سه‌شنبه ۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۱
۰ نفر

مهم‌ترین بخش باغ‌موزه که در ساختمان اصلی قرار دارد، هفت‌تالار است که بازدیدکنندگان می‌توانند در این ایستگاه‌ها توقف داشته باشند و موضوعات مرتبط با دفاع‌مقدس را مورد بررسی قرار دهند.

موزه دفاع مقدس

 هر یک از این تالار‌های هفت‌گانه، یکی از موضوعات مربوط به جنگ را روایت می‌کنند. در این نمایشگاه 62 منطقه و 392 ایستگاه وجود دارد. 41 کار هنری (آرت ورک) در موزه نصب شده، 89 مورد فضا‌سازی‌ انجام شده، 258ویدئوپروژکتور در طول نمایشگاه نصب شده، 195مانیتور در نمایشگاه قرار دارد، 80 پرینت روی دیوار‌ها به تصویر کشیده شده، 21 لایت باکس و هفت تجهیزات خاص به همراه 24 کیوسک اطلاعاتی مستقر شده تا بازدیدکنندگان بتوانند اطلاعات مورد نظر و ابهامات خود را از این کیوسک‌ها دریافت کنند.

1 - ‌آستانه

تالار آستانه برای ورود به دالان تاریخ پر فراز‌ و نشیب ایران است و مبارزات مردم را از دهه1330 مورد بررسی قرار می‌دهد. در این تالار موضوعاتی مانند دستگیری‌ و تبعید امام خمینی(ره)، قیام 15‌خرداد42، قیام 19‌دی56، حوادث 17‌شهریور57، فرار شاه و همه وقایع منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی نمایش داده می‌شود.

2 - حیرت و حقانیت

منزل دوم، نمایش‌دهنده حیرت مردمی است که هنوز از التهاب پیروزی انقلاب‌شان رها نشده بودند که به ناگاه گرفتار جنگی تحمیلی شدند و نمایانگر حقانیت انقلابی است که بر پایه خواسته‌ها و اعتقادات مردم شکل گرفت. در هنگام ورود به این منزل، تصویر صدام را هنگام پاره کردن معاهده 1975الجزایر می‌بینیم و بعد از آن صدای مهیب بمباران، هواپیما و آژیرخطر، صدای فریادهای مردم بی‌پناه، در کنار فضای بازسازی شده کوچه‌، مدرسه و خانه‌ای ویران شده در خرمشهر دیده می‌شود. شبیه‌سازی بخشی از پالایشگاه آبادان با استفاده از قطعات به‌جا مانده از بمباران و تصاویر مربوط به آوارگان، ازجمله صحنه‌هایی است که هر بیننده را مسحور خواهد کرد. علاوه بر این، اسناد، مدارک و قطعنامه‌های سازمان ملل متحد که در ظاهر برای برقراری آتش‌بس تنظیم شده‌اند اما در واقع نشان‌دهنده حمایت همه‌جانبه کشورها و نهادهای بین‌المللی از عراق هستند، در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد.

3 - دفاع

سومین منزل، محل نمایش حضور همه جانبه نسل‌های مختلف مردم از نوجوان تا کهنسال در عرصه دفاع از انقلاب و ایران است؛ دفاعی که هشت‌سال طول کشید و در جریان آن، مردم ایران از هر قوم و مذهب و با هر شغلی، از جان و مال خود گذشتند تا ذره‌ای از خاک ایران به‌دست دشمنان نیفتد. در این تالار، شکل‌گیری نیروهای مردمی و اعزام رزمندگان به جبهه‌ها و نقش و جایگاه امام‌خمینی(ره) در فرماندهی جنگ به نمایش درآمده است. همچنین نقش مساجد در سازماندهی و اعزام نیرو‌ها به جبهه در این بخش دیده می‌شود.

4 - آرامش و مقابله

بازدیدکنندگان از این تالار، خود را در میان تصاویری از نقشه‌های عملیاتی و فرماندهان بزرگی می‌بینند که هدایت جنگ را برعهده داشتند. پس از آن، روایتی از اوضاع و احوال سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و بین‌المللی کشور برای بینندگان روایت می‌شود تا کاملا در جریان اوضاع آن روزهای ایران قرار گیرند. از نکات جالب توجه این بخش، هولوگرامی از تصویر شبیه‌سازی شده شهید آوینی است که در حال بازگو کردن روایت جنگ است.

5 - شهادت

منزل پنجم با پلی معلق آغاز می‌شود. با برداشتن هر قدم روی این پل، اسامی شهدای دفاع‌مقدس در تالار نمایان می‌شود. تالار عاشورا بخشی از منزل پنجم است که در فضایی روحانی، به ارتباط نهضت امام حسین(ع) و انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس می‌پردازد. در ادامه این منزل، فضایی درست شده که به جانبازان و آوارگان و رزمندگان جاویدالاثر می‌پردازد. کمی جلوتر به وضعیت آزادگان در اردوگاه‌های عراقی اشاره شده که نمایش بسیار زیبایی از برخورد نیرو‌های بعثی با اسرای ما در زندان‌های عراق را به تصویر می‌کشد. همچنین سعی شده که در انتهای این منزل به نقش و عملکرد گردان‌های تفحص پرداخته شود.

6 - پیروزی

پیروزی‌های پی‌درپی رزمندگان در برابر ارتش حزب بعث، در عملیات‌های بزرگی مانند ثامن‌الائمه(ع)، بیت‌المقدس، والفجر هشت و بازپس‌گیری شهرهای مهران، بستان، خرمشهر و آبادان، به ‌همراه جلوه‌هایی از شادی رزمندگان و مردم از انتشار خبر این پیروزی‌ها، در منزل ششم بازگو می‌شود. در این تالار به وضعیت سال‌های آخر جنگ پرداخته می‌شود. اینکه هرچقدر پیروزی‌های ایران در جنگ جلو می‌رفت، فشار تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران افزایش پیدا می‌کرد. همچنین در این تالار به فعالیت‌های گروهک‌های معاند و روند تنظیم قطعنامه 598شورای امنیت سازمان ملل و موافقت حضرت امام(ره) با آن اشاره شده است.
بحث زیبا و جالبی که در انتهای این منزل به نمایش درآمده، عاقبت مردی است که در ابتدای جنگ خودش را سردار قادسیه می‌نامید و در آنجا نشان داده می‌شود که سرانجام صدام به کجا ختم شد. وضعیتی که به اسارت، دستگیری و اعدام صدام توسط نیرو‌های خارجی انجامید.

7 - سرانجام

هفتمین منزل با شرح واقعه ارتحال امام خمینی(ره) و نمایی از بالکن حسینیه جماران آغاز می‌شود. قرائت وصیت‌نامه سیاسی- الهی امام خمینی(ره) توسط مقام معظم رهبری و مباحث مربوط به انتخاب ایشان به رهبری انقلاب اسلامی، تشریح دستاوردهای علمی، سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی ایران و نمایش تداوم حضور مردم در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز، از دیگر مواردی است که بازدیدکنندگان در منزل هفتم مشاهده می‌کنند.

کد خبر 185738

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز