مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای از دولت خواست که پیرامون جدایی ری از تهران با شهرداری و شورای شهر پایتخت جلسه مشترک داشته باشد.

شورای شهر

به گزارش همشهری، دیروز پیش از شروع دستور جلسه علنی شورای شهر تهران علیرضا دبیر عضو هیأت رئیسه شورای شهر زمان ارسال این نامه را 1391.5.28اعلام کرد و گفت: قرار بود ازسوی مجلس آقایان اسماعیل کوثری، سیدمهدی هاشمی، حسین طلا، مهرداد‌ بذرپاش و سرکارخانم افتخاری در این جلسه سه‌جانبه شرکت داشته باشند. عضو هیأت رئیسه شورای شهر با تأکید بر اینکه نمایندگان مورد اشاره به‌صورت عادلانه از میان موافقین و مخالفین جدایی ری از تهران انتخاب شده‌اند، گفت: اما متأسفانه هنوز دولت به این درخواست مجلس پاسخ نداده است

اما بالاخره دیروز آقای مهدی چمران نامه‌ای به آقای حسین مظفر رئیس مجمع نمایندگان تهران نوشتند و از ایشان پیگیری کردند که تکلیف این جلسه چه شد، ما منتظر هستیم. علیرضا دبیر با اشاره به اینکه تاکنون 36روز از این نامه گذشته و هنوز اتفاقی نیفتاده است، گفت: این نامه محرمانه بوده اما چون تاکنون اقدامی انجام نشده در جلسه امروز بیان می‌کنم.

عضو هیأت رئیسه شورای شهر درباره ابلاغ نامه جدایی ری از تهران نیز گفت: من ندیدم ابلاغیه‌ای صادر شده باشد اما متأسفانه شنیدم بایکی دو نفر برای قبول پست شهرداری شهر ری صحبت‌شده که کار خوبی نیست زیرا ما نماینده‌های مردم هستیم و انتخاب شهردار بر عهده ماست.در این‌باره حسن بیادی که دیروز در نبود مهدی چمران ریاست جلسه را برعهده داشت، گفت: اگر ابلاغیه‌ای هست چرا به ما ارائه نشده است؟

بنا براین گزارش، دیروز همچنین محمد علی نجفی عضو کمیسیون برنامه وبودجه شورا با اظهار تأسف بابت اینکه در شرایط کنونی به مسائل قانونی و حقوقی در تصمیم‌گیری‌ها توجهی نمی‌شود به طرح سه سؤال در مورد جدایی ری از تهران پرداخت و گفت: با فرض تحقق این جدایی آیا ما به‌عنوان اعضای شورا مسئولیتی در قبال ری خواهیم داشت یا نه؟ اگر قرار است نداشته باشیم که خلاف رأی مردم است زیرا ما از مردم ری نیز پنج‌سال قبل رأی گرفتیم و در قبال آن مسئول هستیم.

سؤال دوم مطروحه از سوی نجفی این بود که شهرداری ری غیرنیروهای پیمانی 750کارمند رسمی دارد، درصورت جدایی ری تکلیف اینها چه می‌شود؟ اگر تقاضای انتقال دهند چه‌کسی پاسخگوی مشکل نیروی انسانی در شهرداری ری خواهد بود؟و اما سؤال سوم در مورد امکانات تهران در شهرری بود. در این‌باره نجفی پرسید: درصورت جدایی، این امکانات متعلق به شهرداری تهران است یا شهرداری جدیدی که قرار است به‌صورت مستقل تشکیل شود؟ اگر متعلق به تهران است پس مسئولان شهر ری چطور بدون امکانات می‌خواهند به مردم خدمت کنند، اگر هم بگویند امکانات متعلق به ری است مشکل حقوقی ایجاد می‌کند چرا که پول مردم تهران نیز در ایجاد آنها نقش داشته است.

ادامه بررسی طرح تحکیم بنیان خانواده

بنا بر این گزارش، دیروز پیرامون طرح تحکیم خانواده آقایان خادم و دانشجو مباحثی را درباره شرح وظایف شهرداری تهران ارائه کردند و اینکه باید تلاش کنیم تا شهرداری تهران را در حوزه مأموریت‌های خودش کارآمد کنیم بنابراین در مورد مباحث خانواده نیز کار باید از مرجع خودش پیگیری شود و شهرداری تهران تنها نقش حمایت‌کننده داشته باشد. اما از طرف دیگر مرتضی طلایی، علیرضا دبیر، معصومه آباد و معصومه ابتکار نیز تأکید داشتند که با توجه به اینکه وضعیت خانواده در تهران بسامان نیست، نمی‌شود شورای شهر تهران در قبال آن بی‌تفاوت بنشیند و دنبال چاره‌جویی نباشد.به همین دلیل باید دولت، شهرداری تهران و نهادهای مدنی برای حفظ خانواده و برقراری قسط و عدالت و اخلاق در خانواده‌ها به همدیگر یاری برسانند.

درجریان بررسی یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به رعایت اصول معماری اسلامی ایرانی و زیبا‌سازی‌ نما و منظر ساختمان‌های شهری ، ‌احمد مسجد جامعی ، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر گفت: در جوار دبیرستان البرز ساخت‌وساز وسیعی در حال انجام است که لازم است شهرداری تهران همچون ماجرای خانه پروین برای حفظ این آثار ثبت شده در میراث فرهنگی اقدام کند. مسجد جامعی با بیان اینکه در چند سال گذشته به ساختمان‌های قدیمی که معماری اسلامی ایرانی دارند بی‌حرمتی می‌شود، گفت: شهرداری باید در حفظ این بناها تلاش کند. خسرو دانشجو نیز ضمن تأیید اظهارات مسجدجامعی گفت: این طرح بر نحوه ساخت و‌سازی‌ که بعد از این صورت می‌گیرد دلالت دارد زیرا جسته و گریخته بناهای عمومی و واجد اهمیتی شکل می‌گیرند که در طراحی آنها اصول معماری اسلامی ایرانی دیده نمی‌شود.

دیروزهمچنین حسن بیادی که ریاست جلسه را برعهده گرفته بود از شهرداری تهران به‌دلیل به اهتزاز در آوردن پرچم جمهوری اسلامی ایران در باغ موزه دفاع‌مقدس تشکر کرد و گفت: از دکتر احمدی‌نژاد که در این مراسم حضور یافتند نیز تشکر می‌کنیم. رسول خادم در جریان گزارش نظارتی شورا در مورد عملکرد مقایسه‌ای مالی شهرداری تهران در سال‌های 87تا 91با اشاره به روند پیشرفت فیزیکی پروژه‌های سال 91که مطابق با زمانبندی پیش رفته‌اند، گفت:

در چهار ماه اول سال 91، شاهد رشد قابل توجهی در پیشرفت طرح‌های عمران شهری مطابق با زمانبندی اعلام شده بودیم که نسبت به گذشته رشد مثبتی را نشان می‌دهد. طبق گزارش ارائه شده از سوی خادم، توان شهرداری تهران در امر برنامه‌ریزی افزایش پیدا کرده است اما به گفته خسرو دانشجو باید توجه داشته باشیم که درکنار این افزایش توان و دقت در برنامه‌ریزی به‌دنبال بالا بردن توان اجرایی‌مان نیز باشیم که در پاسخ حسن بیادی تأکید کرد که شهرداری تهران در اجرا نیز قوی عمل کرده است.

همچنین درباره نحوه ارجاع کار پروژه‌ها ظرف مدت مورد بررسی، خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر تأکیدکرد که باتوجه به منسوخ شدن نحوه واگذاری طرح‌ها به شکل امانی و استعلامی، متأسفانه در سال‌های 89 تا 91 شاهد رشد اینگونه واگذاری‌ها در پروژه‌های شهری هستیم که این آفت کار است.

کد خبر 185835
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز