چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۵:۵۷
۰ نفر

خرمشهر را به‌عبارتی می‌توان شهر نخل، پرنده و آب دانست؛ چون آب و نخل در این سامان پیوند دیرینه‌ای دارند.

نخلستان‌های انبوه، باصفا و سرسبز جلوه‌های زیبایی را از طبیعت تماشایی خوزستان در خرمشهر به نمایش گذاشته‌اند. این نخلستان با آب کارون و اروند رود آبیاری می‌شود و بهترین نوع خرما از این نخل‌ها به‌دست می‌آید. چهارم آبان 1359؛ این روز، روز اشغال شهری است که مدافعانش طی 34روز نبرد و تلاش شبانه‌روزی کوشیدند با ادای تکلیف الهی خود دشمن را از گسترش تجاوز به ایران اسلامی بازدارند. خرمشهر اشغال شد اما حماسه‌ها، ایستادگی‌ها و جانبازی‌هایی آفرید که افتخاری بزرگ را در تاریخ این مرز و بوم به ثبت رساند. بلافاصله پس از اتمام عملیات فتح‌المبین درحالی‌که قوای ارتش عراق در منطقه بومی خرمشهر تقویت می‌شدند به تمامی یگان‌های تحت امر قرارگاه مرکزی کربلا دستور داده شد تا ضمن بازسازی و تجدید قوا به شناسایی و طراحی عملیات بپردازند. طرح‌ریزی و اجرای عملیات بیت‌المقدس در موقعیت بسیار حساسی صورت گرفت.

وضعیت داخلی کشور با انهدام بقایای ضد‌انقلاب به‌تدریج رو به بهبودی و ثبات پیش می‌رفت. اوضاع منطقه نیز به‌دلیل نگرانی آمریکا از نتایج پیروزی ایران بر عراق به‌گونه‌ای آشکار ملتهب بود. خرمشهر که پس از 34روز مقاومت در برابر دشمن، در تاریخ چهار آبان‌ماه 1359 اشغال شده بود بعد از 575روز و طی 25روز عملیات در ساعت 11صبح روز سوم خرداد آزاد و خط پدافند مناسبی از طلاییه تا کوشک و شلمچه و حاشیه شمال اروند برقرار شد. در عملیات بیت‌المقدس که به آزادسازی 538 کیلومترمربع از اراضی اشغال شده انجامید هویزه، پادگان حمیدیه و جاده اهواز - خرمشهر نیز آزاد شد و در اختیار رزمندگان جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت. در این عملیات 19هزار نفر از نیروهای عراق اسیر و 16هزار نفر دیگر کشته یا زخمی شدند. همچنین 55دستگاه تانک و نفربر، 50دستگاه خودرو، ده‌ها قبضه توپ، 53فروند هواپیما و سه فروند هلی‌کوپتر دشمن منهدم شد. فتح خرمشهر موجب انفعال ارتش عراق شد به‌گونه‌ای که نظامیان عراق تا مدت زیادی نتوانستند از لاک دفاعی خود خارج شوند.

عملیات بیت‌المقدس از دیدگاه امام‌(ره)

خرمشهر را خدا آزاد کرد.
«روزنامه جمهوری اسلامی، 2/3/74، صفحه‌1»
فتح خرمشهر فتح خاک نیست، فتح ارزش‌های انسانی است.
«روزنامه جمهوری اسلامی، 1/3/75»
فتح خرمشهر، فتح ارزش‌هاست.
«روزنامه اطلاعات، 1/3/75»
فتح خرمشهر یک مسئله عادی نبود بلکه مافوق طبیعت بود.
«صحیفه نور، جلد 16، صفحه 162»
فتح خرمشهر یک مسئله عادی نبود، اینکه 15 الی 20هزار نفر به صف ما برای اسارت بیایند و تسلیم شوند، مسئله عادی نیست.
«صحیفه‌نور، جلد 16، صفحه 162»
رزمندگان عزیز ما نباید این پیروزی معجزه‌آسا را جز به امدادهای الهی ببینند.
«صحیفه‌نور، جلد 17، صفحه 200»

عملیات بیت‌المقدس از دیدگاه مقام‌معظم رهبری

با فتح خرمشهر، تاریخ ورق خورد و دنیا تغییر حالت و ارکان تفکر استعماری قدرت‌های جهانی که تا آن روز نیروی عظیم انقلاب و حرکت عمیق اسلا‌می‌ مردم ما را باور نداشتند، متزلزل شد.
«روزنامه اطلاعات، 5/3/69، صفحه 1»
ان‌شاء‌الله خاطره این روز تاریخی و فراموش نشدنی همواره بر شما برادران عزیز ودلاوران صحنه نبرد گرا‌می‌باد.
«حدیث ولایت، جلد چهار، صفحه‌210»
خرمشهر با تقوا به‌دست آمد.
«حدیث ولایت، جلد چهار، صفحه‌210»
فتوحات ما در میادین جنگ، ازجمله آزادی خرمشهر با تقوا امکان پذیر شد.
«روزنامه کیهان، 3/3/69، صفحه 1»
روز آزادی خرمشهر را به‌عنوان یک یادبود و افتخار ملی و میهنی باید گرا‌می‌داشت.
«روزنامه جمهوری اسلا‌می، ‌3/3/73»
حماسه مقاومت و آزادی خرمشهر، حادثه‌ای بی‌نظیر در تاریخ جهان است.
«روزنامه اطلاعات، 30/3/73»
چشم و دلتان به پیروزی خرمشهر و پیروزی‌های آتی روشن و روشن‌تر باد.
«ویژه نامه جمهوری اسلا‌می، ‌1/3/62، صفحه 3»
فتح خرمشهر بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های دنیا داشت. مرور اخبار رسانه‌های دنیا حمایت غرب از صدام را کاملا مشهود می‌سازد. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در آن زمان درباره حمایت‌های رسانه‌ای غرب از رژیم عراق گفته بود: «عجیب این است که موقعی که نیروهای ما خرمشهر را گرفته بودند و سربازان ما در آب اروند، آن طرف خرمشهر شنا ‌می‌کردند و یا وضو ‌می‌گرفتند، هنوز رادیو آمریکا و انگلیس ‌می‌گفتند نیروهای عراقی دارند ایرانی‌ها را عقب ‌می‌رانند».
رادیو آمریکا: پرزیدنت صدام از کمک اردن در جنگ علیه ایران قدردانی کرد. ایالات متحده جانبداری خود را از عراق افزایش داده است.
رادیو دولتی انگلیس: موفقیت در جنگ عراق امکان پیروزی نهایی ایران را بیش از پیش محتمل ساخته است، پیروزی‌ای‌که درصورت تحقق نگرانی کشورهای خلیج‌فارس و جهان عرب به‌طور کلی را بر‌خواهد انگیخت.
بی‌بی‌سی چند روز قبل از فتح خرمشهر: طبق گزارشات، سربازان عراقی مواضع دفاعی مستحکمی را در اطراف خرمشهر ایجاد کرده‌اند.
رادیو آلمان: صدام حسین با سرمشق گرفتن از قهرمان تاریخی قصد داشت جهان عرب را از خطر رژیم مذهبی و متعصب ایران برهاند.
بی‌بی‌سی: همانطور که بدون شک اطلاع دارید دیروز بندر خرمشهر پس از 20‌ماه دوباره به‌دست نیروهای ایرانی افتاد. بدین‌ترتیب ایران هم رسما و هم اسما کاملا در جنگ پیروز شده است.
بی‌بی‌سی: سقوط سریع خرمشهر به‌خصوص باعث سرافکندگی عراق شده است. طبق تخمین 30یا 40هزار سرباز از این شهر دفاع می‌کرده‌اند.

 

کد خبر 215369

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز