در آن شرایط به جای آنکه مردم تغییر در سبک زندگیشان را بخواهند و به وضعیت ناهنجار آن محدوده و تردد ماشین‌های زیاد اعتراض کنند با آن مخالفت می‌کردند و حتی تا مرز تهدید نیز مردم، کسبه و مسولان خواستند تااین کار را انجام ندهیم اما به آن‌ها گفتم یک ماه تحمل کنید و اگر بازار رونق نیافت و مردم تردد بیشتری در این محدوده نکردند و معتادان آنجا کمتر نشدند، آنگاه کار دیگری می‌کنیم و امروز شاهد هستیم که همه از قدم زدن در خیابان ۱۵ خرداد لذت می‌برند و احساس آرامش می‌کنند که مانند این کار در خیابان ۱۷ شهریور و میدان امام حسین (ع) نیز در حال انجام است.

وی با تاکید براینکه حرف مرد دو تاست و هر وقت احساس کرد که اشتباه کرده باید با یک منطق درست حرفش را پس بگیرد گفت: باید در مورد هر کاری، کار کار‌شناسانه انجام شود و امام جواد (ع) نیز در این خصوص فرموده که اگر کسی به کاری وارد شد، اگر از راه کار‌شناسی وارد نشده باشد، راه برون رفت برای آن وجود ندارد و درمانده می‌شود و این نشان دهنده آن است که ما نیازمند کار با خرد جمعی هستیم و باید همه دست به دست هم دهیم.

قالیباف افزود: من معتقدم بازکردن و یا بستن یک خیابان حتما معضل کوتاه مدت ترافیک را ایجاد می‌کند که بعد از مدتی طبیعی می‌شود چنانچه درخیابان ۱۷ شهریور نیز ۷۲ ساعت ترافیک وجود داشت و بعد مردم مسیر خود را پیدا کردند و ترافیک عادی شد.

وی در ادامه گفت: در شرایطی که موضوع کوچکی مانند ترافیک یک میدان برای همه مهم است و نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند چطور می‌شود که ورود روزانه بیش از هزار خودرو که هرکدام حداقل ۲۵ متر فضا اشغال می‌کنند، برای هیچ کس مهم نیست.

قالیباف با تاکید براینکه امروز در شهر نیازمند تعلق خاطر هستیم گفت: در برگزاری این نمایشگاه بسیاری به من می‌گفتند که در این شرایط بازار و فشار اقتصادی، برگزاری این نمایشگاه و کاروان گل اسراف است اما من از این کار دفاع کردم و معتقدم که هر چند برای چالش اقتصادی باید چاره اندیشی کرد اما وظیفه ذاتی ما این است که به روح و روان مردم توجه کنیم و آرامش آن‌ها برای ما مهم باشد.

وی افزود: از شهروندان می‌خواهم که موضوعاتمان را دقیق‌تر و کار‌شناسی‌تر دنبال کرده و ما مسولان نیز به هر موضوع در جای خود توجه کنیم و قدر و منزلت خود را بدانیم.

شهردار تهران تصریح کرد: ما نمی‌گوییم که عقل کل هستیم اما باید این شجاعت را داشته باشیم که بگوییم اشتباه کردیم و این شرط انسانیت و دین داری و بستر پیشرفت است.

قالیباف اظهار کرد: امسال تصمیم داریم تا تلاش کنیم در زمستان هر کسی به نام خود یک درخت یا بوته‌ای بکارد و شهرداری نیز امکان آن را فراهم کند که در ‌‌نهایت شاهد اتفاق بزرگی در شهر خواهیم بود به ویژه آنکه نگهداری و رسیدگی به گیاهان نیز برای شهروندان مورد توجه باشد.

وی تصریح کرد: اگراین تعلق خاطر و اعتماد به هم در حوزه مدیریت شهری پیدا نشود مشکلات باقی می‌ماند و فقط از حالتی به حالتی دیگر می‌رود اما حل نمی‌شود و ما باید تلاش کنیم به جای آنکه مشکلات را جا به جا کنیم آن‌ها را حل کنیم.

کد خبر 187933
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز