گروه شهری: مهدی چمران که دهمین سال ریاستش بر شورای اسلامی شهر را پشت‌سر می‌گذارد فرصت را مناسب دید تا مثل هر بار، سال که به نیمه می‌رسد به ارائه گزارشی از عملکرد شش ماه گذشته شورای شهر بپردازد.

شوراری شهر

موضوع شفافیت مالی شهرداری تهران در سال‌های اخیر، جدایی ری از تهران، پیاده‌راه خیابان 17شهریور و اجرای دیگر پروژه‌های شهری بخشی از موضوعات مطرح‌شده در نشست دیروز بود.یکی از مهم‌ترین اقداماتی که دیروز از سوی رئیس شورای شهر تهران به آن اشاره شد موضوع طرح تفصیلی شهر تهران بود. وی با اعلام اینکه اساسا اداره ابرشهری مثل تهران با 10میلیون نفر جمعیت، بدون برنامه شوخی‌ای بیش نیست، گفت:

شورای شهر پیگیری‌های نفسگیرانه‌ای به‌ویژه از دور دوم به بعد از خود نشان داد تا اینکه بالاخره طرح تفصیلی شهر تهران در اواخر سال 90 به اتمام رسید و تصویب شد و از ابتدای امسال نیز با وجود تمام مشکلات به‌گونه‌ای قابل‌قبول به اجرا درآمده و جلوی بسیاری از رانت‌خواری‌ها گرفته شده است. تبلیغات منفی علیه اجرای طرح جامع و طرح تفصیلی شهر تهران مبنی بر افزایش قیمت مسکن و کاهش ساخت‌وساز به گفته چمران از سوی عده‌ای رانت‌خوار بوده که منافع خود را در اداره بی‌برنامه شهر می‌دیدند به‌نحوی که امروز بعد از گذشت هفت ‌ماه از اجرای طرح تفصیلی شهر تهران نه‌تنها کاهش ساخت‌وساز نداشتیم بلکه میزان صدور پروانه‌ها نیز بیش از 20درصد رشد داشته است.

از دیگر طرح‌هایی که ظرف شش‌‌ماه گذشته به اتمام رسید و رئیس شورای اسلامی شهر تهران به آن اشاره کرد ، تکمیل بزرگراه‌های زین الدین و خرازی به طول 52کیلومتر است که جاده دماوند را به جاده کرج متصل کرده است. همچنین یکی از مهم‌ترین کارهای انجام شده از سوی مدیریت شهری ترخیص واگن‌های مترو بود که بعد از مدت‌ها معطلی در گمرک بندرعباس اعتبار آن از سوی شهرداری تأمین و وارد چرخه ریلی مترو شد. البته به گفته چمران فعلا به‌دلیل نوسانات نرخ ارز امکان عقد قرارداد جدید برای واگن‌های مترو نیست .


چمران همچنین از افتتاح باغ موزه دفاع‌مقدس به‌عنوان یک پروژه بسیار سخت، سنگین، پرکار و پرمحتوای مدیریت شهری نام برد که در تپه‌های عباس‌آباد به بهره‌برداری رسید که با تلاش و همت شورای شهر دور دوم و سوم با قاطعیت دنبال شد و درنهایت به‌ثمر نشست. یکی دیگر از موضوعات مورد نظر چمران که در نشست دیروزش با اصحاب رسانه به آن پرداخت، راه‌اندازی بزرگراه یادگار امام بود. این طرح به شیوه‌ای نو و در قالبی خاص به شکل دوطبقه زیرگذر و روگذر اجرا و تا خیابان امام خمینی تکمیل شد. در مورد علت تأخیر تکمیل بزرگراه یادگار امام نیز وی به‌وجود معارضان آب، برق، گاز، تلفن و خرید خانه‌های کوچک بر سر راه این طرح اشاره کرد که برطرف‌کردن آن نیاز به زمان داشت اما با این همه قرار است سال آینده این مسیر در سه جهت به سمت فتح، نواب و میدان 9دی آن هم با عبور از زیر پادگان جی ادامه یابد.

در شرق تهران نیز بزرگراه امام علی با سرعت در دست ساخت است و شهرداری تهران قول داده تا پایان سال آن را آماده بهره‌برداری کند. در این‌باره چمران گفت: فعلا در محدوده شهید مدنی شهرداری درحال مذاکره با مالکان املاک معارض است که کار بسیار دشواری است.

چمران همچنین خوشحالی خود را بابت حسابرسی و ارائه گزارش‌های مالی شهرداری ابراز داشت، به‌طوری‌که طی آن 43 گزارش مالی ظرف شش‌ماه گذشته از تمام شرکت‌ها، سازمان‌ها و مناطق شهرداری به‌صورت قانونی انجام شد. این حسابرسی‌ها از نظر رئیس شورای اسلامی شهر تهران نمودار پیشرفت‌ها و شفافیت مالی است که شهرداری تهران به آن نایل شده است.

چمران در همین جا اظهارات خود را به پایان رساند و نوبت سؤال از سوی خبرنگاران شد. همشهری از رئیس شورای شهر تهران درباره تلاش‌های شورا به‌ویژه در یکی دوماه گذشته برای توقف طرح دولت مبنی بر جدایی ری از تهران پرسید. چمران در این‌باره گفت: ری و تهران درهم‌تنیده هستند از طرح جامع گرفته تا طرح تفصیلی، طرح پنج‌ساله شهرداری تهران و برنامه چشم‌انداز 20ساله تمام مسائل تهران و ری با هم دیده شده است و می‌توان گفت ری، ستون فقرات تهران است. ضمن اینکه از سال‌ها پیش فرمانداری ری از تهران جدا بود بنابراین از نظر سیاسی این جدایی اتفاق افتاده است منتهی از نظر خدمات شهری این دو به هم پیوسته و درهم تنیده هستند.

چمران همچنین به آسیب‌هایی که درصورت جدایی ری از تهران به‌وقوع خواهد پیوست اشاره کرد و افزود: نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی هم به این امر واقفند. نگران آن هستند که درصورت جدایی ری از تهران این منطقه جاذب جمعیت شده و باز تهران ورم کرده و بزرگ‌تر شود.

فاینانس خط سه به نتیجه رسید

درحالی‌که جمعه گذشته در جریان بازدید اعضای شورای شهر تهران از خط سه مترو، چمران به مشکل پیش آمده بر سر راه گشایش فاینانس خط سه سخن گفته بود دیروز خبر از حل مشکلات داد و گفت: با وجود اینکه 99درصد کار فاینانس این خط به اتمام رسیده بود اما با افزایش نرخ ارز بانک تقاضای پرداخت مابه‌التفاوت 12میلیارد تومانی برای گشایش این فاینانس را مطرح کرده بود اما خوشبختانه دیشب (جمعه شب) خبر رسید که بالاخره از خوان هفتم رستم نیز گذشتیم و بانک مرکزی قبول کرد که این وام با نرخ ارز مرجع قابل پرداخت است. چمران در پاسخ به پرسشی، مهم‌ترین مشکلات مردم را آلودگی هوا، ترافیک و بافت فرسوده دانست و گفت: آلودگی هوا هست چون مترو و اتوبوسرانی ما هنوز تکمیل نشده است.

دیروز یکی از خبرنگاران نظر رئیس شورای شهر تهران را درباره ساماندهی خیابان 17شهریور و میدان امام حسین پرسید. در این باره چمران گفت: در میدان امام حسین زیرگذر خوبی ساخته شده که همچنان برای افزایش کارکرد آن در حال مذاکره هستیم اما درمورد میدان شهدا به‌رغم ارزش بسیار بالایی که در تاریخ انقلاب ما دارد ولی در حقش کم‌لطفی‌هایی صورت گرفته است و شخصا معتقدم این میدان باید وسعت پیدا کند که در این‌باره بحث‌هایی نیز با سازمان زیبا‌سازی‌، ‌معاونت فنی و سازمان ترافیک داریم.

بنا بر این گزارش گرچه نظر چمران درباره بازسازی و بهسازی میادین شهر درمجموع مثبت بود که باید اجرا شود، منتها اتصال میدان امام حسین به میدان شهدا به‌عنوان پیاده‌راه موافقت تعدادی از اعضای شورا را همراه ندارد که در این‌باره باید با همدیگر تعامل کرده تا مشکلات حل شود و هم‌اکنون نیز در این‌باره با مسئولان شهرداری درحال مذاکره هستیم تا آنچه صورت‌گرفته به بهترین وجه به اجرا درآید.

نگرانی بابت انتخابات شوراها

همزمانی انتخابات شوراها با انتخابات ریاست‌جمهوری موجب بروز برخی نگرانی‌ها از سوی اعضای شورای شهر مبنی بر سیاسی‌شدن این انتخابات شد. در این‌باره دیروز رئیس شورای شهر تهران گفت: تاکنون تجربه برگزاری این دو انتخابات را با هم نداشتیم. در دوره گذشته انتخابات شوراها و خبرگان با هم برگزار شد که مشکلی برای شوراها ایجاد نمی‌کرد. وی با تأکید بر اینکه در ارتباط با سلامت انتخابات نگرانی وجود ندارد، گفت:

ما سالم‌ترین انتخابات را در همه کشورهای روی زمین برگزار می‌کنیم. بنابراین شکی در سلامت انتخابات نداریم اما نگرانی‌ها بابت کیفیت برگزاری و نظارت مشکل است زیرا انتخابات ریاست‌جمهوری کاملا سیاسی است و تداخلش با انتخابات شورای شهر به به‌هم‌ریختگی و تشتت منجر می‌شود.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه دور بعد شورای شهر تهران 31عضو خواهد داشت گفت: چگونگی معرفی این 31عضو به 10میلیون نفر شهروند تهرانی، کیفیت برگزاری انتخابات و نحوه تبلیغات، موضوعاتی است که درباره آن با وزارت کشور مذاکراتی داشتیم تا مشکلی پیش نیاید و از حاشیه‌های انتخابات ریاست‌جمهوری بگریزیم.

کد خبر 188410
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز