چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: آتشی که در نقطه اتصال سه قاره جهان برافروخته شد حالا کم‌کم دارد شعله‌هایش به کشورهای دیگر منطقه می‌رسد.

ترکیه

اگر تا پیش از این نگرانی‌ درباره درگیری‌های داخلی سوریه و تنش‌های مرزی با ترکیه وجود داشت اکنون کشورهای همسایه هم به‌تدریج به این معرکه کشانده می‌شوند تا اضطراب منطقه وجهان از تحولات سوریه به‌عنوان قلب استراتژیک خاورمیانه بیشتر شود.
درحالی‌که خط و نشان کشیدن مقام‌های ترکیه و سوریه هر روز در حالا شدت گرفتن است روزنامه نیویورک تایمز از اعزام نیروهای ویژه آمریکا به پایگاهی در 56کیلومتری مرز سوریه داخل خاک اردن خبر داده است و شورشیان سوریه هم تهدید کرده‌اند که بیروت را هدف حملات خود قرار خواهند داد؛تحولاتی که نشان می‌دهد تمام هشدارهایی که از مدت‌ها پیش درباره بحران سوریه داده شده بود در حال محقق شدن است.

در ادامه تهدیدهای مقام‌های آنکارا، نجدت اوزل رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ترکیه روز گذشته به‌دنبال بازدید از یگان‌های نظامی این کشور در منطقه مرزی با سوریه، تهدید کرد که این کشور پاسخ شدیدتری به سوریه خواهد داد. اوزل با اشاره به حملات خمپاره‌ای به خاک ترکیه گفت: ما به این حملات پاسخ داده‌ایم اما درصورتی که ادامه پیدا کند واکنش شدیدتری نشان خواهیم داد.
ترکیه بعد از آغاز درگیری‌های توپخانه‌ای میان دو طرف در هفته گذشته نیروهای نظامی خود را در طول مرز ۹۰۰ کیلومتری این کشور با سوریه تقویت کرده‌ و گزارش‌ها از اعزام جنگنده‌های این کشور به این منطقه خبر می‌دهد.

با کوبیدن مقام‌های ترکیه بر طبل جنگ، روز گذشته جهاد مقدسی، سخنگوی وزارت امور خارجه سوریه تأکید کرد که کشورش در موضع ضعف دفاعی نیست و در برابر هرگونه تجاوز از خود دفاع خواهد کرد. وی در واکنش به سخنان رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه و تأکید او برای حمله نظامی به سوریه گفت: ما به‌دنبال رویارویی با کسی نیستیم، اما از وجب به وجب خاک سوریه دفاع می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه سوریه درباره پیشنهاد احمد داوود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه درباره واگذاری قدرت به فاروق الشرع معاون بشار اسد گفت: هر وقت که ترکیه به ما اجازه داد که دولت این کشور را تعیین کنیم، ما هم به آنها اجازه می‌دهیم که برای ما تعیین تکلیف کنند. در این‌باره فقط مردم سوریه تصمیم می‌گیرند.

نظامی‌های آمریکا در نزدیک‌ترین نقطه  به سوریه

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی اعلام کرده است که آمریکا به‌صورت مخفیانه یک گروه از نیروهای ویژه خود را به پایگاهی در اردن اعزام کرده است تا نیروهای این کشور در نزدیک‌ترین نقطه با مرزهای سوریه حضور داشته باشند. این گروه که متشکل از ۱۵۰ نفر از برنامه‌ریزها و متخصصین نظامی آمریکاست در پایگاهی در فاصله حدود ۵۶ کیلومتری مرز سوریه مستقر شده‌اند.

به گزارش نیویورک‌تایمز، مقام‌های آمریکایی اعلام کرده‌اند که این نیروها که رهبری آنها را یک نظامی ارشد این کشور بر عهده دارد، برای مقابله با گسترش احتمالی درگیری‌های سوریه، در پایگاهی آموزشی در شمال امان مستقر هستند. این منابع گفته‌‌اند که این نیروها با هدف آمادگی برای زمانی که سوریه کنترل خود را بر تسلیحات شیمیایی‌اش از دست بدهد و تبدیل ناآرامی‌های این کشور به یک درگیری ‌گسترده‌تر، در اردن حضور دارند.

علاوه بر ترکیه، اردن یکی دیگر از کشورهایی است که شورشیان سوریه از زمان آغاز درگیری‌های این کشور به راحتی از مرزهای آن رفت‌وآمد می‌کنند. عبدالله دوم، پادشاه این کشور هم یکی از نخستین مقام‌هایی بود که خواستار کناره‌گیری بشار اسد از قدرت شده بود. مقام‌های ترکیه و اردن هر دو در فکر ایجاد منطقه حائل در منطقه‌ مرزی با سوریه هستند؛ مسئله‌ای که با آسان‌تر کردن رسیدن تسلیحات به‌دست مخالفان از سوی دمشق رد شده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که پایگاهی که نظامیان آمریکایی در آن مستقر شده‌اند نزدیک‌ترین نقطه‌ به مرزهای سوریه است که تاکنون نظامیان این کشور در آن حضور داشته‌اند و به عقیده بسیاری نشان می‌دهد که این کشور برای احتمال دخالت نظامی در سوریه درصورت تغییر و تحولات جدید آماده می‌شود. روز سه‌شنبه آندرس فو راسموسن، دبیر کل ناتو اعلام کرد که کشورهای عضو این پیمان از ترکیه در مقابل سوریه دفاع خواهند کرد؛مسئله‌ای که احتمال استفاده از ماده پنج پیمان ناتو برای حمایت از ترکیه به‌عنوان تنها کشور اسلامی عضو این پیمان را درصورت بالا گرفتن درگیری‌ها میان آنکارا و دمشق تقویت می‌کند.

تهدید برای حمله به بیروت

با گسترش درگیری‌های سوریه به خارج از مرزهای این کشور، مقام‌های یک گروه شورشی موسوم به ارتش‌آزاد سوریه تهدید کردند که بیروت، پایتخت لبنان را هدف حملات خود قرار خواهند داد. یکی از مقام‌های این گروه با ادعای دخالت حزب‌الله در درگیری‌های سوریه گفت: ما اطمینان می‌دهیم جنگ سوریه را به قلب منطقه جنوب بیروت بکشانیم. این در حالی است که گزارش‌ها نشان می‌دهد ارتش سوریه با گسترش درگیری‌ها، نیروهای نظامی بیشتری را به شهر ادلیب اعزام کرده است.

کد خبر 187477
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز