همشهری آنلاین: عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه در نشست قاهره توانستیم طرف‌های گفت‌وگو را از تصمیم‌شان بر تغییر رئیس‌جمهوری در سوریه منصرف کنیم، گفت: در نشستی که اخضر ابراهیمی با وزیر امور خارجه کشورمان داشت،‌ وی بر بازگشت سریع آرامش و ثبات به سوریه با صالحی هم‌نظر بود.

وحید احمدی

وحید احمدی نماینده مجلس که همراه صالحی در مذاکرات قاهره در خصوص سوریه  و پس از آن سفر به سوریه  و دیدار  با بشار اسد شرکت داشت در باره این نشست و دیدار گفت: پیشنهاد ایران درنشست‌های قاهره، اضافه شدن کشورهایی جدید (عراق، پاکستان و الجزایر) به مذاکرات بود که مورد قبول میزبان واقع نشد؛‌ با این حال بیشتر نتایجی که در این نشست‌ها به دست آمد، به سمت تأمین منافع ایران چربش داشت و سه کشور دیگر پذیرفتند تا نظرات ایران در سوریه اجرایی شود.

خطر سقوط اسد به طور کامل برطرف شده است

به گزارش همشهری آنلاین، وی که با خبرگزاری خانه ملت گفتگو می کرد با اشاره به اینکه خطر سقوط اسد به طور کامل برطرف شده است، تصریح کرد: طرف‌های ترک و عرب مواضع روشنی در مورد سوریه داشته و همچنان بر تغییر بشار اسد پافشاری می کردند اما با مخالفت ایران با پیش‌ شرط تغییر رئیس‌جمهوری سوریه، آنها نیز ناگزیر به پذیرفتن این مسأله شدند که با این تفاصیل، بشار اسد در جایگاه خود ماندنی شد.

سه نتیجه اساسی نشست قاهره

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه ایران اعلام کرده بود هر طرحی با پیش‌ شرط برکناری اسد محکوم به شکست است، خاطرنشان کرد: نتیجه این نشست‌ها سه نکته اساسی بود، نخست اینکه جلوی خون‌ریزی گرفته شود؛‌ دومین مسأله هماهنگ کردن مصوبات این نشست‌ها با اخضر ابراهیمی، سازمان ملل، اتحادیه عرب و دیگر مجامع مهم جهانی بود و مصوبه سوم نیز، بررسی امنیتی ابعاد بحران سوریه و ارائه گزارش‌های کارشناسان امنیتی چهار کشور (در صورت حضور عربستان در ادامه مذاکرات) به نشست سران ایران، ‌مصر، عربستان و ترکیه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک بود.

ارتقای روابط ایران و مصر با چراغ سبز دو طرف

عضو فراکسیون روحانیون مجلس یادآور شد: از دیگر مباحث مطرح شده در نشست دوم قاهره، بررسی چگونگی ارتقای سطح روابط ایران ومصر به سطح سفارت‌خانه بود که با وجود علاقه دو طرف به گسترش روابط ایران و مصر، قرار شد این مسأله پس از فراهم شدن بستر و زمینه‌های آن، با آرامش و تأنی بیشتری دنبال شود.

اخضر ابراهیمی با تغییر ناگهانی اسد موافق نیست

احمدی سپس به نشست صالحی با اخضر ابراهیمی در حاشیه نشست دوم قاهره اشاره کرد و گفت: اخضر ابراهیمی نیز با وزیر امور خارجه کشورمان در بازگشت سریع آرامش و ثبات به سوریه هم‌نظر بود و قائل به این بود که ابتدا باید درگیری‌های داخلی این کشور خاتمه یابد و سپس برای چگونگی اداره امور این کشور تصمیم‌گیری کرد. وی با تغییر ناگهانی اسد که موضع غرب، ترکیه و برخی کشورهای عربی است، موافق نبود.

دیدار با معلم و اسد

رئیس روابط خارجی مجلس با اشاره به پرواز هیأت ایرانی از قاهره به دمشق و دیدار با مقامات این کشور، افزود: پس از قاهره راهی دمشق شدیم که در این سفر،‌ صالحی با ولید معلم وزیر امور خارجه سوریه دیدار کرد و نتایج نشست قاهره را به او اطلاع داد و وزیر امور خارجه کشورمان نیز درخواست‌های دمشق از تهران را از زبان معلم شنید.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ابراز کرد: در دیدار صالحی با اسد، علاوه بر اینکه وی از روحیه خوبی برای ادامه مبارزه با تروریست‌ها برخوردار بود، اعلام کرد که تنها پیشنهادهایی که برای ادامه حیات سوریه خیرخواهانه باشد می‌پذیرد و از پذیرش هر نظر و پیشنهادی مبنی بر تغییرات اساسی در این کشور خودداری خواهد کرد.

عضو فراکسیون روحانیون مجلس بیان کرد:‌ البته منظور اسد از این سخن، طرح‌های غربی‌ها و برخی کشورهای عربی بر سرنگونی دولت دمشق است که از سوی آمریکا به ترکیه و عربستان و قطر تحمیل شده است؛ ‌اما طرح‌هایی که به بازگشت آرامش به سوریه کمک کند را می‌پذیرد.

آمریکا و صهیونیست‌ها،‌ صحنه‌گردان حقیقی وقایع سوریه

نماینده مردم کنگاور، صحنه و هرسین در مجلس با بیان اینکه جنس اتفاقات سوریه، با بهار عربی و بیداری اسلامی دیگر کشورهای خاورمیانه متفاوت است و بیشتر بر پاشنه دخالت‌های خارجی با محوریت آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌چرخد، تأکید کرد: رمز بقای نظام سوریه تا به حال، حمایت غالب مردم این کشور از رئیس‌جمهوری فعلی آن و توجه آنها به این نکته است که اتفاقات داخلی سوریه، از سوی غربی‌ها و پول‌های نفتی برخی کشورهای عربی و سلاح‌های ترکیه به مردم این کشور تحمیل شده و در جریان است و خلاف اتفاقات مصرو تونس و لیبی، کنار رفتن رهبران سوری، خواسته مردم این کشور نیست.

وحیدی در مورد عدم حضور نماینده عربستان در نشست قاهره گفت : آنها به این نشست نیامدند و توضیح هم ندادند که چرا نیامدند و این باعث ناراحتی مصریها شد.

 

کد خبر 185490
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز