همشهری آنلاین: دانشمندان اسپانیایی اخیرا از یک طرح بلند پروازانه برای ارسال یک قایق به تیتان، بزرگ‌ترین قمر سیاره زحل رونمایی کرده‌اند

به گزارش ایسنا، این طرح توسط شرکت مهندسی SENER و مرکز اخترفیزیک مادرید در کنگره علوم سیاره‌ای اروپا با مجموعه‌ای از دستگاه‌های احتمالی با نیروی چرخ، پره و حتی یک ملخ ارائه شده است.

ماموریت کاسینی هویگنس که به طور گسترده‌ای در دهه 2000 به بررسی قمر تیتان پرداخته، نشان داده که دریاچه‌ها، دریاها و رودهایی از هیدروکربن مایع در این قمر وجود داشته و بیشتر نیمکره شمالی آن را پوشش داده است.

اگرچه فرودگر هویگنس در نهایت بر روی یک سطح جامد فرود آمده بود، اما برای شناور شدن بر روی سطح مایع برای مدت کوتاه طراحی شده بود.

طرح‌های جدید موسوم به «کاوشگر رانش در جای نمونه‌بردار دریاچه تیتان» (TALISE) یک کاوشگر قایقی را معرفی کرده‌اند که با چرخ، پره یا ملخ به جلو حرکت می‌کند.

این قایق قرار است در وسط دریاچه «Ligeia Mare» که بزرگ‌ترین دریاچه تیتان در نزدیکی قطب شمال این قمر بوده، فرود بیاید و با حرکت به سمت ساحل، سنجش‌های لازم را در میان راه انجام دهد.

این ماموریت می‌تواند بین شش ماه تا یک سال طول بکشد.

به گفته ارائه دهندگان این طرح، اصلی‌ترین ابتکار طرح TALISE سیستم رانش آن است که به کاوشگر اجازه می‌دهد به صورت کنترل‌شده از محل فرود تا نزدیک ساحل حرکت کند.

این قابلیت تحرک به این قابق اجازه خواهد داد تا در طول مسیر خود بتواند نمونه‌های مایع و جامد را از مناطق جالب علمی سطح تیتان از جمله محل فرود و طی مسیر به سمت ساحل جمع‌آوری کند.

قمر تیتان یکی از شبیه‌ترین اجسام آسمانی در منظومه شمسی به زمین به شمار می‌رود. این قمر با برخورداری از یک جو متراکم، قطری بین اندازه زمین و سیاره زهره و شبکه‌های دریا، دریاچه و رود بیشتر شبیه به یک سیاره است.

محققان بر این باورند که محیط تیتان برای حیات بسیار سرد بوده اما محیط آن که غنی از اجزای سازنده حیات است، مورد علاقه بسیاری از فیزیک‌اخترشناسان قرار دارد.

جو این قمر مانند زمین بیشتر از نیتروژن ساخته شده و از ترکیبات آلی و سیانید هیدروژن غنی بوده که احتمالا نقش مهمی را در ظهور حیات بر روی زمین ایفا کرده‌اند.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۸ مهر ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۷