فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب ضمن هشدار نسبت به بحران انسانی و غذایی در سوریه، حل و فصل فوری بحران در این کشور را بعید دانست.

به گزارش همشهری آنلاین، روزنامه اماراتی الخلیج در رابطه با حضور‌ اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه نوشت: اخضر الابراهیمی روز دوشنبه پس از ارائه اولین گزارش خود از زمان انتصابش به این سمت تاکید کرد: اصلاحاتی که در سوریه صورت گرفته کافی نیست، لذا به عقیده من هیچ راهی جز تغییردر این کشور وجود ندارد.

الابراهیمی درسخنانی مقابل شورای امنیت عنوان داشت: وضعیت سوریه بسیار پیچیده‌ است؛ بحران غذایی شدیدی در این کشور وجود دارد لذا بعید می‌دانم که بتوان در آینده نزدیک راهکاری برای حل وفصل بحران این کشور یافت.

خلاصه صحبت‌ اخضرالابراهیمی به نقل از ایسنا از این قرار است:

  • اوضاع کنونی سوریه بسیار خطرناک است و روز به روز ناآرام‌تر و نگران‌ کننده تر می‌شود.
  • در رابطه با پیشنهادات کوفی عنان و طرح وی باید بگویم که هنوز هیچ طرح کاملی برای حل و فصل درگیری‌ها در سوریه در اختیار ندارم و طرح کوفی عنان بهترین راه برای حل وضعیت سوریه است.
  • باید در سوریه برای ایجاد تغییر اقدام کرد چرا که وضعیت کنونی این کشور در آینده به منطقه نیز کشیده خواهد شد.
  • امیدواریم بتوانیم در آینده نه چندان دور تغییراتی را در وضعیت سوریه ایجاد کرد.
  • بازگشت سوریه به وضعیت گذشته غیرممکن است وضعیت کنونی سوریه را تهدیدی برای منطقه وصلح و امنیت جهان است. در حال حاضر چالش‌های زیادی وجود دارد اما من معتقدم به زودی راهکاری برای خروج از این وضعیت در آینده‌ای نزدیک خواهیم یافت.
  • هیچ اختلاف نظری درباره وخامت اوضاع در سوریه و وخیم تر شدن آن وجود ندارد، وضعیتی که منطقه و صلح و امنیت جهانی را تهدید می کند.
  • در خصوص وضعیت غیرنظامیان سوری باید گفت که تاکنون 5 / 1میلیون تن از خانه‌هایشان گریخته‌اند و کشور با کمبود شدید مواد غذایی و دارویی رو به رو شده است. چرا که همه محصولات کشاورزی و تولیدات سوریه به خاطر درگیری‌ها از میان رفته است.

 

ماموریت اخضر ابراهیمی برای پایان دادن به ناآرامی در سوریه از اول سپتامبر شروع شده است.

جلسه‌ی روز دوشنبه شورای امنیت سازمان ملل و اخضر ابراهیمی پشت درهای بسته برگزار شد. خبرگزاری فرانسه به نقل از حاضران در جلسه به بخش‌هایی از گزارش فرستاده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل اشاره می‌کند. بر این اساس، به گفته‌ی ابراهیمی، دولت سوریه برآورد می‌کند که حدود ۵ هزار شبه‌نظامی خارجی در این کشور در حال نبرد باشند. دمشق بنابراین ناآرامی‌های سوریه را هر روز بیشتر با "دسیسه‌ای خارجی" مرتبط می‌داند.

 

کد خبر 185766

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز