گروه بین‌الملل: همزمان با انتشار اخباری درباره زمینگیر شدن فرمانده شورشیان مسلح سوریه موسوم به‌ ارتش آزاد در شهر حلب، وزیر خارجه سوریه اعلام کرد که موضوع گفت‌وگو با مخالفان خط قرمزی ندارد و همتای عراقی‌اش خواستار دیدار دولت و مخالفانش در کشوری بی‌طرف شد.

سوریه

وزیر خارجه سوریه در گفت‌وگو با شبکه خبری المیادین درباره چشم‌اندازهای آشتی ملی و نشست‌های مخالفان در دمشق، مجددا تمامی گروه‌های اپوزیسیون را به برگزاری نشست‌هایی در دمشق در چارچوب گفت‌وگوی ملی فراگیر بدون پیش شرط فراخواند و تأکید کرد که هیچ خط قرمزی درباره محورهای این گفت‌وگوها وجود ندارد. ولید معلم با متهم کردن قطر به هزینه کردن میلیاردها دلار برای کشتار ملت سوریه، به آمریکایی‌ها درباره چشیدن طعم زهرآگین تروریسم مورد حمایت‌شان هشدار داد و افزود: آغاز پیامدهای این حمایت در شهر بنغازی نمود یافت اما آنها از رخدادهای افغانستان هنوز درس عبرت نگرفته‌اند.

دیدار دولت و مخالفان در کشوری بی‌طرف

وزیر خارجه عراق خواستار برگزاری کنفرانسی میان دولت سوریه و شورشیان آن در یک کشور بی‌طرف شد. به گزارش شبکه خبری راشاتودی، هوشیار زیباری این اقدام را در راستای تلاش برای آغاز فرایند انتقال سیاسی در چارچوب‌های زمانی تعریف شده دانست. این درحالی است که مفتی سوریه از تمامی شهروندان کشورش خواست تا برای خنثی‌سازی‌ توطئه‌های خارجی، با یکدیگر متحد شوند.

آمادگی نظامی اردن در مرز با سوریه

به‌دنبال انتشار اخباری درباره توافق ارتش‌های دو کشور اردن و سوریه به‌منظور کنترل مرزها، روز گذشته یک روزنامه اردنی از حرکت ده‌ها تانک به سوی مرزهای شمالی همجوار سوریه خبر داد. به نوشته این روزنامه، شاهدان عینی در شهرهای اربد و الرمثا تأکید کردند که ارتش اردن 50تانک را روانه مرز با سوریه کرده است. در این میان، روزنامه انگلیسی ایندیپندنت نوشت که مقام‌های ترکیه ارسال مهمات و سلاح‌های لازم برای گروه‌های شورشی سوریه را به متحد شدن آنها منوط کرده‌اند.

به نوشته ایندیپندنت، مقام‌های ترکیه و قطر به شورشیان اعلام کرده‌اند که سلاح‌های سنگین ازجمله موشک‌های ضد‌تانک و موشک‌های دوش پرتاب تنها پس از شکل‌گیری یک ساختار یکپارچه، به آنها ارائه خواهد شد. اما در عرصه میدانی و درحالی‌که دیروز درگیری‌های شدیدی در بازار حلب میان گروه‌های مسلح و ارتش سوریه درگرفت، رسانه‌های خبری از زمینگیر شدن ریاض الاسعد فرمانده گروه پیکارجوی موسوم به ارتش آزاد خبر دادند.

به نوشته روزنامه لبنانی الدیار، یک مقام نظامی ترکیه تأکید کرد که فرماندهان نظامی ترک در حال زمینه چینی برای ارسال بالگرد به مناطق پیرامون حلب برای خارج کردن وی از این شهر هستند. این مقام نظامی ترک تصریح کرد که ریاض الاسعد در یکی از مناطق شهر حلب محاصره شده و ارتش سوریه به مکان استقرار وی نزدیک می‌شود. اما تلویزیون سوریه روایتی متفاوت دارد و دو روز پیش به نقل از مطبوعات فرانسه گزارش داد که ریاض الاسعد اکنون در سوریه نیست اما به‌رغم تماس‌های مکرر وی با برخی کشورهای عربی و غربی برای پذیرش او، هیچ کدام از این کشورها حضور وی را نپذیرفته‌اند.

ربودن پنج افسر یمنی در سوریه

گروه مسلح جبهه النصره وابسته با القاعده در سوریه، با انتشار ویدئویی از گروگان گرفتن پنج افسر یمنی در سوریه خبر داد. به گزارش شبکه خبری راشا تودی، این گروه اعلام کرده که این افراد به‌منظور سرکوب اعتراضات در سوریه در این کشور به سر می‌برده‌اند. اما خبرگزاری رویترز گزارش داد که سازمان ملی دفاع از حقوق و آزادی‌ها در یمن اعلام کرد که این پنج نفر افسرانی یمنی هستند که در آکادمی نظامی سوریه در حلب مشغول به تحصیل بوده‌اند و از‌ماه اوت گذشته و به هنگام عزیمت به دمشق برای بازگشت به کشورشان، ناپدید شده بودند. خانواده‌های این افراد در 16سپتامبر گذشته برای آزادی آنها کمیته‌ای را تشکیل داده بودند.

کد خبر 186504
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز