فاطمه نوروند: باغ‌موزه دفاع‌مقدس باید قابلیت تطابق با پیشرفت‌های روز دنیا را داشته باشد، به‌طوری‌ که با استفاده از علم و تجربه محققان و کارشناسان نظامی دوران جنگ بتواند اطلاعات، مفاهیم و ارزش‌های آن دوران را با استفاده از اطلاعات روز، به نسل‌های کنونی انتقال دهد.

 امیر سرتیپ خلبان حسین چیت‌فروش

 بنابراین فضایی همچون باغ‌موزه دفاع‌مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت نیز باید با استفاده از منابع و داده‌های روز دنیا، مفاهیم و عناصر تأثیر‌گذار دوران دفاع‌مقدس را به مخاطبان خود انتقال دهد. آنچه در پی می‌آید بخش‌هایی از دیدگاه‌های امیرسرتیپ خلبان حسین چیت‌فروش درباره ضرورت شکل‌گیری باغ‌موزه دفاع‌مقدس است. این خلبان پیشکسوت اکنون عضو شورای مفهومی باغ‌موزه دفا‌ع‌مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت است.

  • عملکرد شهرداری در ساخت این باغ‌موزه و میزان موفقیت آن در انعکاس حقایق و واقعیت‌های جنگ تحمیلی عراق علیه ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تدبیر شهرداری تهران برای انتخاب فضایی جالب و جذاب در منطقه‌ای خوش آب و‌هوا، موقعیت مناسب باغ‌موزه و منطقه‌ای قابل دسترس در فضای شهری برای عبور و مرور بازدیدکنندگان، قابل‌تحسین و تقدیر است. این ویژگی‌ها انتخاب مبارک و صحیحی را رقم زده است. همچنین برابر شواهد و قرائن موجود به لحاظ معنوی و محتوایی نیز خوب پیش می‌رود. استفاده از تجربه و تحلیل پیشکسوتان، فرماندهان و مدیران جنگ نیز به این اتفاق خوب دامن زده است؛ چراکه میدان را برای حضور کسانی که از نزدیک در صحنه حضور داشته‌اند، بازگذاشته و داده‌ها را به خوبی جمع‌آوری و پالایش کرده تا کسی یا حرفی از قلم نیفتد. بنابراین صحنه‌هایی که فضای باغ‌موزه دفاع‌مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت توسط شهرداری مشاهده می‌شود، یکی از افتخارات درخشان دوران پس از جنگ است؛ دورانی که در آن سازندگی، از اهداف انقلاب، نظام و منویات مقام‌معظم رهبری است.

  • در حقیقت شما معتقدید که سطح تعاملات باغ‌موزه با فرماندهان جنگ در فرایند پیشرفت باغ‌موزه اثرگذار بوده است؟

کاملا درست است. روابط خوب و صمیمانه میان مسئولان باغ‌موزه و فرماندهان و پیشکسوتان جنگ نیز در پیشبرد اهداف این باغ‌موزه تأثیر شگرفی داشته و خواهد داشت. در حال حاضر با توجه به این تعاملات کارشناسانه و علمی، بسیاری از مسائلی که ممکن است با واقعیت‌ها فاصله داشته باشد یا دچار افراط و تفریط شده و یا فقط معطوف به ارگان خاصی شود، سروسامان داده شده است. استراتژی شورای سیاستگذاری موزه به خوبی این مطالب را پالایش کرده و میزان حضور و نقش سازمان‌ها و ارگان‌های شرکت‌کننده در جنگ را به‌درستی شفاف‌سازی کرده و مورد بهره‌برداری قرار داده است. خشت و پایه اولیه این بنا به درستی پایه‌گذاری شده است. بنابراین انتظار می‌رود که این موزه بتواند ویژگی‌های بارز دوران دفاع‌مقدس که در آن تخصص و تعهد، عشق و ایمان، علم و عمل همه باهم وجود داشته را به نحو احسن به معرض نمایش بگذارد.

  • باغ‌موزه دفاع‌مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت، با موزه‌های خارج از کشور چه تفاوت‌هایی دارد؟

موزه‌های خارج از کشور اغلب در مقوله ارائه تکنولوژی و صنعت و همچنین سرعت، پیشرفته‌تر عمل کرده‌اند. مقوله بازدید و بهره‌برداری از موزه و... هنوز در کشورمان به آن صورت جا نیفتاده است؛ بنابراین جا دارد در حوزه بازدید و بهره‌برداری از موزه و... فعالیت‌هایی صورت گیرد. هنوز جای کار فرهنگی و هنری برای هشت سال دفاع‌مقدس بسیار است، به‌طوری که مقام‌معظم رهبری این مقوله را رسالتی بسیار مهم و عظیم می‌دانند و همواره بر آن تأکید دارند.

کد خبر 185713

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز