همشهری آنلاین: یک روزنامه غربی با افشای لابی‌گری دیپلمات‌های آمریکایی برای استفاده از پایگاه‌های نظامی انگلیس در قبرس در حمله احتمالی علیه ایران از مخالفت انگلیس با درخواست آمریکا خبر داد.

 انگلیس با درخواست آمریکا برای استفاده از پایگاه‌های نظامی این کشور در منطقه به منظور نظارت بر نیروهای خود در منطقه خاورمیانه مخالفت کرد.

روزنامه انگلیسی گاردین نوشت : دیپلمات‌های آمریکایی برای استفاده از این پایگاه ها در قبرس لابی‌گری کردند، اما با مخالفت دولت دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس روبرو شدند.

گاردین در ادامه از رایزنی لابی گرهای آمریکایی برای کسب مجوز پرواز هواپیماهای ایالات متحده از پایگاههای این کشور در جزیره آسنشن و دیگو گارسیا که هر دو در خاک انگلیس هستند، پرده بر می دارد.

خبرگزاری مهر که این گزارش را به نقل از گاردین منتشر کرده آورده است: انگلیس ضمن مخالفت با این درخواست آمریکا، آن را در تضاد با قوانین بین المللی توصیف و تاکید کرده که ایران تهدید آشکار نیست و به آمریکا در هرگونه اقدام پیش دستانه علیه تاسیسات هسته ای ایران کمک نمی کند.

گاردین در ادامه این گزارش به اظهارات مقامات ارشد دفتر نخست وزیر انگلیس اشاره کرده و می نویسد: تسهیل در حمله پیش دستانه به تاسیسات هسته ای ایران از سوی انگلیس نقض آشکار قوانین بین المللی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس نیز اقدام نظامی علیه ایران را در شرایط کنونی نادرست خوانده و بر رویکرد دوجانبه فشار بر ایران از طریق تحریم و تعامل با این کشور تاکید کرده است.

این روزنامه انگلیسی همچنین از مذاکرات نمایندگان ارتش انگلیس با مقامات ارتش آمریکا در تابستان گذشته در فلوریدا درباره محدوده طرح های احتمالی علیه ایران خبر می دهد.

کد خبر 189176
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز