اعضای شورای شهر تهران از دولت به دیوان‌عدالت اداری شکایت خواهندکرد. این مطلب را علیرضا دبیر عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد و افزود: ما نمایندگان قانونی مردم هستیم، بنابراین بدون رأی شورای شهر تهران انتخاب شهردار جدید برای شهر ری امکان‌پذیر نیست و خلاف قانون است.

شورای شهر

در عین حال مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران دیروز ساعتی پس از ترک جلسه مشترک با دولت که بر سر تعیین تکلیف جدایی شهر ری از تهران بود در جمع خبرنگاران از اصرار دولت به جدایی ری از تهران و مقاومت شورای شهر در برابر این تصمیم سخن گفت.

وی با اشاره به اینکه دولت اصرار دارد شهرری را از تهران جدا کند، گفت: در جلسه‌ای که با حضور دو تن از معاونین وزرا تشکیل شده بود با وجود همه بحث‌های کارشناسی و ادله‌ای که از سوی شورای شهر ارائه شده، باز هم به نتیجه‌ای نرسیدیم و دولت همچنان بر سر تصمیم خود در مورد شهر ری مصر است و ما نیز مخالف آن هستیم. وی در پاسخ به این سؤال که مجلس شورای اسلامی درباره جدایی ری از تهران چگونه عمل کرده، گفت: مجلس متأسفانه تاکنون کار خاصی برای جلوگیری از جدایی ری انجام نداده و تلاش‌های ما در شورای شهر نیز تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

به گفته وی زمان جلسه آینده تعیین تکلیف جدایی ری از تهران مشخص نیست و متأسفانه در حال حاضر سرنوشت شهر ری در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. چمران در پاسخ به سؤالی درباره مشکلات حقوقی که در جریان جدایی ری بروز خواهد کرد، افزود: این مشکلات وجود دارد و ما بارها درباره آن تذکر داده‌ایم اما دولتمردان می‌گویند، ان‌شاءالله این مشکلات حل می‌شود!

دیروز رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با تقدیر از عملکرد سازمان آتش‌نشانی ظرف هشت سال گذشته گفت: باید یادآوری کنم که در سال82 ما تنها 50 ایستگاه آتش‌نشانی داشتیم اما الان تعداد ایستگاه‌های ما به بیش از 100 ایستگاه رسیده است و به همین دلیل اعلام می‌کنم که آتش‌نشانی تنها سازمانی است که طبق برنامه‌های شهرداری سرانه‌های لازم را تأمین کرده و می‌تواند به حد نصاب لازم در برنامه پنج ساله برسد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه سازمان آتش‌نشانی در مقایسه با سایر سازمان‌ها و نهادهای شهرداری تهران کمترین میزان اعتبارات را دارد، تصریح کرد: با وجود اینکه میزان اعتبارات این سازمان در مقایسه با سایر سازمان‌ها و نهادهای شهرداری تهران بسیار اندک است و به نیازهای بحق و ضروری کارکنان آن نیز توجهی نمی‌شود، اما ماموریت‌های کارکنان آتش‌نشانی بسیار سنگین است و از جان مایه می‌گذارند که از همینجا از صبوری نیروهای آتش‌نشانی تشکر می‌کنم. در جلسه روز گذشته شورای شهر، علیرضا دبیر عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران نیز بر لزوم تأمین هزینه‌های لازم به‌منظور تجهیز سازمان آتش‌نشانی به انواع ابزار و وسایل لازم برای اطفای حریق به‌ویژه در ساختمان‌های بلندمرتبه تأکید کرد. دبیر درعین حال خواستار آن شد که در بودجه سازمان آتش‌نشانی منابع تأمین درآمدهای پایدار دیده شود.

درضمن دبیر با اشاره به لزوم تأمین ایمنی ساختمان‌ها اظهار داشت: با توجه به اینکه طرح صدور گواهی ایمنی آتش‌نشانی برای تمام ساختمان‌های حتی پایین‌تر از پنج طبقه تهیه شده، بنابراین از مسئولان سازمان می‌خواهم تا هرگز در بحث پروانه‌های ساختمانی در مورد ایمنی ساختمان‌ها کوتاهی نکنند.

درضمن دبیر با اشاره به لزوم تأمین ایمنی ساختمان‌ها اظهار داشت: با توجه به اینکه طرح صدور گواهی ایمنی آتش‌نشانی برای تمام ساختمان‌های حتی پایین‌تر از پنج طبقه تهیه شده بنابراین از مسئولان سازمان می‌خواهم تا هرگز در بحث پروانه‌های ساختمانی در مورد ایمنی ساختمان‌ها کوتاهی نکنند.

بنابراین گزارش، دیروز خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر تهران نیز تأکید کرد: با توجه به سختی‌ها و مشکلات پرسنل و نیروهای آتش‌نشانی، جانباختگان این سازمان باید مانند شهدا محسوب شوند و این جزئی از حقوق این گروه از جامعه است. از سوی دیگر معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران نیز با اشاره به اینکه شهر تهران از نظر مواد شیمیایی خطرناک، انبارهای غیراستاندارد و بی‌توجهی به مسائل ایمنی تهدید می‌شود، گفت: به‌ویژه در برخی صنوف و بازار به‌دلیل بی‌توجهی به مسائل ایمنی و محیط‌زیست این تهدیدها بیشتر احساس می‌شود بنابراین سازمان آتش‌نشانی نیاز به حمایت بیشتری از سوی مدیریت شهری دارد تا بتواند استاندارد خود را ارتقا دهد.

به گزارش همشهری، حسن بیادی نایب‌رئیس شورای شهر تهران که درجلسه دیروز به‌دلیل غیبت مهندس چمران ریاست جلسه را برعهده داشت، تصریح کرد: این سازمان در بحران سیل اخیر تهران با توان صددرصد خود حضور پیدا کرد و عملکرد مثبتی داشت. وی با بیان اینکه بهتر است سازمان آتش‌نشانی در زمان استخدام نیروهای خود، به افراد ورزشکار و مدال‌آور در سطح ملی و حتی منطقه‌ای توجه بیشتری داشته باشد، اظهار داشت: این کار باعث می‌شود تا سازمان با توان و انرژی مضاعف اهداف خود را پیگیری کند. احمد مسجد جامعی یکی دیگر از اعضای شورای شهر نیز ضمن ابراز خوشحالی بابت کسب رتبه چهارم جهانی در اطفای حریق از سوی این سازمان خواستار آن شد تا موزه‌ای به نام ایمنی و سلامت راه‌اندازی شود و در آن تجربیات طولانی سازمان آتش‌نشانی ثبت و به تصویر کشیده شود.

ارتقای توان عملیاتی سازمان آتش‌نشانی

رضا خوش‌زاد، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران دیروز با حضور در جلسه علنی شورای شهر به ارائه گزارشی درباره عملکرد فعالیت آن سازمان پرداخت و ازکاهش 12ثانیه‌ای سرعت عملیات امدادرسانی خبر داد. وی افزود: سرعت عملیات از چهار دقیقه و 50ثانیه در سال 89به چهار دقیقه و 38ثانیه در سال 90کاهش یافته است.

وی همچنین در سخنان خود به توسعه ایستگاه‌های آتش‌نشانی در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: اکنون 95ایستگاه فعال در سطح شهر تهران داریم که تا پایان سال 91تعداد آنها به 107ایستگاه خواهد رسید.همچنین درادامه جلسه طرح اصلاحیه مصوبه مجوز تقسیط وچگونگی اخذ مطالبات شهرداری تهران از سوی رئیس کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه شورای شهر ارائه شد که درنهایت به‌دلیل نامشخص بودن تأثیرگذاری آن در بودجه سال 91شهرداری تهران، مهلت یک هفته‌ای دیگر تعیین شد تا با ارائه آماری از سوی معاونت مالی شهرداری تهران به کمیسیون‌های شورای شهر، آثار مالی این طرح در بودجه شهرداری مجددا مورد بررسی قرار گیرد.

کد خبر 186658
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز