گروه ادب و هنر-مایا شرفی: 14 آبان ماه سال91 روز ماندگار دیگری در دفتر خاطرات تاریخ و فرهنگ ایران‌زمین شد.

درهای زندان قصر در این تاریخ برای همیشه بسته شد و باغ موزه قصر به منظور ایجاد لحظاتی خوش و ماندگار برای گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ کشورمان آغاز به کار کرد. به این بهانه سراغ بازیگران سینما، تلویزیون و تئاتر رفتیم تا از نظراتشان در مورد این تغییر کاربری مطلع شویم.

عزت‌الله انتظامی: چهره فرهنگی شهر عوض شده

در مراسم افتتاحیه باغ موزه قصر، عزت‌الله انتظامی، بازیگر پیشکسوت سینمای ایران، یکی از سیمرغ‌های بلورین خود را به شهردار تهران اهدا کرد.

انتظامی که برای دقایقی به عنوان نماینده جامعه هنری کشور در افتتاح باغ‌موزه قصر سخن می‌گفت به افتتاح سینما آزادی چند سال قبل در تهران اشاره کرد و گفت: سال86، زمانی که شهردار تهران در مراسمی، وعده ساخت سینما آزادی را در 18ماه داد، میان خودمان (بازیگران سینما) گفتیم باز هم وعده دادند و معلوم نیست عملی شود یا نه.

وی افزود: اما بعد از مدتی تابلوی روزشمار افتتاح این سینما در خیابان عباس‌آباد نصب شد و سر 18ماه، آقای قالیباف سینما را افتتاح کرد و بعد از آن نیز هر چند ماه یکبار، شاهد افتتاح یک پروژه فرهنگی و هنری در شهر بودیم که چهره شهر را نسبت به گذشته بسیار تغییر داده است.

انتظامی با بیان اینکه از طرف جامعه هنری و به پاس تلاش‌های شهردار تهران، این تندیس را به ایشان هدیه می‌کنیم، خاطرنشان کرد: البته این هدیه در برابر اقدامات بزرگ شهرداری تهران و توجه‌شان به فرهنگ و هنر شهر بسیار کوچک است.

داریوش ارجمند: در هیچ جای دنیا اتفاقی به این شکل نیفتاده است

داریوش ارجمند ضمن بازدید از باغ‌موزه قصر گفت: دیدن یک مرکز فرهنگی که قبلا زندان بوده خیلی هیجان‌آور است. فکر نمی‌کنم در هیچ جای دنیا اتفاقی به این شکل افتاده باشد.

ارجمند با بیان این مطلب گفت: فکر نمی‌کنم زندان‌های هیچ کدام از کشورهای دیگر چنین تاریخچه‌ای داشته باشند که با فعالیت‌های سیاسی آنها اینقدر گره خورده باشد. وقتی در راهروهای این زندان راه می‌روید می‌توانید تاریخ ایران را هم ببینید؛ تاریخ سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... .

این بازیگر قدیمی سینما همچنین اظهار داشت: امیدوارم همان طور که دکتر قالیباف گفتند تمام زندان‌های کشورمان به جای اسارتگاه تبدیل به باغ، موزه و گردشگاه شود.

وی همچنین یادآور شد: معتقدم هر زمان مدرسه‌ای باز می‌شود زندانی تعطیل خواهد شد. بنابراین فکر می‌کنم در کشور ما وقتی زندانی با این حجم یکدفعه تعطیل می‌شود، یک محله را زیرورو می‌کند. وی افزود: فکر می‌کنم از امروز به بعد که اینجا افتتاح می‌شود، شاهد تحول در تهران باشیم، زیرا دیدن چیزهایی که پیش‌تر در موردشان شنیده‌ایم می‌تواند تاثیری به‌مراتب عمیق‌تر داشته باشد. من وقتی در راهروهای این زندان قدم گذاشتم حالم دگرگون شد، زیرا به یاد انسان‌هایی افتادم که خداوند آنها را همانند دیگر مخلوقات آزاد آفریده اما تنها به جرم طرز تفکرشان، رژیم سابق در این سلول‌ها محبوسشان می‌کرده است.

ارجمند تصریح کرد: به هر حال از اینکه امروز اینجا تبدیل به باغ ایرانی شده و دیگر زندان نیست خوشحالم و امیدوارم دیگرنیازی به زندان نباشد. وی در پایان درخصوص دلیل حضورش در مراسم افتتاحیه باغ‌موزه قصر گفت: من برای قدردانی و سپاسگزاری به اینجا آمده‌ام. تمام کارهای فرهنگی که در این چند سال انجام شده اقدامات مفید و خوبی است که به سود شهر و شهروندان بوده است. امیدوارم خداوند توان دهد که کارهای بیشتری انجام شود.

علی سرتیپی، مدیرعامل شرکت فیلمیران نیز در حاشیه افتتاح باغ‌موزه قصر عنوان کرد: زمانی که از مجموعه باغ‌موزه قصر بازدید کردم بسیار لذت بردم و برایم جذابیت زیادی داشت و فکر می‌کنم تابه حال مجموعه‌ای با این جذابیت در تهران ساخته نشده است. امیدوارم امکانات آن به‌روزتر و مجهزتر شود.

سرتیپی با بیان این مطلب، درباره تعامل شهرداری تهران با جامعه هنری یادآور شد: در این چند سال تعامل خوبی بین شهرداری تهران و هنرمندان به وجود آمده است و ساخت سالن‌های سینما و کمک به ساخت و تولید فیلم‌های متعدد سینمایی گواه این امر است. همچنین ایجاد تماشاخانه ایرانشهر در خانه هنرمندان نشان از توجه شهرداری به موضوع هنر و فرهنگ دارد. به نظرم همین که با ایجاد چنین مجموعه‌هایی مانند باغ‌موزه قصر و دیگر مراکز فرهنگی هنری افراد بهانه‌ای پیدا می‌کنند تا دور هم جمع شوند، اتفاق خیلی خوبی است.

مدیرعامل شرکت فیلمیران در پایان افزود: ساخت پردیس‌ها و مراکز فرهنگی اقدام خیلی خوبی است که شهرداری در این چند سال به آنها پرداخته و ما بابت این اقدامات بسیار خوشحالیم و فکر می‌کنم که این امر تداوم هم داشته باشد و تا انتهای سال شاهد احداث 15 - 10 سالن دیگر نیز باشیم. به نظر من اگر سینما امروز هنوز زنده مانده به خاطر وجود همین پردیس‌های سینمایی است.

امیر جعفری نیز گفت: اگر با من باشد که ترجیح می‌دهم اصلا زندانی در شهر وجود نداشته نباشد. به نظرم همه این اقدامات، اتفاقات خوبی هستند به شرط آنکه بعد از افتتاح کار را رها نکنیم و دقت داشته باشیم که چه افرادی پس از آن می خواهند آنجا را اداره کنند. باید افرادی انتخاب شوند که دانش و تخصص انجام این کارها را داشته باشند و صرفا یک کارمند نباشند. این افراد باید از بین خود هنرمندان انتخاب شوند که بویی از هنر برده‌اند. به نظرم دانشجویان تئاتر، مجسمه‌سازی و... می‌توانند در این محیط‌ها مشغول به کار شوند؛ افرادی که با عشق کار می‌کنند. باز هم تاکید می‌کنم که باید به اتفاقات بعد از افتتاح این قبیل مراکز و افرادی که سر کار حاضر می‌شوند نیز توجه داشته باشیم.

پرویز پرستویی: اینجا دیگر نشانی از زندان نیست

پرویز پرستویی در بازدید از باغ‌موزه قصر با بیان اینکه خوشبختانه فضای فرهنگی این مجموعه بر فضای زندان غالب است، گفت: در هر جای دنیا وجود زندان برای ایجاد تعدیل در جامعه و برای برخی مسائل دیگر الزام دارد ولی من به‌عنوان فردی که روی کره‌خاکی زندگی می‌کند آرزو دارم که در هیچ جای دنیا واقعا زندانی وجود نداشته باشد و به جای اینکه به زندان فکر کنیم به ایجاد مکان‌هایی که می توانند تاثیر فرهنگی بر افراد داشته باشد، بیندیشیم. پرستویی درخصوص حضورش در مراسم افتتاحیه باغ‌موزه قصر افزود: حس کنجکاوی نسبت به تصویری که قبل و بعد از پیروزی انقلاب از زندان قصر داشتم باعث شد از این مکان بازدید کنم؛ در کنار اینکه پیش از این به عنوان یک بازیگر در راهروها و سرسراهای اینجا قدم گذاشته بودم و برایم جالب بود بدانم از زمانی که به حالت مخروبه بوده تا به امروز، به چه شکلی درآمده است. وی افزود: همانطور که شاهد هستید در اینجا دیگر نشانی از زندان نیست اگرچه دوستان نشانه‌هایی را گذاشته‌اند برای اینکه یادآوری شود قبلا چه بوده و حال چه شده اما خوشبختانه فضای فرهنگی بر فضای زندان بیشتر غالب است. این جای خوشحالی دارد که دوستان عزیزمان در شهرداری تهران توانسته‌‌اند این کار را بکنند به‌خصوص آقای دکتر قالیباف و یاران همراهشان به ویژه آقای دکتر ایازی و حتی کارگران زحمتکشی که در این مدت کار کردند تا از این پس ما و اهالی این منطقه احساس امنیت و راحتی کنیم. امیدوارم که روزی همه زندان‌های ما تبدیل به فضاهای فرهنگی شود.

کد خبر 190331

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز