همشهری آنلاین: دولت اسپانیا که از چهار سال پیش تاکنون با بحران عمیق اقتصادی دست و پنجه نرم می کند، هنوز بر این بحران غلبه نکرده که با بحرانی بزرگتر از آن، یعنی جدایی طلبی ایالتها روبرو شده است.

بحرانی بزرگتر از بحران اقتصادی برای اسپانیا

به گزارش ایرنا، این نکته ایست که حتی ماریانو راخوی نخست وزیر محافظه کار این کشور اروپایی نیز به آن اذعان دارد و از رهبران ایالتهای 17 گانه اسپانیا بویژه ˈآرتور مسˈ رییس جدایی طلب دولت محلی ایالت کاتالونیا به مرکزیت بارسلونا خواسته است برای جلوگیری ازگسترش دایره این بحران،ازطریق گفتگو و مذاکره،ˈنقاط مشترکیˈ را برای رسیدن به توافق با یکدیگر جست وجو کنند.

رییس دولت مرکزی اسپانیا در این زمینه هشدار داد:ˈ مشکلات موجود در کشور با ایجاد مشکلاتی دیگر حل نمی شود و نباید از دل یک بحران، بحرانی دیگر بوجود آید.ˈ

وی گفت:ˈ آنچه امروز باید به آن فکر کنیم و برایش چاره ای بیندیشیم، این است که دولت مرکزی و ایالتهای خودمختار بطور مشترک برای احیای اقتصاد کشور تلاش کنند.ˈ

نخست وزیر اسپانیا تصریح کرد: ما 9 میلیارد یورو بیش از درآمدمان در سال گذشته خرج کرده ایم حال آنکه هیچکس نمی تواند تا ابد با قرض زندگی کند چون این یک قانون جهانی است که با افزایش بدهی، بهره ای که باید پرداخت کنی، بالاتر می رود.

برنامه های دولت مرکزی اسپانیا برای کاهش همین هزینه ها و مهار بدهی ها در قالب اجرای تدابیر شدید ریاضت اقتصادی همچون افزایش مالیاتها، کاهش درآمدها و کم کردن خدمات عمومی دولت در زمینه هایی همچون بهداشت و آموزش موجب شده است صدای اعتراض مردم و دولتهای ایالتی بلند شود و کار به جایی برسد که اکنون ایالتی نظیر کاتالونیا از استقلال خود دم بزند.

ˈآرتور مسˈ رییس دولت محلی کاتالونیا که تلاش می کند در این شرایط حساس، با طرح مسائل جدایی طلبانه، از پرداخت مالیات به دولت مرکزی خودداری کند،هفته گذشته در کاخ نخست وزیری ˈمونکلواˈ مادرید با ˈماریانو راخویˈ نخست وزیر اسپانیا دراین باره دیدار وگفتگو کرد و پس از شنیدن پاسخ منفی‌ وی،اکنون به نظر می رسد در صدد است انتخابات زودهنگام در کاتالونیا اعلام کند.

روزنامه اسپانیاییˈ ال پاییسˈ در این باره نوشت: مس از قبل نیز می‌‌دانست که موضع دولت مرکزی چیست و چه جوابی‌ خواهد شنید. با این حال، پس از دو ساعت گفت و گو با راخوی، او در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد: ˈدیدار خوبی‌ نبود. من دوست داشتم روزنه‌ای از امید در مورد مساله مالیات با دولت مرکزی و احزاب بزرگ کشور وجود داشته باشد اما راخوی در این مورد مرا نا امید کرد.ˈ

وی افزود: ما یک موقعیت تاریخی را برای بهبود روابط بین کاتالونیا و اسپانیا از دست دادیم .

بنا به گزارشها، راخوی در این دیدار تاکید کرده بود استقلال مالیاتی کاتالونیا مغایر با قانون اساسی‌ اسپانیا است.

از سوی دیگر، مس معتقد بود وقتی کاتالونیا خود به درآمدهای ناشی از مالیاتهایش نیاز دارد چه دلیلی دارد که باید آن را در اختیار دولت مرکزی بگذارد تا در ایالتهای فقیر کشور هزینه شود.

وی تاکید داشت: کاتالونیا وقتی‌ می‌ تواند دارای آینده‌ای روشن و درخشان باشد، نمی‌‌تواند به خود خیانت کند و تن به آینده ای تیره بدهد .

به رغم اینکه آرتور مس با دست خالی‌ از مادرید به بارسلونا برگشت اما در شهرش از سوی صدها تن از افرادی که شعارهای استقلال طلبانه در کاتالونیا سر داده بودند همانند یک قهرمان مورد استقبال قرار گرفت .

مس از مدتها پیش موفق شده است با مطرح کردن بحث استقلال کاتالونیا، همه نگاه ها را بسوی خود جلب کند و سناریوی جدیدی را که تا دو ماه پیش، غیر قابل باور به نظر می رسید،به صورت علنی مطرح سازد.

او با این کار، علاوه بر اینکه بر مشکلات داخلی خود در ایالت کاتالونیا بویژه مشکل بدهی ها و کسری بودجه شدید دولت محلی سرپوش می گذارد، صدای معترضان علیه سیاستهای انقباضی و ریاضتی دولت خود را نیز خاموش می کند.

موضوع استقلال کاتالونیا به عنوان ˈدولت جدید اروپاˈ امسال موجب شد تا روز 11 سپتامبر همزمان با روز ملی کاتالونیا بیش از یک و نیم میلیون نفر از مردم این ایالت شمال شرقی اسپانیا به خیابانها بریزند و فریاد استقلال آن را سر بدهند.

مس، رییس دولت ملی می گوید قانون اساسی کنونی اسپانیا پاسخگوی آرزوها و خواستهای مردم کاتالونیا نیست و باید تغییراتی اساسی در آن به منظور اعطای اختیارات کامل به این ایالت صورت گیرد، وگرنه کاتالانها راه خود را از اسپانیا جدا خواهند کرد.

حزب سوسیالیست بزرگترین حزب مخالف دولت اسپانیا نیز اگرچه با اعطای استقلال به کاتالونیا بشدت مخالف است، اما بر اصلاح قانون اساسی با هدف افزایش اختیارات و قدرت خودمختاری دولتهای ایالتی تاکید دارد و بر اصلاح قانون اساسی با همین هدف اصرار می ورزد.

ˈآلفردو پرز روبالکاباˈ دبیرکل حزب سوسیالیست روز دوشنبه در این باره گفت: باید در مسیر پیشرفت به سو‌ی‌ دولتی فدرال در اسپانیا گام برداشت و اگر لازم باشد قانون اساسی‌ را نیز باید تغییر داد .

وی درمصاحبه با کانال رادیویی لا سر اسپانیا با بیان اینکه ˈیک دولت فدرال، برابری و حفظ تنوع در کشور را تضمین می‌‌کندˈ،افزود:حزب سوسیالیست خواهان آن است که ایالت کاتالونیا با اسپانیا باشد و از آن جدا نشود اما در عین حال خواهان آن است که این ایالت قوی باشد.ˈ

روبالکابا تاکید کرد که حزب سوسیالیست هرگز طرفدار جدایی و استقلال کاتالونیا از اسپانیا نیست.

وی در همین راستا از برگزاری انتخابات زودهنگام در ایالت کاتالونیا دفاع کرد و گفت که روز پنجشنبه هفته جاری این تصمیم اعلام خواهد شد.

ازسوی دیگر،خوان کارلوس پادشاه اسپانیا ضمن مخالفت با طرح چنین مباحثی درکشور که به عقیده وی،مطرح کردن مسائل فرعی به جای اصلی است،تاکید دارد که در شرایط کنونی بحران اقتصادی، باید همه مسئولان کشور اعم از ملی و ایالتی به فکر راه چاره برای برون رفت از این بحران باشند و دست از تفرقه و اختلاف در این شرایط حساس بردارند.

در همین حال،طرح بحث استقلال کاتالونیا موجب نگرانی سران اتحادیه اروپا شده که از مدتها پیش،بحث شمال و جنوب درمیان آنها نیز مطرح است، به گونه ای که برخی معتقدند چه دلیلی دارد آلمان و کشورهای ثروتمند شمال اروپا باید گناه بی مسئولیتی دولتمردان کشورهای جنوب آن را به گردن بگیرند و برای نجات آنها از بحران اقتصادی تلاش کنند.

اسپانیا به عنوان یکی از این کشورهای بحران زده، اکنون نه تنها در سطح اتحادیه اروپا بلکه حتی در سطح داخلی نیز با چنین وضعیتی روبرو شده است و ایالتهای آن نظیر کاتالونیا از فرصت پیش آمده، برای طرح خواستهای تاریخی خود و عدم پرداخت مالیات به دولت مرکزی استفاده کرده اند.

کاتالونیا هم اکنون از بیکاری شدید و دیگر پیامدهای منفی بحران اقتصادی اسپانیا رنج می برد، اما عملا، یک ایالتی شمالی هم از جنبه جغرافیایی و هم اقتصادی است و به همین دلیل می گوید چرا این ایالت با مالیاتهای خود در بحبوبه بحران کنونی،باید پول رستوران رفتن مردم ایالتهای دیگر کشور را تامین کند.

این در حالی است که ˈآنگلا مرکلˈ صدراعظم آلمان معتقد است هزینه کردن این مالیاتها در درون ایالت کاتالونیا به معنای ساخت بزرگراهها و فرودگاههایی خواهد بود که به هیچ جا نمی رود،زیرا یک ایالت یا کشور ثروتمند و توسعه یافته زمانی به رشد خود ادامه خواهد داد که همسایگانش نیز از نظر اقتصادی قوی باشند و بتوانند با آن تعامل کنند.

به همین دلیل،اکنون این پرسش در اتحادیه اروپا مطرح شده است که آیا کاتالونیا یک منبع جدید بحران و نگرانی برای این اتحادیه از ناحیه اسپانیا است؟!

آنها می گویند:اسپانیا اکنون با انبوه مشکلات مواجه است و در حالی که یکی از ایالتهای ثروتمندش باید برای بهبود وضعیت،درخواست نجات مالی کند، اقدام به طرح مساله جدایی و استقلال کرده است که از نظر سیاسی،خود منبع مشکلات بسیار خواهد بود.

به عقیده مسئولان اتحادیه اروپا،حتی پذیرش درخواست کاتالونیا برای استقلال مالیاتی خود نیز به معنای واریز منابع مالی کمتر به خزانه دولت مرکزی اسپانیا خواهد بود و همین امر، سلامت حسابهای عمومی و در نتیجه، ایفای تعهدات اسپانیا نسبت به اتحادیه اروپا را با تردید مواجه می کند.

این در حالی است که دولت مرکزی اسپانیا تنها نگران این موضوع نیست بلکه دغدغه بزرگتر مادریدیها آن است که دیگر ایالتها نیز ساز جدایی را بزنند و نغمه استقلال را سر دهند؛آنهم در شرایطی که ایالت باسک در ماه اکتبر انتخابات محلی دارد و گالیسیا هم خود را برای برگزاری انتخاباتی جدید آماده می کند.

کد خبر 185663
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز