همشهری آنلاین: بشار اسد، رییس جمهوری سوریه در انتقاد از سیاست‌های ترکیه ، قطر و عربستان سعودی گفت: ترکیه به فکر جاه طلبی و در خیال احیای حکومت عثمانی است و قطر و عربستان نیز در خدمت نفوذ غرب هستند.

به گزارش ایرنا، رییس جمهور سوریه در گفت و گوی اختصاصی با مجله مصری الاهرام العربی که بخش هایی از آن روز جمعه در رسانه های ترکیه منتشر شد، افزود: محافلی در ترکیه ( حزب حاکم عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان) بیش از آن که به فکر منافع ملی ترکیه باشند، به فکر جاه طلبی های خود در طرح به اصطلاح ایجاد حکومت عثمانی جدید هستند.

وی با اشاره به اینکه احزاب مخالف دولت ترکیه ، با سیاست های حزب حاکم در قبال بحران سوریه مخالف می باشند، افزود: سیاست های دولت ترکیه ناشی از محاسبات مربوط به منافع ترکیه نیست ،بلکه ناشی از منافع گروهی خاص است.

رییس جمهوری سوریه در پاسخ به سووالی درباره سیاست های عربستان و قطر در مورد سوریه گفت: آنها بعد از مدتهای طولانی فقر، ناگهان به پول دست یافته اند و فکر می کنند می توانند با پولشان جغرافیا ،تاریخ و نقش منطقه ای را خریداری کنند.

بشار اسد اضافه کرد: سعودی ها در پشت پرده تجاوز سال 1967 به مصر بودند و افتخار می کردند که چنگال های عبدالناصر را کوتاه کرده اند.

اسد افزود: امیر قطر (شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی) که به ما پیشنهاد و طرح می دهد ˈمی داند که خط مشی عربی و قومی سوریه به هیچ وجه قابل چانه زدن نیست.

وی گفت : امروز آنها امکانات مالی خود را در خدمت نفوذ غرب قرار داده اند و به تروریست ها سلاح و پول می دهند با این امید که الگوی لیبی را در این کشور تکرار کنند.

رییس جمهوری سوریه گفت: عربستان سعودی و قطر به جای آن که به ثبات منطقه ای کمک کنند، سلاح در اختیار افراد مسلح قرار می دهند و از آنان حمایت می کنند و آنان را آموزش می دهند و جابجا می کنند تا رویکردهای سوریه را با شکست مواجه کنند.

کد خبر 185255
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز