گروه شهری: هستند مسئولانی که با عبارت «کار عمرانی در مترو» غریبه باشند. میلیاردها تومان هر روز برای پیشرفت شهر هزینه می‌شود، ریل‌های با ارزش مترو، شمال، شرق و غرب پایتخت را در می‌نوردند، واگن‌های مترو با وجود تحریم‌های فراوان خریداری می‌شود

پروژه

خطی از مترو افتتاح می‌شود، میلیون‌ها نفر در روز از آن بهره می‌برند اما همچنان برخی با پرداخت اعتبارات عمران زیرزمینی شهر مخالفت می‌کنند. این تنها یکی از گلایه‌های مقامی مسئول در برابر نمایندگان مردم بود.

اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در کارگاه‌های ساخت خط سه مترو و تونل صدر- نیایش حاضر شدند تا در جریان کم و کیف روند ساخت خطوط جدید مترو و بزرگ‌ترین تونل شهری کشور قرار گیرند. همچنین عصر روز گذشته نیز اعضای شورای شهر از پروژه صدر- نیایش بازدید کردند. خط سه متروی تهران از کمربندی آزادگان آغاز می‌شود و تا شمال شرقی شهر در محدوده ازگل ادامه می‌یابد و پیش‌بینی می‌شود یکی از خطوط پرمسافر مترو باشد. درصورت پرداخت بموقع و کامل اعتبارات مصوب و قانونی مترو، فاز دوم این پروژه به طول 12کیلومتر حدفاصل بزرگراه آزادگان تا میدان منیریه نیز تا پایان سال‌جاری احداث خواهد شد.

یکی از موضوعات مطرح شده در بازدید از خطوط مترو به اعتبارات مترو و یارانه پرداخت نشده دولت در این پروژه عمرانی اختصاص داشت. ساخت خط هفت مترو به طول 27کیلومتر به وسیله دو دستگاه حفار اتوماتیک(TBM) در دست احداث است و چنانچه اعتبارات لازم تأمین شود در سال آتی بخشی از این خط آماده بهره‌برداری خواهد بود.

اما گلایه‌های مدیرعامل شرکت متروی تهران در ایستگاه چهارراه ولیعصر خط3، نشانه وجود مشکلات مالی این نهاد شهری برای ادامه فعالیت‌های عمرانی بود. هابیل درویش با بیان اینکه مظلومیت مترو در این است که کارهایش را زیر زمین انجام می‌دهد و تا زمانی که یک خط یا ایستگاه به بهره‌برداری نرسد کسی متوجه اقدامات و تلاش‌های مترو نمی‌شود گفت: پروژه مترو با دیگر پروژه‌های عمرانی تفاوت دارد، چنانچه در پروژه‌های دیگر از هر کجای کار اگر اعتبارات مورد نیاز پرداخت نشود، کار متوقف خواهد شد اما در مترو توقف کار بی‌معناست، زیرا وقتی عملیات حفر تونل‌ها آغاز می‌شود باید به هر قیمت و هر شکل کار را ادامه دهیم، در غیراین صورت مشکلات و خطرات زیادی ممکن است ایجاد شود.

هر یک از چهار دستگاه حفار اتوماتیک(TBM) ماهانه پنج میلیارد تومان هزینه دارد که با وجود چهار دستگاه حفار در خطوط مترو، تنها برای این دستگاه‌ها باید هر‌ماه 20میلیارد تومان هزینه شود. متروی تهران در بخش عمرانی ماهانه به 70میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. همچنین بیش از 20هزار نفر ماهانه از شرکت مترو حقوق دریافت می‌کنند.

درویش در سخنان خود به عدم‌پرداخت اعتبارات قانونی هم اشاره‌ای داشت. وی گفت: ما برای اینکه کار مترو به‌دلیل عدم‌پرداخت اعتبارات مصوب و قانونی متوقف نشود، هر کاری که می‌توانسته‌ایم کرده‌ایم. برای ادامه کار عمرانی در مترو وام گرفته‌ایم و حتی نزد پیمانکاران ریش گرو گذاشته‌ایم که به هر شکل شده اعتبارات مورد نیاز آنها را پرداخت کنیم. از ابتدای سال تاکنون ریالی از اعتبارات عمرانی مترو پرداخت نشده اما عدم‌پرداخت اعتبارات مترو تنها به بخش عمرانی محدود نمی‌شود و در بخش یارانه بلیت نیز ریالی به این شرکت پرداخت نشده است. درحالی‌که متروی تهران روزانه حدود سه میلیون نفر را در تهران جا به جا می‌کند و هر روز میلیون‌ها تومان از سهم قانونی مترو در جیب دولت باقی می‌ماند.

نوسانات قیمت ارز گلایه دیگر درویش بود که به‌شدت در افزایش قیمت مصالح و تجهیزات مترو تأثیر‌گذار بوده است. در یک مورد مصرفی یعنی آهن، با افزایش قیمت از کیلویی 700تا 800تومان به بیش از دو هزار تومان مواجه بوده است و در چنین شرایطی اگر اعتبارات مصوب مترو پرداخت نشود، کار عمرانی مترو به سد محکمی برخورد خواهد کرد.

سهم دو هزار میلیارد تومانی می‌توانست خدمت‌رسانی را دوبرابر کند

اما سخنان رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خطوط نیمه ساخته مترو، تأییدی بر گلایه‌های مسئولان مترو بود. علی‌اکبر آقایی، رئیس کمیسیون عمران مجلس در پایان بازدید از خط سه مترو درباره پرداخت 11برابری اعتبارات از سوی دولت نهم و دهم تصریح کرد: افزایش اعتبارات به‌معنای صد درصد تحقق آنها نیست. شاید مجلس در یک سال مشخص برای مترو 100میلیارد تومان اعتبار مصوب کرده باشد و امسال 900میلیارد تومان اما آنچه اهمیت دارد، تخصیص این اعتبارات است. مشاهدات ما می‌گوید تا به امروز اعتبارات به‌طور کامل محقق نشده است و اگر درصدی هم پرداخت شده به هیچ عنوان قابل قیاس با گذشته نخواهد بود؛ ضمن اینکه نباید از این مهم غافل شویم که مترو، امروز به 10برابر اعتبارات قبل نیاز دارد.

به گفته آقایی، اگر سهم دوهزار میلیارد تومانی بودجه مترو برای تهران و کلانشهرها که سه‌سال قبل در مجلس مصوب شد، داده می‌شد امروز شاهد گسترش و خدمات‌رسانی دوبرابر ناوگان مترو بودیم که متعاقب آن ظرفیت جابه‌جایی هم از سه میلیون نفر به شش میلیون نفر افزایش پیدا می‌کرد، پس بهتر است شرایط برای استفاده از صندوق توسعه ملی فراهم شود.

کد خبر 187373
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز