ساخت باغ‌موزه دفاع‌مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت باعث شد با توجه به گذشت 24سال از پایان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، یادگارهای تجسمی و تاریخی دفاع‌مقدس به فراموشی سپرده نشود.

سرهنگ مجتبی جعفری

ارزش‌های دفاع‌مقدس، اهمیت ویژه و خاصی در تاریخ معاصر کشورمان دارند و لزوم حفظ و نگهداری آن برای آیندگان بسیار بااهمیت است. البته اقداماتی هم برای ساخت موزه‌ای بسیار بزرگ و در سطح جهانی به نام موزه انقلاب و دفاع‌مقدس انجام شده ولی این پروژه بسیار عظیم و زمان‌بر است و ممکن است به‌زودی به نتیجه نرسد.

در این شرایط، ساخت باغ‌موزه دفاع‌مقدس تهران توسط شهرداری تهران، اقدامی بسیار مناسب بود تا به قطب فرهنگی پایتخت کشور تبدیل شود و تکمیل این باغ‌موزه، انتظارات موجود در زمینه حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس را برآورده می‌کند.

این باغ‌موزه با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز دنیا، در بالاترین شکل ممکن و جمع‌آوری بسیار خوب اسناد و مدارک از اقشار، اصناف و یگان‌های نظامی حاضر در جنگ، نقش ویژه‌ای در شناساندن ابعاد گوناگون دفاع‌مقدس خواهد داشت.

از سوی دیگر، وجود فضای سبز و تفریحی در آن باعث می‌شود تا مخاطب با هر سلیقه‌ای برای بازدید از این باغ‌موزه جذب شود. افتتاح کامل بخش‌های گوناگون باغ‌موزه همانند پاناراما و ادوات نظامی به‌کار رفته در جنگ، به جذابیت‌های آن خواهند افزود.

نسل جوان که هیچ پیشینه فکری‌ای درباره رخدادهای دفاع‌مقدس ندارند یا از طریق راویان و راهنمایان به سؤال‌هایشان پاسخ داده می‌شود و یا مخاطب می‌تواند با جست‌وجوی دیجیتال، جوابش را از رایانه دریافت کند. قطعا اگر بازدیدکنندگان با سعه‌صدر از باغ‌موزه بازدید کنند، می‌توانند پاسخ بخش اعظم سؤال‌هایش را بگیرند.

البته تا زمانی که فرماندهان زنده هستند و توانایی بازگویی حوادث جنگ را دارند، حضورشان در این باغ‌‌موزه بسیار واجب و حساس است؛ زیرا مخاطبان مستقیما با کسانی صحبت می‌کنند و وقایع جنگ را می‌شنوند که روزی در میدان‌های جنگ حضور داشتند و اهمیت‌، زیبایی و بزرگی جنگ تحمیلی را بهتر درک می‌کنند. از سوی دیگر، این حضور به‌عنوان یک ضرورت در انتقال مفاهیم و واقعیت‌های دفاع‌مقدس احساس می‌شود.جدای از حضور فیزیکی فرماندهان، هرآنچه در باغ ‌موزه برای نمایش جمع‌آوری شده، نتیجه گفت‌وگوهای چندین ساعته با فرماندهان دفاع‌مقدس در قالب تاریخ شفاهی است. همچنین راهنمایان و راویان مسلط به زبان‌های زنده دنیا مانند عربی و انگلیسی، برای انتقال مفاهیم و ارزش‌های هشت‌سال دفاع‌مقدس به مخاطبان خارجی پیش‌بینی شده‌اند. حال باید پس از مراجعه مخاطبان و نوع ذائقه آنها، افق این باغ‌‌موزه را سنجید. انعکاس کامل عظمت تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس بدون تعارف بسیار وسیع و سخت بوده و تمام تلاش ما این است که بخشی از این عظمت را به نمایش بگذاریم.

کد خبر 185759

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز