مجموع نظرات: ۰
شنبه ۸ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان با کمک کاوشگر قمری ناسا که درحال حاضر به دور نزدیک‌ترین همسایه زمین در حرکت است تصاویر زیبا و سه بعدی از ماه تهیه می‌کنند

جریان‌های آتشفشانی و گدازه‌های ماه

به گزارش خبرگزاری مهر، تصاویر سه بعدی جدید از ماه با ترکیب تصاویر کاوشگر قمری ناسا تهیه شده که از سال 2009 از مدار ماه تاکنون تصاویری را با وضوح بالا از سطح ماه ارائه کرده است.

این فضاپیما دارای دوربین استریو نیست تا بتواند تصاویر سه بعدی از ماه تهیه کند اما دانشمندان توانستند با متصل کردن تصاویر یک منطقه که از زاویه‌ها و مدارهای مختلف گرفته شده بود به صورت مصنوعی تصاویر سه بعدی از ماه تهیه کنند.

سارا ماتسون، از دانشگاه آریزونا که به همراه یک گروه تحقیقاتی، تکنیک جدید تصاویر ماه را ابداع کردند اظهار داشت: تصاویر برجسته برای درک بهتر از ساختار سه بعدی ماه فراهم شده است. این تصویر سازی می‌تواند کمک‌های شایانی به دانشمندان در درک پی رفت و ساختار سطح ماه به نحو کیفی داشته باشند.

ماتسون، پروژه تصاویر سه بعدی را در کنگره علوم سیاره‌ای اروپا که طی این هفته در مادرید اسپانیا برگزار شد ارائه کرد.

این محقق به همراه گروه خود صدها تصویر سه بعدی از ماه ارائه کرده که با اتصال تصاویر کاوشگر قمری ناسا فراهم شده است. زاویه باریک دوربین این مدارگر می‌تواند ماه را در یک زمان از یک زاویه ببنید، بنابراین محققان یک سیستم پردازش اتوماتیک تصویر فراهم کرده‌اند تا این تصاویر را به صورت ژرف‌نمایی با یکدیگر ترکیب کرده تا بتوان آن را با عینک‌های مخصوص تماشا کرد.

جریان‌های آتشفشانی و گدازه‌های ماه

نتیجه پروژه، ارائه عکس‌هایی بوده که در آن دهانه‌های برخوردی ماه، جریان‌های آتش فشانی ماه و گدازه‌های آن با جزئیات سه بعدی مشخص است. این تصاویر قرار است به صورت آنلاین نیز منتشر شود.

ناسا کاوشگر قمری خود را در سال 2009 به فضا پرتاب کرد تا از سطح ماه با جزئیات بی سابقه ای عکس بگیرد. این مدارگرد 500 میلیون دلاری با هدف یافتن محل مناسبی برای فرود فضاپیماها در مأموریت‌های آینده فعالیت می‌کند و شرایط تشعشع قمری و جستجو برای منابعی چون یخ ساخته شده از آب را در دهانه‌های برخوردی ماه که همواره در سایه به سر می‌برند در دستور کار خود قرار داده است.

کد خبر 186166
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز