چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۸
۰ نفر

گروه شهری: اظهارات قائم‌مقام سازمان حفاظت محیط‌زیست در جلسه علنی روز سه‌شنبه گذشته شورای شهر مبنی بر اینکه هیچ‌گونه برنامه‌ای برای فروش پارک پردیسان وجود ندارد باعث نشد تا خیال اعضای شورای شهر در این‌باره راحت شود.

شورای شهر

از نظر آنها تا زمانی که مصوبه سال 89دولت که به سازمان محیط‌زیست اجازه فروش پارک پردیسان را داده به قوت خود باقی باشد تهدید تلقی شده و به ادامه اعتراضات منجر خواهد شد.به گزارش همشهری پس از آنکه نخستین‌بار شورای اسلامی شهر تهران قضیه فروش پارک پردیسان به بخش خصوصی با مجوز هیأت دولت را علنی کرد واکنش‌های تندی از سوی مردم و علاقه‌مندان به محیط‌زیست و رسانه‌های گروهی به‌وجود آمد.

به همین مناسبت شورای شهر ضمن دعوت از مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست برای ارائه توضیحاتی در این باره به تهیه طرحی یک‌فوریتی اقدام کرد که از مهم‌ترین بندهای آن درخواست لغو مصوبه هیأت دولت و تقاضای واگذاری مدیریت، حفاظت و نگهداری پارک پردیسان به شهرداری تهران بود.

بنا براین گزارش بیشتر نگرانی نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر تهران و علاقه‌مندان به محیط‌زیست، نابودی فضای سبز شهری و جایگزینی آن با انواع ساخت‌وسازهای اداری، تجاری و مسکونی است. به همین مناسبت علی محمد شاعری قائم‌مقام سازمان حفاظت محیط‌زیست در جلسه علنی روز سه‌شنبه شورای شهر حاضر شد و به ایراد سخنانی دراین باره پرداخت.

شاعری ضمن قدردانی از تلاش‌های شهرداری تهران بابت افزایش سرانه فضای سبز شهری به 15متر که برابر با حداقل استانداردهای بین‌المللی است گفت: این اقدام شهرداری تهران از افتخارات جمهوری اسلامی است. وی با اشاره به اینکه سازمان محیط‌زیست و شهرداری و شورای شهر تهران دیدگاه‌های مشترکی در حفظ و توسعه فضای سبز اراضی عباس‌آباد، پارک پردیسان، جنگل‌های لویزان، چیتگر، جاجرود و غیره دارند، اظهار داشت: در پارک پردیسان بیش از 50هزار درخت وجود دارد که تنها برای آبیاری این درختان سه میلیارد تومان و برای اجرای طرح جامع پارک پردیسان نیز 1000میلیارد تومان اعتبار نیاز است این درحالی است که اعتبار مادر این حوزه تنها 5.1میلیارد تومان است.

به گفته شاعری به همین دلیل سال 89دولت به ما اجازه داد تا در اجرای طرح جامع پارک پردیسان که برخوردار از تنوع زیستی ملی و جهانی است فراخوان دهیم تا از مشارکت بخش خصوصی در مدیریت بهتر پارک استفاده کنیم که البته دراین‌باره اولویت با شهرداری تهران است.

وی هرگونه برنامه برای فروش پارک پردیسان را ممنوع اعلام کرد و گفت: همانطور که نمی‌توان میدان آزادی یا برج میلاد را فروخت پارک پردیسان نیز قابل خریدو فروش نیست. مالکیتش از آن جمهوری اسلامی است و اساسا از نظر ما کسی که اقدام به فروش پارک پردیسان کند خیانتکار است و ما اهل این کارها نیستیم. قائم‌مقام سازمان حفاظت محیط‌زیست شایعه فروش پارک پردیسان را سیاسی خواند و گفت: ما دولتی نیستیم بلکه متعلق به نظام هستیم و هرچه رهبر معظم انقلاب بگوید همان کار را خواهیم کرد.

وی درعین حال که پارک پردیسان را حیثیت کشور و نماد ملی کشور اعلام کرد گفت: اگر طرح جامع پارک پردیسان اجرا نشود طی نیم‌قرن آینده شاید دیگر پارک پردیسانی وجود نداشته باشد. از طرفی اجرای طرح جامع نیز نیازمند اعتباراست و با این اعتبارات قطره چکانی که هم‌اکنون در اختیار ماست نمی‌شود این پارک را اداره کرد.

مقدمات تفاهمنامه میان دولت با شهرداری بر سر پارک پردیسان

پس از پایان اظهارات علی محمد شاعری قائم‌مقام سازمان حفاظت از محیط‌زیست، علی رضا دبیر عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران نیز طی اظهاراتی خطاب به آقای شاعری گفت: می‌دانم تحت فشار هستید اما خیلی جدی و محکم بایستید.
دبیر ضمن تأکید براینکه هیچ مصلحتی بالاتر از حق نیست گفت: در بحث نگهداشت پارک پردیسان مراقب باشید کافی است پای پخش خصوصی به اینجا باز شود تا شاهد انواع بهره برداری‌های تجاری از آن باشیم.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: من خبر دارم دوستانی هستند که به دلایلی از بردن نام آنها معذورم اما به‌طور جدی ادعای مالکیت بر سه هکتار از پارک را در دادگاه‌ها دنبال می‌کنند، بنابراین شاید هیأت دولت این مصوبه را تصویب کرد تا این دارایی حفظ شود.
خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر نیز گفت: حساسیت شورای شهر بر حفظ پارک پردیسان و اعتراضاتشان به‌احتمال فروش پارک پردیسان ممکن است باعث گلایه شما شده باشد اما آن را باید به فال نیک گرفت.

به گفته دانشجو ما اعضای شورای شهر این قدر بی‌خاصیت نیستیم که نتوانیم از ساخت‌وساز در پارک پردیسان جلوگیری کنیم و اگر چنین شود ما به‌کار خود در شورا خاتمه می‌دهیم، بنابراین همه تلاش خود را در جهت ارتقای کیفیت پارک و حفظ آن به‌عنوان یک ثروت ملی و تکرار ناشدنی درشهر تهران به‌کار خواهیم برد.

سخنگوی شورای شهر گفت: اولویت نخست ما در اداره پارک پردیسان شهرداری تهران است، ضمن این خود شهرداری تهران نیز داوطلب نگهداری و توسعه این پارک است. به همین دلیل شرایط کاملا مهیا برای امضای یک تفاهمنامه میان دولت با شهرداری تهران است و ما از این بابت خوشحالیم و هر کمکی از دستمان برآید دریغ نخواهیم کرد.

هادی ساعی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز خواستار واگذاری مدیریت پارک پردیسان به شهرداری شد و گفت: هر جا که مدیریت فضای سبز را به شهرداری دادیم دیدم که چقدر موفق بوده و شهرداری تنها جایی است که می‌تواند از نابودی پارک پردیسان جلو‌گیری کند همانطور که می‌بینید بخشی از پارک پردیسان در حاشیه بزرگراه‌ها که به‌دست شهرداری سپرده شده به خوبی حفظ شده اما در داخل مجموعه پارک از این خبرها نیست.

بلافاصله پس از این اظهارات ، عبدللهی معاون خدمات شهری شهرداری تهران با حضور پشت تریبون جلسه علنی شورای شهر گفت: شهرداری تهران با اجازه شورای اسلامی شهر تهران طی نامه‌ای به سازمان حفاظت محیط‌زیست آمادگی خود را برای حفظ و توسعه پارک پردیسان اعلام کرده است و درصورت تحقق ا ین مهم از هیچ تلاشی برای احیا و باز پیرایی و توسعه آن دریغ نخواهدکرد و اما حسن بیادی نایب‌رئیس شورای شهر تهران با هرگونه لفظ خرید و فروش پارک پردیسان مخالفت کرد و گفت‌:

این اراضی ملی است و مال مردم است ضمن اینکه نباید با طرح چنین مباحثی دنبال سیاسی کاری رفت و رسانه‌ها به جان هم بیفتند و موضوع را بی‌جهت امنیتی کنند. وی همچنین به ساخت‌وساز در اراضی عباس آباد هم اعتراض کرد و گفت: ما هرچه اعتراض و پیگیری کردیم موفق نشدیم تا مانع از ساخت‌وساز بانک مرکزی شویم هم‌اکنون اعتراض مشابهی به وزارت راه داریم که در اراضی عباس آباد ساخت‌وساز نکند ولی ماهیت هیچ‌کدام سیاسی نیست.

درخواست شورا برای لغو مصوبه دولت

بنابر این گزارش معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر گفت: نگرانی ما بابت فروش پارک پردیسان تحت‌تأثیر شایعه‌ها نبود بلکه اواسط سال 90هنگامی که متن مصوبه هیأت دولت به‌دست ما رسید برای ما روشن شد که قضیه از چه قراراست وی با نمایش دادن مصوبه سال 89که به استناد ماده 115قانون مالیات عمومی کشور تصویب شده بود گفت:

براساس این مصوبه به سازمان حفاظت محیط‌زیست اجازه داده شده تا مشروط به حفظ کاربری نسبت به فروش پارک پردیسان اقدام کند بنابراین دیگر با وجود چنین سند روشنی موضوع شایعه پراکنی و سیاسی‌کاری منتفی است. وی تأکید کرد: تازمانی که این مصوبه هست پارک پردیسان در معرض تهدید و طمع است به همین دلیل تقاضای ما از مسئولان این است که مصوبه هیأت دولت را لغو کنند تاخیالمان راحت شود.

حمزه شکیب رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر نیز گفت: تنها بعد از دیدن مصوبه هیأت دولت از صحت موضوع مطمئن شده بنابراین با دیدن این سند به‌نظر می‌رسد صحبت‌های قائم‌مقام سازمان حفاظت محیط‌زیست در مورد عدم‌فروش پارک پردیسان با این مصوبه یکی نیست و این مصوبه خلاف صحبت‌هایی است که آقای شاعری امروز در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران اظهار کردند.

وی از شاعری خواست تا نسبت به تصویب مصوباتی از این دست دقت و توجه لازم را داشته باشند ضمن اینکه چون ایشان عضو کمیسیون ماده پنج هستند در مورد مجوز ساخت برج 27طبقه در خیابان آفریقا را نیز پیگیری کنند و در مقابل آن مقاومت کنند.همچنین رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر نیز طی اظهارنظری گفت: اگر مدیریت پارک پردیسان به شهرداری تهران واگذار شود باید ردیف بودجه‌ای برای آن تعریف و تصویب کنیم تا ماحصل این جلسه در حد صحبت باقی نماند و به اجرا منجر شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر نیز همسو با سایر اعضای شورای شهر خواستار لغو مصوبه دولت شد و تأکید کرد ما که تعارف با کسی نداریم به‌دلیل اهمیت موضوع و جدی بودن بحث پیشنهاد می‌کنم با توجه به ا ینکه سازمان حفاظت محیط‌زیست پیشنهاد‌دهنده به دولت برای تصویب مصوبه فروش پارک پردیسان بوده خودش نیز طی درخواست دیگری از دولت تقاضای لغو این مصوبه را مطرح کند زیرا به ماده 115قانون محاسبات استناد شده و جای اصلاح ندارد و تنها درصورت لغو نگرانی‌ها بابت سرنوشت پارک پردیسان تمام می‌شود.

در تأیید این موضوع حسن بیادی نایب‌رئیس شورای شهر تهران به ذکر یک نمونه پرداخت و گفت:‌ مگر شهر ری نیست که مشمول قانون مصوب 24سال قبل شده است.در پایان این اظهارات مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران با درنظر گرفتن اظهارات صورت‌گرفته پیشنهاد داد تا با تشکیل یک کمیته مشترک اعضای شورای شهر ظرف یک هفته اشکالات طرح را برطرف کنند.وی تأکید کرد: بحث ما این است که کاری نتیجه بخش انجام دهیم نه اینکه مصوبه‌ای را به دولت ارسال کنیم که دور انداخته شود.

براساس این گزارش، در پایان جلسه طبق نظر مهدی چمران مقرر شد متن نهایی پیشنهادی به دولت یا سازمان حفاظت محیط‌زیست برای لغو فروش پارک پردیسان و دیگر موارد پیشنهاد شده در کمیسیون عمران شورا مورد بررسی قرار گیرد و هفته آینده در مورد آن تصمیم‌گیری نهایی صورت گیرد.

نرخ کرایه سرویس مدارس 15درصد افزایش یافت

در جریان چهارصد و هشتاد و نهمین جلسه علنی شورای شهر تهران بررسی لایحه نرخ کرایه سرویس مدارس در دستور کار شورا قرار گرفت و اعضای شورای شهر با نرخ پیشنهادی شهرداری موافقت کرده و متعاقب آ‌ن نرخ کرایه سرویس مدارس در سال تحصیلی جاری 15درصد افزایش یافت.

در جلسه سه‌شنبه گذشته همچنین یک فوریت طرح اصلاح آیین‌نامه تقسیط عوارض ماده سی ودوم آیین‌نامه مالی شهرداری تهران در سال 1391و یک فوریت طرح اصلاح مصوبه اصلاحیه مجوز تقسیط و چگونگی اخذ مطالبات شهرداری تهران به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.

کد خبر 184395
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز