رضا ظریفی: پایتخت در چند سال اخیر شاهد تغییر و تحولات زیادی در عرصه‌های مختلف بوده است. یکی از این عرصه‌ها، حمل و نقل عمومی پایتخت است.

حمل‌و نقل عمومی که زمانی یکی از معضلات پایتخت محسوب می‌شد، امروز تبدیل به یکی از مزیت‌های پایتخت با جمعیت میلیونی شده است.

توسعه خطوط مترو و گسترش آن در گوشه و کنار شهر، راه‌اندازی خطوط اتوبوسرانی تندرو، توسعه دیگر خطوط اتوبوسرانی و ارتقای کیفیت اتوبوس‌های به‌کارگیری شده و مناسب‌سازی ناوگان تاکسیرانی مواردی است که شهروندان این روزهای پایتخت به‌خوبی از آنها استفاده کرده و از بابت خدمات ارائه‌شده از سوی این ناوگان ابراز رضایت می‌کنند. همین تغییر و تحولات مثبت در مورد حمل و نقل عمومی پایتخت موجب شد که شهرداری تهران بتواند در سالی که به نام همت مضاعف و کار مضاعف نام گرفته بود، افتخاری بین‌المللی را به‌دست بیاورد. تهران در زمینه سیستم حمل و نقل عمومی، در سال89توانست در میان پنج شهر برتر جهان قرار بگیرد.

اتوبوس‌های تندرو یا همان بی‌‌آر‌تی برای نخستین‌بار در سال 86 راه خود را در یکی از اصلی‌ترین خیابان‌های شهر پیدا کردند؛ سیستمی که به سرعت با اقبال مردمی مواجه شد و همین امر نیز دلیلی شد برای اینکه توسعه این خطوط طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته با جدیت بیشتری دنبال شود. این روند به شکلی پیگیری شده است که در حال حاضر تهران دارای 7 خط اتوبوسرانی بی‌آر‌تی است و روزانه حدود دو میلیون نفر از مسافران درون‌شهری پایتخت با استفاده از این سیستم در شهر تردد می‌کنند.

توسعه این خطوط همچنان نیز در برنامه‌های شرکت واحد اتوبوسرانی قرار دارد به‌نحوی که خط پنج اتوبوس‌های تندرو که در طول بزرگراه رسالت درحال احداث است تا پیش از فرا رسیدن مهرماه و شروع سال تحصیلی کار خود را آغاز خواهد کرد. از سوی دیگر توسعه خطوط مترو در پایتخت که در حال حاضر روزانه حدود2/5میلیون مسافر را جا‌به‌جا می‌کند، مهم‌ترین عامل تحول در سفرهای درون‌شهری است.

در حال حاضر شبکه متروی تهران حدود 128کیلومتر طول دارد. همچنین قرار است بخشی از خط هفت متروی تهران نیز تا یکی دو‌ماه آینده به بهره‌برداری برسد. این اتفاقات در ناوگان حمل‌و نقل عمومی پایتخت موجب شد تا چهار مؤسسه معتبر جهانی در زمینه حمل و نقل عمومی که هر سال همایش سالانه حمل و نقل و توسعه پایدار را برگزار می‌کنند توجهی جدی به ایران داشته باشند. بر همین اساس این سازمان‌های بین‌المللی با رصد فعالیت‌های انجام شده برای توسعه پایدار حمل‌ونقل عمومی در شهرهای بزرگ جهان، شهر تهران را در کنار چهار شهر گوانجو چین، لئون مکزیک، نانت فرانسه و لیما پرو شایسته دریافت جایزه جهانی دانستند. در نهایت نیز مراسم انتخاب جایزه جهانی حمل و نقل پایدار سال 2011با حضور بیش از 500تن از مدیران شهری، شهرداران، اساتید برجسته دانشگاه‌های جهان، کارشناسان ارشد شهری و حمل و نقل در واشنگتن برپا شد. بد نیست این نکته را هم بدانید که همایش جهانی انتخاب برترین‌های سالانه حمل و نقل و توسعه پایدار جهان از سوی هیأتی متشکل از چهار مؤسسه معتبر جهانی شامل انجمن بین‌المللی حمل و نقل عمومی‌ (UITP)، سازمان برنامه محیط‌زیست سازمان ملل(UNEP)، مؤسسه GTZ و دپارتمان امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل، همه ساله در واشنگتن آمریکا برگزار می‌شود.

شگفتی حاضران در مراسم از پیشرفت‌های تهران

علیرضا دبیر، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران نماینده ایران در مراسم انتخاب جایزه جهانی حمل و نقل پایدار 2011بعد از انتخاب تهران در میان پنج شهر برتر حوزه حمل و نقل عمومی اظهار داشت: ‌حجم فعالیت‌های انجام شده در حوزه حمل و نقل عمومی تهران به‌خصوص در بخش مترو و اتوبوسرانی تندرو به حدی بود که اکثر قریب به اتفاق افرادی که در این همایش حضور داشتند شگفت‌زده شدند.وی گفت: در‌ این همایش که هرسال یک‌بار برگزار می‌شود آخرین اطلاعات، تجربیات و دستاوردهای حوزه حمل و نقل از منظر ایمنی، ‌توجه به محیط‌زیست، ‌هوای پاک، ‌سرعت و کیفیت مورد توجه قرار می‌گیرد.

دبیر با بیان اینکه این همایش مهم‌ترین جایگاهی است که مدیران شهری می‌توانند با آخرین دستاوردهای حوزه حمل و نقل آشنا شوند، تصریح کرد: ای کاش فرصتی فراهم می‌شد تا مدیران شهری شهرداری تهران و همچنین مدیران حمل و نقلی دیگر کلانشهرهای ایران از این همایش و دستاوردهایش بهره ببرند.

عضو هیأت‌ رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به نام‌گذاری دهه جاری به نام پیشرفت و عدالت از سوی مقام معظم رهبری و تقدیر جامعه جهانی از شهرداری تهران، توسعه حمل و نقل را دستاوردی عظیم عنوان کرد و گفت:‌ به‌نظر می‌رسد که در این دهه باید با حمایت بیشتر سایر دستگاه‌ها شاهد افزایش کیفیت زندگی و موفقیت کشورمان در عرصه جهانی باشیم و بتوانیم در پایان این دهه به آنچه در جریان توسعه تهران 1404آمده است دست یابیم.

یک رتبه جهانی دیگر برای پایتخت

شهرداری تهران غیراز قرارگرفتن در بین پنج شهر برتر در توسعه حمل و نقل عمومی، آذرماه سال گذشته نیز موفق به کسب موفقیتی دیگر شد. این موفقیت قرار گرفتن بین 10شهر برتر جهان در زمینه ارتقای کیفیت زندگی شهروندان بود که در دهمین اجلاس متروپلیس در کشور برزیل به شهرداری تهران اعطا شد. این جایزه به دلیل تلاش برای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان به‌ویژه در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی و بهره‌گیری از روش‌های مناسب نظیر سامانه اتوبوسرانی تندرو و دوچرخه‌های عمومی به تهران تعلق گرفت. برای دریافت این جایزه جهانی بین ۱۶۲ کلانشهر دنیا رقابت بود و داوران این جایزه هم شهرداران کلانشهرهای جهان بودند.

این جایزه که معتبر‌ترین جایزه بین‌المللی در زمینه مدیریت شهری در دنیاست هر سه سال یک‌بار به کلانشهر‌ها اعطا می‌شود و در این دوره که از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ بوده سال ۲۰۱۰ ملاک ارزیابی قرارگرفته است. به غیراز شهر تهران شهرهایی نظیر ملبورن، مونترال، سئول، تایپه، مکزیکوسیتی و ریودوژانیرو نیز از سوی دهمین اجلاس متروپلیس مورد قدردانی قرار گرفتند.

کد خبر 183135

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز