دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: سلمان رشدی دیگر موضوعیت خود را برای ایرانیان و مسلمانان از دست داده و به تاریخ پیوسته است بهتر است شما بجای چنین سوال‌هایی درباره مسائل روز جهان صحبت کنید تا بتوانیم مشکلاتی را که مردم جهان امروز با آن درگیر هستند، حل و فصل کنیم.

رییس جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه امنیت در منطقه با کمک کشورهای منطقه به طور کامل و بدون هیچگونه درگیری حفظ خواهد شد، اظهار داشت: عامل ناامنی در خلیج فارس حضور نامشروع کشورهای غربی است و اگر آن‌ها دلسوز ایجاد امنیت هستند، اولین و درست‌ترین اقدام آن‌ها خروج از منطقه است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، محمود احمدی‌نژاد در حاشیه سفر به نیویورک به منظور شرکت در شصت و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل در گفت‌وگو با فرید ذکریا گزارشگر شبکه سی. ان. ان درباره مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ گفت: ایران پیشنهادات خود را ارائه داده و امیدوار است گامهای مثبتی در این پرونده برداشته شود؛ اما طرف اصلی ما در گفتگوهای هسته‌ای آمریکاست که به تجربه ثابت شده در ایام انتخابات در این کشور تصمیمات مهم و بزرگ گرفته نمی‌شود و بعد از انتخابات فضای سیاسی و بسترهای تصمیم گیری در این کشور ثبات بیشتری دارد.

وی تصریح کرد: ایران خواهان حل این مسئله بوده و پیشنهادات گسترده‌ای برای این منظور ارائه کرده است.

احمدی‌نژاد در پاسخ به این سوال که اگر خواهان حل مسئله هستید، چرا در حال افزایش غنی سازی در تاسیسات فردو تا دو برابر ظرفیت موجود هستید و آیا این اقدام شک برانگیز نیست؟ اظهار داشت: چرا این کار باید شک برانگیز باشد؟ مگر ایران چه میزان اورانیم غنی شده تولید می‌کند؟ مصرف سالانه نیروگاه بوشهر ۲۷ تن اورانیوم غنی شده است، در حالی که در حال حاضر ایران کمتر از ۵ تن اورانیوم غنی شده در اختیار دارد و تا سقف تامین نیازهای این نیروگاه فاصله زیادی باقی مانده است.

رییس جمهور در پاسخ به سوالی درباره تهدیدات سران رژیم صهیونیستی و سخنان رییس جمهور آمریکا علیه ایران تصریح کرد: ما این تهدیدات را جدی نمی‌گیریم؛ تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه ایران به تحرکات تروریستهایی می‌ماند که چند جای یک کشور را بمب گذاری کرده یا با سلاح‌های بی‌مورد هدف قرار می‌دهند که این‌ها نمی‌تواند هیچ تاثیری در یک کشور بزرگ مثل ایران بگذارد.

احمدی‌نژاد ادامه داد: درباره سخنان رییس جمهور آمریکا نیز از آنجا که بنا ندارم سخنی بگویم که نوعی دخالت در انتخابات آمریکا که موضوعی کاملا داخلی و در حوزه اختیارات و حقوق ملت آمریکاست، فعلا اظهارنظری نمی‌کنم.

رییس جمهور در پاسخ به این سوال که اگر از سوی رژیم صهیونیستی حمله‌ای علیه ایران صورت گیرد، با توجه به موضع گیری‌های شدید برخی مقامات نظامی ایران در این رابطه، پاسخ ایران چه خواهد بود؟ خاطرنشان کرد: ایرانیان هیچ‌گاه آغازگر یک جنگ نبوده‌اند، اما اگر مورد هجوم قرار گرفتند، به خوبی از عهده دفاع از خود برآمده‌اند.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه هیچ فرد و یا کشوری در طول تاریخ از حمله به ایران سودی نبرده است، اضافه کرد: ایران اهل جنگ نیست و آنچه در فضای رسانه‌ای مطرح می‌شود، روال معمول است که تهدیدات مطرح علیه ایران متقابلا از سوی ایرانی‌ها پاسخ داده می‌شود.

رییس جمهور در برابر اصرار خبرنگار سی. ان. ان مبنی بر اینکه اگر رژیم صهیونیستی به ایران حمله کند، ایران تنگه هرمز را که شاهراه تجارت و صادرات نفت خودش است، نیز خواهد بست؟ گفت: آیا این درست است که عده‌ای بیایند یک کشور مستقل را تهدید به حمله نظامی کنند و کشورهای دیگر و نهادهای بین المللی نیز در مقابل آن سکوت کنند؟ اگر ایران چنین تهدیداتی را مطرح کرده بود، امروز چند بلندگو علیه ایران فعال بود؟

دکتر احمدی‌نژاد با طرح این سوال که چرا امروز خلیج فارس ملتهب است؟ افزود: ایران چند هزار سال امنیت خلیج فارس را به خوبی و بدون حتی شلیک یک تیر تامین کرده و تا ۳۲ سال قبل هیچ جنگ و درگیری در این منطقه رخ نداده بود. اولین بار صدام، آن هم به پشتیبانی کشورهای غربی در این منطقه درگیری ایجاد کرد، اما یقینا ایران بیش از همه از امنیت خلیج فارس سود می‌برد.

رییس جمهور در پاسخ به این سوال که آیا ایران تضمین می‌دهد که حتی در صورت حمله رژیم صهیونیستی، تنگه هرمز را نبندد؟ اظهار داشت: یعنی شما می‌گویید، اگر صهیونیست‌ها به ایران حمله کردند، ایران هیچ واکنشی نشان ندهد؟ بنده البته نمی‌خواهم درباره عکس العمل ایران به چنین اتفاقی سخن بگویم، چرا که واکنش ایران کاملا مشخص و روشن است، اما این مسئله اصلی نیست، بلکه مسئله اصلی حضور ناامنی آفرین کشورهای بیگانه در خلیج فارس است، شما فکر می‌کنید اگر ناوهای کشورهای غربی در خلیج فارس حضور نداشته باشند، رژیم صهیونیستی حتی جرات آن را دارد که ایران را تهدید کند؟

دکتر احمدی‌نژاد ادامه داد: عامل ناامنی در خلیج فارس حضور نامشروع کشورهای بیگانه در منطقه است، اگر کشورهای غربی دلسوز امنیت منطقه هستند، اولین و درست‌ترین اقدام آن‌ها خروج از منطقه است. ایران تضمین می‌دهد، امنیت منطقه را با کمک همسایگان به طور کامل و بدون هیچگونه درگیری حفظ کند.

رییس جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا ایران قصد ندارد، برای پایان درگیری‌ها در سوریه از بشار اسد بخواهد که کناره گیری کند؟ تصریح کرد: شما فکر می‌کنید واقعا با طرح چنین درخواستی از سوی ایران مشکل سوریه حل می‌شود؟ مسئله در سوریه خیلی پیچیده است و این صحنه ۲ راه حل دارد.

دکتر احمدی‌نژاد اضافه کرد: عده‌ای فکر می‌کنند برای حل درگیری‌ها در سوریه باید به یک طرف علیه دیگری کمک کنند، اما این بد‌ترین راه حل است، چرا که با توجه به بافت طایفه‌ای نظام اجتماعی سوریه، غلبه یک طرف بر دیگری با جنگ، نه پایان ماجرا، بلکه آغاز دوره‌ای طولانی از ناامنی خواهد بود.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: راهکار دوم تفاهم ملی و توافق برای برگزاری انتخاباتی آزاد است که در آن مردم برای آینده خود آزادانه تصمیم بگیرند و این تصمیم هر چه که بود، از سوی همگان محترم شمرده شود.

دکتر احمدی‌نژاد درباره حمایت ایران از دولت سوریه٬ گفت: ایران و سوریه روابطی کهن و دیرینه در عرصه‌های مختلف با یکدیگر دارند اما اعتقاد دولت درباره تحولات سوریه این است که ما حامی حقوق اساسی ملت سوریه هستیم و قائل به جانبداری از یکی از طرفین درگیری نیستیم.

رییس‌جمهور در پاسخ به این مسئله که آیا امکان دارد شما از بشار اسد درخواست کنید تا برای حل و فصل مسائل از قدرت کناره گیری کند٬ اظهار داشت در سوریه جنگ جریان دارد و با درخواست نمی‌شود مسائل را حل و فصل کرد٬ باید تلاش کنیم تا با همکاری عمومی کشور‌ها طرفین درگیری مجبور به گفت‌وگو و تفاهم شوند.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه همزمان با کاهش حضور نظامی آمریکا در افغانستان نگرانی از افزایش قدرت طالبان در حال افزایش است٬ آیا شما با این احتمال موافق هستید٬ تصریح کرد: باید اجازه دهیم مردم افغانستان خودشان برای آینده کشورشان تصمیم بگیرند و شرایطی فراهم شود تا دولت فارغ از فشار‌ها بر همه امور کشور تسلط داشته باشد.

رییس‌جمهور افزود: باید کاری کرد تا دولت افغانستان هر چه بیشتر اقتدار پیدا کرده و دخالتهای خارجی در افغانستان قطع شود. نمی‌توان با جنگ مسائل را در افغانستان پیش برد چرا که مردم این کشور قرار است سالیان سال در کنار یکدیگر زندگی کنند در حالی که جنگ باعث افزایش و تشدید اختلافات می‌شود٬ باید به ایجاد تفاهم ملی و برگزاری انتخابات آزاد در افغانستان تأکید کرد.

رییس‌جمهور در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه شما مدعی هستید ایران در جهان کشور محبوبی است اما شاهد آن هستیم که تحت فشارهای شدیدی قرار دارد و شک و تردیدهای زیادی درباره برنامه هسته‌ای ایران بین مردم جهان وجود دارد٬ گفت: از شما خواهش می‌کنم از طرف مردم صحبت نکنید چرا که مردم مرا تهدید نکرده‌اند بلکه عده‌ای از سیاستمداران غربی چنین سیاستی را اتخاذ کرده‌اند.

دکتر احمدی‌نژاد اضافه کرد: امروز بسیاری از شرکتهای غربی با ما به صورت مخفیانه همکاری می‌کنند و با وجود اخبار و گزارشهایی که شما مدعی آن هستید و حاکی از شرایط نامطلوب اقتصادی ایران هستند٬ اقتصاد ایران در حال رشد و پیشرفت است و تحریمهایی که ادعا می‌شد فلج کننده هستند تنها ۱۰ در صد از اقتصاد درونزای ایران را که مربوط به تجارت خارجی است، مختل کرده‌اند که آن هم به زودی مرتفع خواهد شد.

رییس‌جمهور اظهار داشت: ما تحریم را انتخاب نکرده‌ایم اما مطمئن باشید این کار‌ها نمی‌تواند، ایران را از پا بیاندازند؛ چه کسی نظر مردم دنیا را درباره تحریم‌ها و برخورد‌ها با ایران جویا شده است. ایرانی‌ها به راحتی می‌توانند بدون کشورهای غربی نیز به زندگی خود ادامه دهند و حتی زمانی که کشورهای غربی مقابل ایران ایستاده‌اند به سرعت پیشرفت کرده است.

دکتر احمدی‌نژاد ادامه داد: آیا زمانی که دولتهای غربی از صدام علیه ایران حمایت کردند، موضوع هسته‌ای ایران مطرح بود؟ آیا این تحریم‌ها ناشی از مواضع ایران علیه رژیم صهیونیستی است یا ناشی از فعالیتهای صلح آمیز هسته‌ای ایران؟ ایستادن مقابل ایران اشتباه تاریخی غرب است و چنانکه شاهد هستید پس از گذشت ۵ سال از تحریم‌ها علیه ایران این اتحادیه اروپاست که در حال از هم پاشیدن است در حالی که اقتصاد ایران مسیر بالندگی و پویایی خود را طی می‌کند.

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه امروز مشکلات اقتصادی غرب بویژه اروپا خیلی جدی‌تر از ایران است، تصریح کرد: اقتصاد مساله‌ای دوطرفه است و کشورهای غربی باید دیدگاه و باورهای خود را نسبت به دیگر کشور‌ها اصلاح کنند و بپذیرند که همه کشور‌ها در عرصه بین‌المللی برابر هستند.

احمدی‌نژاد اضافه کرد: غربی‌ها فکر می‌کنند فقط خودشان مهم هستند و اگر کشوری مثل ایران با آن‌ها ارتباط نداشته باشد، ایزوله و منزوی می‌شود در حالی که کمتر از یک ماه قبل سران و نمایندگان عالی ۱۲۰ کشور در اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران شرکت کردند و همگی به اتفاق این نشست را بسیار موفق ارزیابی کردند.

رییس‌جمهور با اشاره به پیشرفت‌های ایران در عرصه‌های علمی، اقتصادی، صنعتی و سایر عرصه‌ها گفت: کسانی که درباره ایران ادعاهایی را مطرح می‌کنند تا به حال ایران را ندیده‌اند و وقتی صحبت ایران می‌شود، گمان می‌کنند این کشور سرزمینی خشک و بیابانی است که انسان‌ها به سختی در آن زندگی می‌کنند.

احمدی‌نژاد افزود: نکته مهم‌تر این است که کشورهای غربی و بویژه آمریکا یک ارزیابی دوباره داشته‌باشند تا ببینند آیا ادامه این روند به نفع آنان است یا خیر؟ ما از درگیری استقبال نمی‌کنیم و ادامه این روند به هیچ وجه به سود آمریکایی‌ها نیست.

رییس‌جمهور با تأکید بر اینکه دیگر زمان آن گذشته است تا چند کشور جهان را اداره کنند، اظهار داشت: اینکه در همه مصاحبه‌ها و گفت‌وگو‌ها موضوع هسته‌ای مورد سوال واقع می‌شود، بی‌فایده است چرا که کاملاً روشن است که موضوع هسته‌ای ایران سیاسی بوده و با بحث و توضیحات اینگونه حل و فصل نمی‌شود.

احمدی‌نژاد علاوه بر نظارت‌های دقیق آژانس، دستگاه‌های جاسوسی آمریکایی‌ها و کشورهای غربی نیز در این موضوع فعال هستند و همه به خوبی می‌دانند که ایران نیات غیرصلح‌طلبانه در برنامه هسته‌ای خو ندارد.

رییس‌جمهور تصریح کرد: ایران ۳۳ سال است که عادت کرده مخالفت‌ها و دشمنی‌های آمریکا را به بهانه‌های مختلف و واهی بپذیرد و زندگی کردن در این شرایط را آموخته و به آن عادت کرده است. البته زندگی کردن با این شرایط خوشایند ما نیست اما غربی‌ها باید بپذیرند که دیگران بدون آن‌ها هم می‌توانند زندگی کنند.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما گفته‌اید که رژیم صهیونیستی در منطقه ریشه‌ ندارد، آیا می‌خواهید حضور چند هزار ساله یهودیان در منطقه را نادیده بگیرید، خاطر نشان کرد: آیا شما می‌خواهید برای صهیونیست‌ها در منطقه ریشه ایجاد کنید. یهودیت و صهیونیسم دو موضوع متفاوت از هم هستند و صهیونیست‌ها لزوماً یهودیان نیستند.

رییس‌جمهور ادامه داد: صهیونیسم یک اندیشه متجاوزانه است و هیچ ربطی به آیین یهود ندارد، از سوی دیگر جمعیت ساکن در سرزمین‌های اشغالی مهاجرانی هستند که با وعده کار و درآمد به این سرزمین مهاجرت کردند.

احمدی‌نژاد گفت: یهودیان، مسیحیان و مسلمانان همانگونه که سال‌ها در فلسطین در صلح و آرامش زندگی کردند پس از این نیز می‌توانند با آرامش در آنجا زندگی کنند، اما این صهیونیست‌ها هستند که با زور بر بخش‌هایی در منطقه حاضر شده و ثبات و امنیت را از منطقه گرفته‌اند.

رییس‌جمهور افزود: در سال‌های اخیر صهیونیست‌ها تحت فشارهای مختلف قرار گرفته و مقداری از تکرار ادعاهای خود کوتاه آمده‌اند، تا حدود ۲۵ سال قبل صهیونیست‌ها حتی درباره ایران نیز ادعاهای ارضی داشتند.

احمدی‌نژاد در پاسخ به این سوال که شما گفته‌اید سلمان رشدی باید همواره زندگی خود را در خطر ببیند، تصریح کرد: سلمان رشدی دیگر موضوعیت خود را برای ایرانیان و مسلمانان از دست داده و به تاریخ پیوسته است بهتر است شما بجای چنین سوال‌هایی درباره مسائل روز جهان صحبت کنید تا بتوانیم مشکلاتی را که مردم جهان امروز با آن درگیر هستند، حل و فصل کنیم.

رییس‌جمهور گفت: معتقدم گفت‌وگوهای ما می‌تواند به ایجاد فهم مشترک کمک کند و نباید به دنبال آن باشیم تا یکدیگر را محکوم کرده یا مچ‌گیری کنیم باید به سمت روشن شدن مسائل و گسترش دوستی حرکت کنیم. شخص اندیشمند و خوش فکری هستید و معتقدم با گفت‌وگو می‌توانیم مسایل را برای مردم روشن کنیم تا همه مردم از آن منتفع شوند.

احمدی‌نژاد در پاسخ به این سوال خبرنگار تلویزیون سی. ‌ان. ‌ان درباره اینکه برخی مقامات ایرانی اظهار داشتند که ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری آینده از تندروی به سوی منطق خواهد رفت و آیا منظور از تندرو شما هستید، اظهار داشت: این سخنان به هیچ وجه مهم نیست و چنانکه در آمریکا در موسم انتخابات همه درباره همه مسائل اظهارنظر می‌کنند در ایران نیز در ایام انتخابات بازار اظهار نظر داغ است، اما برای من مهم این است که به انتخاب مردم احترام بگذاریم چرا که توده‌های مردم در تقسیم‌بندی‌های سیاسی نمی‌گنجند و همه باید کمک کنیم تا آن‌ها بهترین انتخاب را داشته باشند و بعد از انتخاب از آن حمایت کنیم.

رییس جمهور در پاسخ به سوالی که حضور دکتر احمدی‌نژاد در همه نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل در دو دوره ریاست جمهوری خود که در مقایسه با روسای جمهور سابق ایران بی‌سابقه بود، اظهار داشت: اگر شرایط فراهم بود روسای جمهور قبل هم در این مجامع شرکت می‌کردند و سفر ما به نیویورک در واقع سفر به نیویورک نبود بلکه سفر به سازمان ملل و پیگیری اموری بود که باید از این مجرا دنبال می‌شد.

کد خبر 186433
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز