گروه شهری: شورای اسلامی شهرتهران در جلسه دیروز خود هرگونه ساخت‌وساز در بوستان‌ها را به هر بهانه‌ای ممنوع اعلام کرد.

شورا ی شهر

اعضای شورای اسلامی شهر تهران همچنین لایحه‌ای را به تصویب رساندند که درصورت بررسی و تصویب آن درشورای‌عالی استان‌ها و ارائه به مجلس، پارک‌ها و فضاهای سبز عمومی شهری را درصورت رعایت سیستم مکانیزه مصرف بهینه آب در آبیاری، از پرداخت آب‌بها معاف خواهند کرد. براین اساس چنانچه باغ‌های خصوصی هم با شرط حفظ باغ بودن از منابع آب زیرزمینی طبق طرح‌های مکانیزه و بهینه با مجوز وزارت نیرو استفاده کنند از پرداخت آب بها معاف می‌شوند.

در این جلسه معصومه ابتکار، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای اسلامی شهرتهران با اشاره به تصمیم اخیر دولت مبنی بر واگذاری بخشی از پارک پردیسان به بخش خصوصی، از شورای شهر خواست تا طرح پیشنهادی شورا به دولت را مبنی بر حفظ و واگذاری مدیریت این پارک به شهرداری در دستور کارجلسه آتی خود قرار دهد.

مهدی چمران در این‌باره با اشاره به رایزنی‌هایی که با مسئولان سازمان محیط‌زیست صورت گرفته است، گفت: با توجه به حساسیت موضوع از مسئولان سازمان محیط‌زیست و دست اندرکاران پارک پردیسان دعوت می‌کنیم در جلسه علنی فردای شورای شهر به‌منظور تصمیم‌گیری درباره وضعیت پارک پردیسان حضور داشته باشند. وی همچنین از ساخت ساختمانی 27طبقه در تپه‌های عباس آباد ابراز تأسف کرد و افزود: متأسفانه با خبر شده‌ایم که بخشی از تپه‌های عباس‌آباد در مجاورت باغ کتاب طبق تفاهمنامه‌ای که مسئولان شهرداری با شرکتی وابسته به بانک انصار به امضا رسانده‌اند قرار است به مرکز تجاری - اداری تبدیل شود که شورای شهر پیگیر نحوه واگذاری این زمین است.

علیرضا دبیر، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران نیز ضمن تأکید بر اینکه موضوع فروش زمین‌های عباس آباد باید پیگیری شود، درباره فروش بخشی از پارک پردیسان گفت: برای فروش یا واگذاری و ساخت‌وساز در باغ و پارک قانون وجود دارد؛ طبق قانون در پارک‌ها تا هفت درصد ساخت‌وساز می‌تواند صورت بگیرد. اگر از چنین قانونی استفاده شود با توجه به موقعیت پردیسان دیگر بحث واگذاری مدیریت پارک مطرح نیست بلکه قطعا تبدیل به مکان اداری و تجاری خواهد شد.

خسرو دانشجو معاون گروه‌های نظارت و سخنگوی شورا نیز با اشاره به بررسی‌های کارشناسان شورا مبنی بر ساخت و سازهای بی‌رویه در پارک‌های تهران به نام نمازخانه و کتابخانه و تبدیل این اماکن به فروشگاه‌ها و اماکن تجاری گفت: بارها درباره ساخت و سازهای غیرمجاز درپارک‌های تهران تذکر داده و تأکید شده که ساخت‌وساز در پارک به بهانه‌های مختلف ممنوع است.

ابتکار اما ضمن اشاره به این مهم که نرخ رشد و تقسیم‌بندی فضای سبز در شهر حکایت از این دارد که شهرداری نسبت به فضای سبز و توسعه وساخت پارک بی‌تفاوت نیست، افزود: بارها درباره تخریب باغات شمال شهر و صدور مجوز ساخت و سازهای چند طبقه تذکر داده شده است؛ از آن جمله می‌توان به منطقه یک اشاره کرد که به یک کارگاه عظیم ساخت‌وساز تبدیل شده است. علی محمد مختاری، رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران که در جلسه دیروز حضور داشت، گفت: طی سال‌های86 و91بخشنامه‌هایی از سوی شهردار تهران مبنی بر جلوگیری از ساخت‌وساز در پارک‌ها صادر شده است و سازمان پارک‌ها طبق این بخشنامه‌ها با هرگونه ساخت‌وساز در پارک‌ها برخورد می‌کند.

تقدیر شورا از شهرداری

به گزارش روابط عمومی وامور بین‌الملل شورای اسلامی شهر تهران، مهدی چمران در ابتدای جلسه با اشاره به برگزاری شکوهمند شانزدهمین اجلاس جنبش غیرمتعهدها در تهران این جنبش را به مثابه سازمان ملل متحد دوم کشورهای عضو عنوان کرد وافزود: وجود چنین اجلاسی و برگزاری آن در ایران، خار بزرگی بر چشم آمریکا و صهیونیست‌ها بود.

مرتضی طلایی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی نیز با اشاره به برگزاری اجلاس غیرمتعهدها در ایران گفت: با توجه به حضور مقام معظم رهبری و رهنمودهای ایشان برای راهبرد آینده اجلاس، امیدواریم طی سه سالی که ایران ریاست اجلاس را برعهده دارد این جنبش به یک سازمان تبدیل شود.

کد خبر 183243
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز