باغ موزه دفاع‌مقدس با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، سردار صفوی مشاور رهبر معظم انقلاب، شهردار، رئیس و اعضای شورای شهر تهران و مسئولان لشکری و کشوری روز گذشته به بهره‌برداری رسید.

باغ موزه دفاع مقدس

در مراسم بهره‌برداری از باغ موزه دفاع‌مقدس از سمفونی «روایت حماسه و اقتدار» که توسط مجید انتظامی ساخته شده رونمایی شد و قطعاتی از این سمفونی به اجرا درآمد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از شهردار تهران و همه کسانی که در ساخت این مجموعه تلاش کرده‌اند گفت: ساخت باغ موزه دفاع‌مقدس بعد از 24سال کاری بسیار ارزشمند است. با توجه به‌دقت در محتوای آن، این مکان به‌خوبی می‌تواند خصوصیات دفاع‌مقدس را متجلی کند و کاری است که می‌تواند به ایجاد بصیرت در جامعه منجر شود.

علی لاریجانی با اشاره به ارزش‌های دوران دفاع‌مقدس افزود: هر ملتی در تاریخ خود رویداد مهم دارد و این امر منحصر به ایران نیست. در ایران نیز حوادث بزرگی مانند جریان مشروطه، ملی‌شدن صنعت نفت و بسیاری اتفاقات وجود داشته که برخی از آنها نیز تلخ بوده است. اما موزه دفاع‌مقدس، از جنس دیگری است و فقط تاریخ رشادت‌ها نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تنها تأثر عاطفی نسبت به دوران دفاع‌مقدس داشتن هدف باغ موزه دفاع‌مقدس نیست، اظهار داشت: در اینجا جهاد به‌معنای واقعی باید ارائه شود. جهاد به‌معنای لشکرکشی و جنگ متعارف نیست بلکه روحیه جهادی داشتن به انسان روح و حیات می‌دهد. لاریجانی در ادامه گفت: حضرت علی(ع) جهاد را باعث بصیرت در انسان می‌داند.

به تعبیر دکتر علی شریعتی، بصیرت، رویکرد عملی دارد و کسی که اهل جهاد است، اهل بصیرت هم هست.زنده‌بودن یک انسان به روحیه جهادی است.به گفته وی ملتی که لباس جهاد را از تن دربیاورد با خواری روبه‌رو می‌شود و زنده بودن و تحرک داشتن، به داشتن روحیه مربوط است.

لاریجانی در ادامه گفت: باغ موزه دفاع‌مقدس تنها یک قرائت از تاریخ نیست بلکه با دیدن آن یک حیات مجدد در جامعه جاری و ساری می‌شود. وی با اشاره به اینکه ما امروزه همچنان به این روحیه جهادی نیاز داریم اظهار داشت: غرب و در رأس آن آمریکا می‌خواهد که این روحیه جهادی را از مسلمانان بگیرد و یک دین کم خاصیت را ترویج کند که به تعبیر امام راحل این دین همان اسلام آمریکایی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: به جد می‌توان گفت که ایران تنها کشوری است که با تکیه بر همین روحیه جهادی نظام سلطه تک قطبی را نپذیرفت و در برابر زورگویی آمریکایی‌ها ایستاد. وی با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری گفت: اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند که باید به اقتصاد مقاومتی روی بیاوریم و سال‌جاری را با هوشمندی سال تولید ملی نامید، به‌معنای آن است که باید این‌بار با استفاده از روحیه جهادی، احیاگر تولید در جامعه باشیم.

وی در پایان با انتقاد از برخی اشتباهات مدیران و مسئولان کشور گفت: برخی اشتباهات مدیریتی در کشور مشکلاتی را به‌وجود آورد؛ وگرنه کشورهای غربی در تحلیل‌شان نسبت به تحریم‌ها، به آدرس غلطی می‌روند.شهردار تهران نیز در مراسم افتتاح باغ موزه دفاع‌مقدس گفت: ما بر این باوریم که باغ موزه دفاع‌مقدس، باغ موزه‌ای نیست که ادوات و تجهیزات آن دوران را به نمایش بگذارد هرچند از تعدادی از آنها برای ایجاد جذابیت در موزه استفاده کرده‌ایم، اما فرق عمده‌اش این است که باغ موزه می‌خواهد تبلور عینی ارزش‌های الهی و انسانی را که در دروان دفاع‌مقدس بود برای نسل امروز به نمایش بگذارد.

محمدباقر قالیباف در ادامه افزود: در ابتدا لازم می‌دانم از تمام کسانی که در این پنج سال برای احداث باغ‌موزه دفاع‌مقدس تلاش کردند تشکر کنم چه همکارانم در شهرداری تهران، چه اعضای شورای شهر و چه سپاه ، ارتش، نیروی انتظامی، جهاد و بسیج و تک تک رزمندگانی که تلاش کردند مفاهیم دوران دفاع‌مقدس به خوبی در این باغ موزه به نمایش گذاشته شود.

احداث باغ موزه دفاع‌مقدس حاصل تلاش آنها بوده و من بر دست یکایک آنها بوسه می‌زنم و آنها بدانند که این کار باقیات‌الصالحات بوده و توسعه فرهنگ شهادت را به انجام رسانده‌اند تا در روز قیامت شرمنده شهدا نباشیم.قالیباف خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات مجموعه مدیریت شهری توجه به تپه‌های عباس‌آباد بوده، با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب که فرمودند مجموعه تپه‌های عباس آباد باید به قطب فرهنگی تبدیل شود.

وی با بیان اینکه احداث باغ موزه دفاع‌مقدس یکی از افتخارات مدیریت شهری است و تپه‌های عباس آباد ثروتی است که رهنمود رهبر معظم انقلاب بوده تا به یک مرکز فرهنگی با رویکرد فرهنگ اسلامی و انقلابی تبدیل شود، گفت: در بحث چرایی احداث باغ موزه دفاع‌مقدس باید اذعان داشت که جنگ ما متفاوت با دیگر جنگ‌ها بوده و اگر نگوییم همه جنگ‌های دنیا مذموم هستند این را باید گفت که همه جنگ‌ها، زشتی‌ها، سختی‌ها و مشکلات خود را دارند و ما بر این باوریم که تفاوت عمده جنگ ما با دیگر جنگ‌ها در باطن این جنگ و مظلومیت آن است که ما نتوانسته‌ایم فلسفه این دفاع را امروز در جامعه به درستی معرفی کنیم.

قالیباف در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: باغ موزه دفاع‌مقدس با استفاده از این مفاهیم می‌تواند یک آموزش و کلاس درس برای همه ما باشد و باید بپذیریم که باغ موزه خانه عشق و مشق است. شهردار تهران اظهار کرد: نباید جامعه امروز گمان کند که امام(ره) و یارانش برای آب و خاک اقدامی انجام دادند.

جبهه جنگ ایران جبهه دوم کربلا و فرهنگ کربلا بود. شهردار تهران با بیان اینکه باغ موزه دفاع‌مقدس متعلق به هیچ سلیقه‌ای نیست بلکه متعلق به رزمندگان و فرهنگ جهاد و شهادت است، گفت: امیدوارم باغ موزه دفاع‌مقدس کانونی برای فرهنگ شهید و شهادت باشد.

شایان ذکر است خضرایی رئیس باغ‌موزه دفاع‌مقدس نیز در این مراسم با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اگر روز عاشورا توانسته در دنیا تأثیرگذار باشد چرا جنگ هشت‌ساله ما نتواند فرهنگ دفاع‌مقدس را به نسل امروز منتقل کند، ادامه داد: در دوران دفاع‌مقدس اقدامات ارزشی بسیار زیادی صورت گرفته که نشأت گرفته از فرهنگ عاشورا بوده است و ما امروز در مجموعه شهرداری تهران توانسته‌ایم با احداث باغ موزه به تعمیق ارزش‌های آن دوران بپردازیم.

کد خبر 185834
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز