در جلسه روز گذشته شورای شهر که با حضورمحمدباقر قالیباف شهردار تهران انجام شد ، کار چگونگی اجرای پیاده‌راه‌سازی خیابان17شهریور مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به بحث‌های صورت‌گرفته چنین به‌نظر می‌رسد که بررسی شیوه اجرای این پروژه از سوی شورا و شهرداری تهران همچنان ادامه داشته باشد.

شهردار تهران در این جلسه با اشاره به پشتوانه‌های مطالعاتی این طرح ، گفت: اجرای پیاده‌راه‌سازی 17شهریور پشتوانه یک دهه کار مطالعاتی دارد ضمن اینکه طرح فوق منطبق با طرح‌های جامع و تفصیلی و مطابق با خواسته‌های فرهنگی و ارزشی شهروندان است.

مهدی چمران
رئیس شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: نخست اینکه چرا بین این دو میدان که تنها طرح ساماندهی آنها مطرح بوده است، پیاده‌راه ساخته می‌شود و دیگر اینکه مسائل ترافیکی و مشکلاتی که دراجرای این پروژه به‌وجود آمده است چگونه حل خواهد شد؟

رئیس شورای اسلامی شهر تهران مسئله اصلی را تردد شهروندان درخیابان‌های اطراف این پروژه دانست چرا که تا قبل از اجرای این طرح بار ترافیکی خیابان 17شهریور تا میدان امام حسین بالا بود و با اجرای این طرح این بار ترافیکی به خیابان‌های اطراف نیز کشیده شد. چمران اما در مورد ساماندهی دو میدان امام حسین و شهدا‌، بحثی نداشت و گله مند از شهرداران قبلی بود که چرا برای ساماندهی این میادین کاری نکرده بودند ولی درعین حال تبدیل بین این میادین به پیاده‌راه را نیز قبول نداشت زیرا از نظر چمران در این مسیر مردم تردد می‌کردند و این درست نیست که به اجبار مسیر تردد مردم را به جاهایی دیگر منتقل کنیم و با این اقدام ترافیک را نیز دو چندان‌سازیم.

حمزه شکیب رئیس کمیسیون توسعه و عمران نیز نظر مشابهی با رئیس شورای شهر تهران داشت. وی معتقد بود که گرچه منکر ساخت پیاده راه نیست ولی ساخت پیاده راه باید توجیه فنی و کارشناسانه داشته باشد. بنا براین گزارش محمدباقر قالیباف شهردار تهران نیز که درجلسه دیروز حضور داشت طی سخنانی از پشتوانه‌های مطالعاتی این طرح سخن گفت. ‌قالیباف اظهار داشت: اجرای پیاده‌راه‌سازی 17شهریور پشتوانه یک دهه کار مطالعاتی دارد ضمن اینکه طرح فوق منطبق با طرح‌های جامع و تفصیلی، طرح مصوب ساماندهی میادین شهر و مطابق با خواسته‌های فرهنگی و ارزشی شهروندان است.

آنچه از نظر قالیباف در اجرای این طرح اهمیت دارد حل ترافیک موجود است به همین دلیل نیز بهترین گزینه‌های ترافیکی در آنجا در حال اجراست. وی در توضیحات خود درباره راهکارهای بهبود ترافیک به بازگشایی مسیرهای جدید اشاره کرد و گفت: تاکنون 23بن بست در مناطق 13و 14شهرداری باز شده است به همین دلیل به شهروندان این قول را می‌دهیم که در این مسیر از حمل‌ونقل عمومی و به‌ویژه از اتوبوس‌های برقی استفاده خواهد شد.

در ادامه اظهارات شهردار تهران ، محمد جواد شوشتری مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران و مشاور طرح پیاده‌راه‌سازی خیابان 17شهریور نیز به ایراد توضیحاتی پرداختند. به‌عنوان مثال شوشتری گفت: در پروژه‌هایی که سازمان زیباسازی انجام می‌دهد شورای شهر تهران و کمیته‌های کاری شورا نظارت دارند. در مورد پروژه امام حسین و میدان شهدا نیز دو سال پیش بودجه‌ای تعیین شد تا این میادین ساماندهی شوند. همچنین دراین جلسه مشاور طرح که مطالعات 10 ساله‌ای در زمینه الگوی توسعه و ساماندهی تهران مرکزی به‌عنوان تهران تاریخی داشت گزارشی ارائه کرد که براساس آن بخش‌های مرکزی از شهر که بازار تهران، خیابان ارگ ، خیابان شوش، میدان امام حسین و میدان شهدا را شامل می‌شود مورد بازسازی و ساماندهی قرار خواهند گرفت.

در این‌باره مهدی چمران بهتر دانست که در اجرای طرح ساماندهی تهران تاریخی پیوستگی اجرای پروژه‌ها حفظ شود چرا که پراکنده کاری در بازسازی و احیای تهران تاریخی در شرایط فعلی، زندگی شهری و تردد شهروندان را مخاطره آمیز خواهد کرد. دیروز همچنین احمد مسجد‌جامعی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در جریان بحث احداث پیاده‌راه خیابان 17شهریور تا میدان امام حسین گفت: یکی از آثار تاریخی گرانقدر در این محدوده تکیه دولت بود اما هم‌اکنون جز اداره برق میراث تاریخی باقی نمانده است بنابراین از نظر این عضو شورای شهر راسته انتخاب شده برای پیاده‌راه‌سازی به لحاظ میراث آیینی و تاریخی پر بار نیست ولی می‌شود آثاری را در آنجا ایجاد کرد تا این مسیر هویت تعریف شده خود را باز یابد.

به‌عنوان مثال مسجد جامعی پیشنهاد کرد، با توجه به اینکه برخی از آیین‌های عاشورایی در آستانه فراموشی هستند مانند نقاشی‌های خاص عاشورا، می‌توان از این آثار در مسیر این پیاده راه استفاده کرد.معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران نیز طی سخنانی گفت که انتظار داشت سازمان زیبا‌سازی‌ قبل از اجرا با کمیسیون عمران شورای شهر بیشتر بحث می‌کرد تا به یک جمع‌بندی مشترک در این‌باره برسند اما با وجود این، ابتکار برخورداری شهر از پیاده راهی که در آن از المان‌های فرهنگی، مذهبی، آیینی و زیست‌محیطی استفاده شده باشد را خیلی مهم دانست.

کد خبر 187860
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز