همشهری آنلاین: در شرایطی که رئیس سابق شورای ملی مخالفان سوریه اعلام کرد که مخالفان سوری با پیشنهاد ترکیه مبنی بر تعیین معاون رئیس جمهوری سوریه برای تصدی پست ریاست دولت انتقالی موافقند، یک منبع از خروج عربستان از کمیته چهار جانبه درخصوص حل بحران سوریه خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه اماراتی الخلیج، برهان غلیون، رئیس سابق شورای ملی مخالفان سوریه در پاسخ به پیشنهاد احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه مبنی بر آن که فاروق الشرع، معاون رئیس جمهوری سوریه ریاست مرحله انتقالی را برعهده داشته باشد، اعلام کرد که مخالفان برای جلوگیری از کشتار و خونریزی‌ها با تعیین فاروق الشرع به عنوان رئیس دولت انتقالی موافق هستند. اما من بر این باورم که الشرع نمی‌تواند این منصب را به عهده گیرد و تمایلی هم به آن ندارد.

غلیون اجرای مذاکرات میان مخالفان سوری و ترکیه را در خصوص این پیشنهاد تکذیب کرد و گفت: پیشنهاد جایگزینی فاروق الشرع به جای بشار اسد برای ریاست مرحله انتقالی مساله‌ای است که قبلا نیز مطرح شده بود و از سوی مخالفان سوری به استثنای برخی از گروه‌ها مورد قبول واقع شد.

وی در ادامه افزود: از چند ماه گذشته این پیشنهاد از سوی اتحادیه عرب برای حل ناآرامی‌های سوریه مطرح شد اما از رسانه‌ها و ناظران خواسته شد تا در مطرح کردن این پیشنهاد مبالغه نکنند.

غلیون تصریح کرد: پیشنهاد جدی برای آغاز مرحله انتقالی به ریاست الشرع مطرح نشده است.

وزیر خارجه ترکیه در مصاحبه‌ای تلویزیونی اظهار کرد که الشرع فردی خردمند است و می‌تواند جایگزین بشار اسد برای اداره مرحله انتقالی به منظور جلوگیری از ناآرامی‌های سوریه باشد.

احمد داوود اوغلو با تاکید بر این که مخالفان سوری به پذیرش الشرع گرایش دارند، اظهار کرد که وی به این نتیجه رسیده است که معاون رئیس جمهوری سوریه همچنان در سوریه است.

از سوی دیگر، یک منبع دیپلمات عالی رتبه در عربستان به روزنامه کویتی الرای‌ العام اظهار کرد: عربستان به مصر اعلام کرد که از کمیته‌‌ای چهار جانبه متشکل از مصر، عربستان، ترکیه و ایران برای حل بحران سوریه خارج شده است.

این مسئول در ادامه افزود: عربستان بر این باور است که ادامه حضور در طرح مصر در شرایط کنونی بی‌فایده است و نتایجی را که از آن انتظار می‌رود، به دنبال نخواهد داشت.

وی تاکید کرد که اختلاف نظرهایی میان قاهره و ریاض وجود دارد، چرا که ریاض مدعی است که ایران بخشی از بحران سوریه است، اما مصر معتقد است که ایران بخشی از راه حل بحران سوریه است.

وی در ادامه افزود: روابط ناآرام ترکیه و سوریه منجر خواهد شد که آنکارا نیز از این طرح خارج شود.

از سوی دیگر، اتحادیه عرب اعلام کرد که اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه طی چند روز آتی در مقر دائمش در قاهره مذاکرات خود را از سر خواهد گرفت.

احمد بن حلی، معاون دبیرکل اتحادیه عرب اظهار کرد: الابراهیمی اکنون درصدد است تا براساس طرح شش بندی کوفی عنان، فرستاده سابق سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه افکار جدیدی را مطرح کند.

احمد بن حلی تصریح کرد که اتحادیه عرب از طریق اخضر الابراهیمی می‌خواهد به سه هدف اصلی که توقف ناآرامی‌ها در سوریه و آغاز مذاکرات سیاسی و تحقق انتقال مسالمت آمیز قدرت است، جامه عمل بپوشاند که براساس آن‌ نیز وحدت، ثبات سوریه حفظ شود.

بن حلی اظهار کرد: اتحادیه عرب با هیاتی عالی رتبه در کنفرانس مخالفان سوری که در دوحه در 17 ماه جاری برگزار می‌شود، مشارکت خواهد کرد.

وی بر اهمیت این کنفرانس برای یکپارچه شدن دیدگاه‌های مخالفان سوری در خصوص مرحله انتقالی و تحقق دموکراسی تاکید کرد.


معاون دبیرکل اتحادیه عرب گفت: این کنفرانس مخالفان برای تکمیل کنفرانس قبلی آنها است که در دوم و سوم ژوئیه در قاهره برگزار شد.

وی نسبت به نزدیک شدن دیدگاه‌های مخالفان و پایان اختلاف میان آن‌ها اظهار امیدواری کرد.

 

کد خبر 187219
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز