گروه بین‌الملل: همزمان با اظهارات فرستاده سازمان ملل به سوریه درباره ناممکن بودن حل بحران سوریه از طریق اقدام نظامی، سوریه برای تماس مستقیم با ترکیه برای حل و فصل مشکلات با این کشور اعلام آمادگی کرد.

عربستان

به گزارش خبرگزاری عربستان سعودی، اخضر ابراهیمی پس از دیدار با ملک عبدالله پادشاه عربستان درباره بحران سوریه و سازوکارهای پایان‌دهی به تمامی اقدامات خشونت‌بار، در بیانیه‌ای تأکید کرد که اوضاع در این کشور بیش از پیش خطرناک‌تر و نابسامان‌تر می‌شود.

در بیانیه اخضر ابراهیمی تأکید شده است که اوضاع اسفبار در سوریه نه با ابزارهای نظامی بلکه با رویکرد سیاسی که پاسخگوی مطالبات مشروع ملت سوریه باشد، پایان می‌یابد.در این دیدار ملک عبدالله بر ضرورت ارائه کمک‌های انسان‌دوستانه به آوارگان و پناهجویان سوری تأکید کرد. پادشاه عربستان درحالی بر ضرورت ارائه این کمک‌ها تأکید می‌کند که طی روزهای گذشته سلاح‌هایی متعلق به ارتش کشورش در شهر حلب کشف شد.

اخضر ابراهیمی پس از عربستان، در ادامه دومین تور منطقه‌ای خود، دیروز وارد استانبول شد و با مقام‌های ترکیه درباره تحولات بحران سوریه، تنش ایجاد شده میان دو کشور و نیز واداشتن هواپیمای مسافربری سوریه به فرودآمدن در فرودگاهی در آنکارا، به رایزنی پرداخت.

استقبال سوریه از تماس مستقیم با ترکیه

در همین حال، سوریه از ایده روسیه درباره ضرورت برقراری ارتباط مستقیم امنیتی میان دمشق و آنکارا استقبال کرد.
به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه، مسئولان وزارت خارجه سوریه با سفیر روسیه در دمشق، برای تشکیل کمیته امنیتی مشترک میان سوریه و ترکیه به‌منظور ساماندهی اوضاع امنیتی در مرزهای مشترک در چارچوب احترام به حاکمیت ملی دو کشور اعلام آمادگی کردند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه سه روز پیش سوریه و ترکیه را به برقراری گفت‌وگویی مستقیم به‌منظور پایان‌دادن به اوضاع پس از سقوط خمپاره در اراضی ترکیه فراخواند. لاوروف با تأکید بر اینکه طرف سوری آماده ازسرگیری ارتباطات با ترکیه است، ابراز امیدواری کرد که آنکارا نیز آمادگی ارتباط با دمشق را داشته باشد.

تشکیک اردوغان در توانایی شورای امنیت

نخست‌وزیر ترکیه با انتقاد از موضع سازمان ملل درقبال سوریه، درباره توانایی شورای امنیت در حل و فصل فعالانه این بحران تشکیک کرد.به گزارش شبکه خبری راشا تودی، نخست‌وزیر ترکیه با اشاره به اینکه موضع سازمان ملل باعث می‌شود تا رئیس‌جمهور سوریه ملت خود را از بین ببرد، تصریح کرد که شورای امنیت نمی‌تواند راه‌حلی برای پایان بحران سوریه بیابد و در حال از دست دادن صداقت خود در جهان است.

رئیس‌جمهور سوریه هم تأکید کرد که آنکارا از طریق متهم کردن دمشق به حمایت از حزب کارگران کردستان می‌کوشد تا حمایت‌های خود از گروه‌های مسلح در سوریه را قانونی جلوه دهد، اما ملت سوریه چنین ادعاهایی را باور نخواهد کرد.بشار اسد در گفت‌وگو با روزنامه ایندیلیک ترکیه، هرگونه حمایت از این حزب را تکذیب کرد و افزود: شمار قابل توجهی از شهروندان ترکیه به گروه‌های تروریستی که با ملت سوریه می‌جنگند، پیوسته‌اند.

از سوی دیگر، رئیس‌جمهور روسیه دیروز در نشستی امنیتی اوضاع در سوریه را بررسی کرد. به گزارش شبکه خبری راشا تودی، در این نشست شخصیت‌های امنیتی روسیه ازجمله وزرای دفاع، خارجه و کشور و رئیس دستگاه امنیت فدرال حضور داشتند.
اما در عرصه میدانی، دیروز درگیری‌ها میان ارتش سوریه و گروه‌های مسلح در مناطق مختلف و مشخصا در شهرهای حلب و معره‌النعمان ادامه یافت.

به گزارش شبکه خبری المیادین، عملیات ارتش سوریه بر شهر معره النعمان متمرکز شده زیرا این شهر نقطه ارتباطی دمشق و حلب است و ارتش، پشتیبانی‌های لجستیک خود را از طریق این شهر به حلب می‌رساند.درهمین حال، یکی از نمایندگان پارلمان سوریه با اشاره به پاکسازی شهر دمشق و تمامی مناطق پیرامونی آن از آنچه تروریسم وهابی خواند، افزود: در حال حاضر تروریسم از شهر حلب و مناطق پیرامونی آن در حال زدوده‌شدن است. ارتش سوریه همچنین دیروز در استان لاذقیه، یک انبار اسلحه و یک مرکز ساخت مواد منفجره را منهدم کرد. در اردوگاه آوارگان فلسطینی یرموک در نزدیکی دمشق هم یک مرکز ساخت بمب‌های دست‌ساز که گروه‌های مسلح آن را در یک زیرزمین ایجاد کرده بودند، منفجر شد.

کد خبر 187702
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز