همشهری آنلاین: سرگئی لاوروف وزیر امور خارحه روسیه در دیدار با ولید المعلم همتای سوری خود بر ضرورت احترام جامعه جهانی به حق حاکمیت سوریه و عدم مداخله خارجی در امور داخلی این کشور تاکید کرد.

روسیه خواستار احترام جامعه جهانی به حق حاکمیت سوریه شد

به گزارش ایرنا به نقل از بیانیه وزارت خارجه روسیه که روز شنبه منتشر شد ، لاوروف و المعلم در این دیدار مسایل سوریه و راه های حل و فصل آن و نیز روابط مسکو و دمشق را بررسی کردند.

بر پایه این گزارش، وزیر امور خارجه روسیه در این دیدار بر موضع اصولی کشورش مبنی بر احترام به حق حاکمیت و استقلال و تمامیت ارضی سوریه تاکید کرد.

روسیه بر خلاف غرب و برخی کشورهای عربی منطقه خاورمیانه و همسایه سوریه، با هر گونه مداخله خارجی در امور داخلی این کشور مخالف است و بر ضرورت حل و فصل مسایل به دست خود سوری ها از راه مذاکره و گفت وگوی فراگیر ملی و بدون تحمیل خواسته های اردگاه غربی عربی ضد سوری تاکید دارد.

مسکو در چارچوب این دیدگاه تاکنون با پشتیبانی پکن، سه قطعنامه ضدسوری شورای امنیت سازمان ملل را وتو کرده است و به رغم گذشت حدود 5/1 سال از ناآرامی ها بر موضع اصولی خود در این زمینه مبنی بر مخالفت با مداخله خارجی غرب و متحدان عربی اش در امور داخلی سوریه پایبند است.

مقام های ارشد روس در این راستا ضمن محکوم کردن اقدام غرب و متحدان عرب در ارسال کمک های مالی و تسلیحاتی گسترده به گروه های مخالف مسلح دولت سوریه، بارها اعلام کرده اند که جنگجویان مخالف دولت در این کشور، تروریست های حرفه ای اجیر شده وابسته به القاعده و دیگر شبکه های تروریستی افراطی می باشند.

اردوگاه غربی عربی ضدسوری بر خلاف توافق بین المللی در ژنو مبنی بر مذاکره و توقف درگیری ها و همچنین نشست های شورای امنیت، با اعزام عوامل کماندویی خود و افراد مسلح از کشورهای مختلف، گسترش درگیری ها در سوریه را اولویت خود قرار داده است که این اقدامات بارها مورد انتقاد جامعه بین المللی بویژه روسیه و چین قرار گرفته است.

لاوروف در دیدار با همتای سوری خود اظهار داشت که بحران سوریه باید بصورت مسالمت آمیز و بدون مداخله خارجی حل و فصل شود.

وزیر امور خارجه سوریه نیز در این دیدار حمایت دولت این کشور از توقف خشونت ها و آغاز روند مذاکرات میان طرف های سوری بدون هر گونه پیش شرط بر اساس قطعنامه های شورای امنیت و طرح عنان و توافقنامه ژنو را اعلام کرد.

به گزارش وزارت خارجه روسیه، دو طرف در این دیدار همچنین بر عزم متقابل برای ادامه مذاکرات سیاسی میان دو کشور تاکید کردند.

روسیه بر خلاف کشورهای غربی که به بهانه کمک به مردم سوریه در امور داخلی این کشور مداخله و گروه های تروریستی را تشویق به انجام اعمال خرابکارانه می کنند، سعی دارد مسایل سوریه از راه های مسالمت آمیز و مذاکره میان طرف های سوری حل و فصل شود.

ˈولادیمیر پوتینˈ رییس جمهوری روسیه نیز به تازگی با تاکید بر این موضع مسکو در قبال سوریه از سیاست کشورهای غربی در قبال حوادث جاری این کشور عربی به شدت انتقاد و آنها را به ایجاد ناآرامی در جهان متهم کرد.

پوتین پنجشنبه گذشته در این رابطه گفت: مساله اصلی این است که اقدامات شرکای ما پایان پذیر نیست، آنان بسیاری از نقاط جهان را ناآرام کرده اند و در حال حاضر این سیاست را در کشورهای دیگر از جمله سوریه اجرا می کنند.

وی افزود: موضع ما در عرصه مناسبات بین المللی شامل کمک به تحولات مثبت در همه کشورها است اما از تحمیل اراده خود بر دیگر کشورها به ویژه از طریق زور خودداری می کنیم.

وی اضافه کرد: تلاش می کنیم که نیروهای داخلی کشورها را برای پیشبرد برنامه های توسعه و پیشرفت خود ترغیب کنیم و چنین رویکردی را صحیح می دانیم و همین موضع را در قبال کشورهای عربی و سوریه دنبال می کنیم.

رییس جمهوری روسیه در باره مداخله غرب در سوریه گفت: هشدار داده بودیم که در این کشور باید با دقت رفتار کرد و هیچ چیزی را به زور بر آن تحمیل نکرد، زیرا در غیر این صورت وضعیت به هرج و مرج منجر می شود. اما در حال حاضر شاهد هستیم که وضعیت این کشور به شدت به هم ریخته و هرج و مرج بر آن حاکم شده است.

کد خبر 186183
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز